איך לעזוב מקום עבודה ולקבל פיצויי פיטורין?

חוק פיצויי פיטורין קובע כי עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורים, אם פוטר ממקום עבודתו, או כאשר יחסי העובד והמעסיק הגיעו לסיומם בנסיבות מיוחדות.

חישוב פיצויים לעובד שהתפטר | פיצויי פיטורין

פיצויי פיטורין מגיעים לעובד שהשלים לפחות שנת עבודה אחת אצל המעסיק, שווי הפיצויים בגובה משכורת חודשית על כל שנת עבודה. ישנם מקרים בהם העובד זכאי לפיצויי פיטורים גם אם לא השלים שנת עבודה מלאה או במידה והחליט להתפטר ממקום עבודתו.

מעוניינים לשלוח קורות חיים באתר?

במידה ואינכם רשומים, בצעו הרשמה מהירה בעמוד הבא

חפשו את משרת ההיטק המבוקשת בחלון החיפוש המוצג בעמוד הבית

סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורין

כדאי לדעת כי סעיף 26 לחוק פיצויי פיטורין נועד להגן על כספי הפיצויים שנצברו לזכות העובד, המעסיק אינו רשאי למשוך כספים שהופרשו לתשלום פיצויי פיטורין, אלא רק בהתקיים שלושה תנאים במצטבר:

  • העובד חדל לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים

  • הכספים שהופרשו לתשלום פיצויי פיטורין אינם מיועדים לקצבה

  • אין הסכם קיבוצי או אישי בין העובד למעסיק שקובע כי המעסיק אינו יכול למשך את כספי הפיצויים במקרה של התפטרות העובד.

סעיף 26 לחוק פחות מוכר בקרב העובדים, רוב השכירים מכירים את סעיף 14 לחוק פיצויים פיטורים הקובע כי ההפרשות החודשיות אשר המעסיק מפריש לקופת פיצויים או לקופת תגמולים יוכלו להחליף את פיצויי הפיטורים שעליו לשלם לעובד שפוטר. סעיף 14 לחוק קובע גם שעובד זכאי לקבל פיצויי פיטורים גם במקרים בהם החליט לעזוב את עבודתו, למשל אם הגיש התפטרות בגלל הרעת תנאי העבודה או שינוי לרעה במצבו הבריאותי.

פיצויים לעובד שפוטר

עובד שפוטר מעבודתו זכאי לקבל פיצויים, בהתאם לחוק המחייב ובהתאמה לחוזה העבודה שערך עם המעסיק. החוק קובע כי העובד זכאי לקבל פיצויים רק אם השלים שנת עבודה מלאה אצל המעסיק, כלומר לפחות 12 חודשים. 

עובד בשכר חודשי זכאי לפיצויים בגובה המשכורת האחרונה כפול שנות הוותק שלו בעבודה. חישוב הפיצויים לעובדי קבלן ולעובדים לפי שכר שעתי שונה, כך למשל עובד לפי שכר שעתי זכאי לפיצויי פיטורים המחושבים באופן יחסי לחלקיות המשרה בתקופת העסקתו, ועל פי השכר האחרון שקיבל טרם פיטוריו.

חישוב פיצויים לעובד שהתפטר (סעיף 14)

החוק מכיר במקרים מיוחדים בהם גם עובד שהתפטר ביוזמתו זכאי לקבל פיצויים פיטורים. כיום, סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים חל על רוב העובדים במשק, ומשנה את הדרך של חישוב פיצויים לעובד שהתפטר. סעיף 14 קובע כי במקרים מסוימים כספי הפיצויים שהופקדו על ידי המעסיק יבואו במקום הפיצויים שהמעסיק נדרש לשלם, עם סיום עבודתו של העובד.

המעסיק מפקיד מדי חודש 6.00% עד 8.33% מהשכר החודשי לטובת תשלום פיצויי פיטורים וכך המעסיק נדרש להשלים עד 2.33% לטובת פיצויים לעובד שפוטר. כדאי לדעת כי חוק פיצויי פיטורים קובע מהם הרכיבים שיש לכלול בחישוב שכבר עבודה על מנת לחשב את הפיצויים (שכר יסוד, ותק, תוספות שונות כמו יוקר מחיה ומשפחה ועוד).

כדאי להכיר את המקרים של התפטרות בדין מפוטר, מאחר ובמקרים אלה החוק מכיר בזכאות של העובד לקבל פיצויי פיטורים, בדיוק כפי שהיה מקבל אם היה מפוטר ממקום העבודה.

בין המקרים השכיחים המקנים זכות פיצויים לעובד שהתפטר מיוזמתו:

  • התפטרות בגין מצב בריאותי

  • התפטרות כדי לטפל בילד או בבן משפחה אחר על רק בריאותי

  • התפטרות בגין מעבר מגורים

  • התפטרות בגין הרעת תנאים מוחשית

אופן חישוב פיצויי הפיטורין לעובד שהתפטר מבוסס בין השאר על תנאי העסקה סוציאליים לפני הפיטורים, לפניכם טבלה המסכמת את חישוב הפיצויים:

שכר חודשי משכורת חודשית אחרונה כפול שנות ותק
שכר שעתי/יומי ממוצע שכר לפי ימי עבודה או שעות עבודה בחודש, בשנה האחרונה, כפול השכר קודם לפיטורים
שכר קבלני ממוצע שכר בשנה הקודמת לסיום העבודה
שכר בסיס עם עמלות שכר אחרון בתוספת ממוצעת עמלות חודשיות בשנה האחרונה לעבודה אצל המעסיק
שכר מופחת בשנה הקודמת לפיטורים חישוב שני חלקים, לפי התקופה לפני הפחתת השכר ולאחריה.

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה