ראיון עבודה טלפוני - כיצד אפשר להתכונן?

עקב ריבוי הקופצים על כל משרה פנויה, מעסיקים רבים מעדיפים לערוך ראיון טלפוני עם המועמד הפוטנציאלי למשרה, כדי לבצע סינון ראשוני של המועמדים לפני הזמנתם לראיון העסקה פנים מול פנים.

מהי בעצם המטרה של ראיון טלפוני?

המטרה הראשונית של הראיון הטלפוני היא כמובן לחסוך זמן לשני הצדדים. המעסיק בודק אם אתם מתאימים לו, אבל גם בשבילכם זו הזדמנות מצוינת לשאול מספר שאלות על החברה ועל התפקיד המיועד לכם ולוודא כי אתם באמת מעוניינים בתפקיד הזה.

 

 

ראיון עבודה טלפוני הוא בעצם הסינון הראשוני, אשר באמצעותו המראיין בודק את ההלימה בין מה שכתבתם בקורות חיים לבין מה שאתם מספרים.
המראיין מגיע בדרך כלל מתחום משאבי האנוש, אבל גם אם מדובר במזכירה או רכזת כוח אדם יש להתייחס אליהם בכבוד. זכרו שהראיון הזה יקבע אם תגיעו לראיון פנים מול פנים במשרדי החברה. ישנם לא מעט מקרים בהם שיחת הטלפון הראשונה תבוצע על ידי ראש צוות או מנהל מקצועי/טכני, כאן בדרך כלל זה סימן שיש לכם ידע וניסיון המתאימים לחלק מדרישות התפקיד ורוצים להבין מכם ביתר דיוק מה עשיתם ובאיזו סביבה עבדתם כדי לוודא שאתם מתאימים.

מועמדים שאינם מייחסים אותה חשיבות לראיון הטלפוני כמו לראיון פנים מול פנים, יכולים למצוא עצמם במצב שבו הם אינם  מוזמנים לראיון המשך ולאו דווקא בגלל שהכישורים שלהם אינם מתאימים למשרה המבוקשת.

אחת הבעיות העיקריות בראיון טלפוני היא שיותר קשה להתכונן אליו מאשר לראיון פנים מול פנים, שאנחנו כבר יודעים לאיזו חברה אנחנו ניגשים ויכולים לברר מספר פרטים אודותיה.

 

פעמים רבות בגלל שאנחנו שולחים הרבה קורות חיים להרבה חברות, אנחנו לא יכולים לדעת בדיוק איזו חברה נמצאת מאחורי הראיון הטלפוני. המצב יכול להסתבך אם אנחנו מנסים להתקבל למספר תפקידים שונים, או שיש לנו מספר גרסאות של קורות החיים. לכן כדי להימנע מטעויות בראיון הטלפוני, כדאי לעשות הכנה יסודית בקשר למענה על מספר שאלות בסיסיות שעליהן נרחיב בהמשך.

אפשרות טובה היא לנהל רשימה מסודרת של קורות החיים שנשלחו לחברות ולכתוב את סוגי התפקידים שאתם מנסים להתקבל אליהם, זאת במידה ושלחתם את קורות החיים ישירות לחברה ולא דרך אתר דרושים.

אם אתם עובדים באמצעות חברת השמה המצב שלכם יכול להיות קצת יותר פשוט, כי חברת ההשמה  בדרך כלל תיידע אתכם שחברה מסוימת עומדת ליצור אתכם קשר, דבר שיאפשר לכם להתכונן כמו שצריך לראיון העבודה הטלפוני.

בעיה נוספת ולא פחות חשובה בנוגע לראיון באמצעות הטלפון היא שאנחנו לא יודעים מתי המראיין עומד להתקשר אלינו: הרבה פעמים הוא יכול לתפוס אותנו בזמן לא נוח, או כאשר אנחנו עסוקים בדברים אחרים.

אם אנחנו נמצאים בסביבה רועשת ולא נוח לנו לדבר, הרבה יותר נכון להגיד זאת למראיין מאשר לנסות לנהל את הראיון תחת לחץ או בסביבה רועשת, דבר שיכול לגרום לתשובות שלנו להיות הרבה פחות טובות ולחבל בסיכויינו להצליח בראיון.

בקשה ליצור קשר במועד אחר, לא נחשבת לבקשה מוגזמת ואין ספק שהמראיין יעדיף זאת מאשר לדבר איתכם כשאתם לא מרוכזים או בסביבה רועשת ולא מתאימה.

המטרה העיקרית שלך בראיון הטלפוני היא אחת ויחידה - ליצור עם המראיין כימיה כדי לגרום לו להזמין אותנו לראיון נוסף. כדי לעשות זאת עלינו ליצור דו שיח בינינו לבין המראיין.

