סיכום שנת 2014 בענף ההייטק

זינוק במספר חברות ההייטק בתחום אבטחת מידע. שיא בגיוסי הכספים לחברות ההייטק: בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2014 הוביל תחום האינטרנט את סך גיוסי הכספים לחברות בישראל עם 27% מהסך הכולל של גיוסי הכספים – זהו אחוז הגיוס הגבוה ביותר לתחום זה מאז 2009.


עלייה חדה בביקושים לאנשי אבטחת מידע הביאה עמה רמות שכר של 24-35 אלף ₪; עליית שכר משמעותית של כ- 25% נרשמה בקרב מפתחי מובייל בעלי 2-3 שנות ניסיון;
וכמו כן, טרנד חדש נולד: פרופיל אנשי פיתוח עסקי עם רמות שכר בין 28-40 אלף ₪

בשנת 2014 חל זינוק משמעותי בתחום אבטחת המידע כאשר על פי נתוני מאגר המידע IVC הוקמו במהלך השנה 282 חברות אבטחת מידע, לעומת 37 בלבד בשנת 2013. כך עולה מסקירה שנתית שערכה חברת ההשמה להייטק Jobinfo. 
בחברה מסבירים כי פרשת  Sony  מול צפון קוריאה שהסעירה לאחרונה את העולם, העלתה שוב לכותרות נושא רגיש ואקוטי: בעיית אבטחת המידע ולוחמת ה Cyber במרחבי הרשת. לא בכדי השנה אנחנו עדים לעלייה מאוד משמעותית של מספר חברות וסטארט