ראיון טלפוני

הכנות כלליות לראיון:

בזמן הראיון עלינו להיות מרוכזים אך ורק בראיון, לכבות טלפונים ניידים נוספים אם ישנם, למצוא מקום שקט לדבר בו, לא ללעוס מסטיק, לא לאכול, לדבר בצורה ברורה, עניינית וישירה.
רצוי מאוד לא לקטוע את המראיין בזמן דיבורו. אם יש לנו שאלה, נחכה עד שהמראיין יסיים את דבריו ונשאל אותו.
לא נהוג לשאול על השכר הצפוי בראיון טלפוני. נושא השכר עולה בדרך כלל בראיון פנים מול פנים במשרדי החברה, כך שאם המראיין לא מעלה את הנושא בשיחה הטלפונית, גם אנחנו לא נעשה זאת. לפעמים המראיין יתעקש לדבר על השכר כי הוא משתמש בשאלה כשאלת סינון ראשוני. במצב כזה כדאי לתת טווח של שכר ולא מספר אבסולוטי וגם להבליט את הרצון שלנו להגיע למפגש פנים מול פנים להיכרות ולהמשך דיון על השכר.

רצוי לוודא שקורות החיים שלנו נמצאים בהישג יד, בנוסף אפשר להחזיק רשימה קצרה של מעסיקים קודמים ובתוכה מספר מצומצם של משפטים בנוגע לכל תפקיד שביצענו בעבר; מה בדיוק עשינו שם, מה הייתה התרומה שלנו במסגרת התפקיד כגון: עמידה בלוחות זמנים, פתרון בעיות מול ספקים/פתרונות טכנולוגיים ועוד.

אפשר להסביר למראיין ששלחנו מספר קורות חיים למספר תפקידים ולבקש ממנו לפרט באיזה תפקיד מדובר לפני שאנחנו מתחילים לענות על השאלות שלו, מידע זה יעזור לנו להיות ממוקדים יותר ולענות את התשובות הרלוונטיות ביותר.

ראיונות טלפוניים שכוללים היבטים מקצועיים ושאלות טכניות מתואמים על פי רוב מראש, בדומה לראיונות פרונטאליים. אופן ההתכוננות אליהם יהיה דומה לזו של ראיונות פרונטאליים. יש ללמוד טוב את הדרישות הטכנולוגיות של התפקיד וכן את טכנולוגיית החברה. התכוננות זו תורכב ממעבר על חומרים שנלמדו בקורסים אקדמאיים, מעבר על פרויקטים (אקדמאיים או תעסוקתיים) בתחום, "שיטוט" אינטרנטי ומעבר על סוגי שאלות שנשאלות בראיונות עבודה מקצועיים. גם כאן, חברות ההשמה יכולות לעזור בהכוונה לסוגי השאלות שישאלו בראיון זה

הכנת תשובות מראש לשאלות ספציפיות:

בנוסף לשאלות הכלליות ראיון טלפוני יכול לכלול גם שאלות ספציפיות כגון: למה אתה מעוניין בעבודה זו? מה מעניין אותך בתפקיד הזה? איזה ניסיון יש לך? במה אתה יכול להועיל לחברה? למה אתה רוצה לעבוד אצלנו? לאילו אתגרים אתה מחכה בתפקיד שלך? האם יש דברים נוספים בנוגע לתפקיד שהיית רוצה לדעת עליהם?

גם לשאלות אלו אתה יכול להתכונן באמצעות כתיבת מספר משפטים כלליים בנוגע לסוגי התפקיד שאתה מעוניין לעסוק בהם, לכתוב על הניסיון הספציפי שלך בכל תפקיד, לציין תכונות חיוביות באופי שלך הקשורות לתפקיד וכדומה.

שאלות אישיות:

השאלות האישיות בראיון טלפוני הן בדרך כלל השאלות המפחידות ביותר, לכן כאשר אנחנו מתבקשים לספר על עצמנו, אפשר לנסות לכוון לרצונו של המראיין בשאלה "מהיכן אתה רוצה שאתחיל?" או "האם אתה מעוניין לשמוע על התפקיד הקודם שלי?". בנוסף, אתה יכול לבקש מהמראיין להפסיק אותך אם הנושא אינו רלוונטי לגביו.
חשוב שתזכור שקורות החיים שלך נמצאים מול עיניו של המראיין. המטרה שלו היא לדעת כמה שיותר על האישיות שלך מאשר לשמוע על הניסיון התעסוקתי שלך. 

שאלה נוספת שחשוב לתת עליה את הדעת מבעוד מועד היא "מדוע עזבת את מקום העבודה?". בתשובה לשאלה זו עלייך להיות ישיר לגבי הסיבה, ואם פוטרת להסביר מדוע זה קרה -  גם אם פוטרת בגלל שלא הסתדרת עם המעסיק הקודם שלך. בכל שלב של הראיון עלייך לשמור על לויאליות למקום העבודה הקודם ובשום פנים ואופן לא להשמיץ את המעסיק שלך או את החברה שבשבילה עבדת. 

לסיכום אפשר לומר שאינטראקציה טובה עם המראיין היא בדרך כלל המפתח לעבור את הראיון בהצלחה. ראיון טלפוני שעובר בצורה חלקה ושוטפת, אשר בו מתנהל דיאלוג פורה בינך לבין המראיין הינו בעל סיכויים מצוינים להעביר אותך לשלב הבא.

ורק למקרה שתתקלו בשאלת מליון הדולר - איך מתמודדים עם שאלת התכונות השליליות בראיון עבודה?

בהצלחה.

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה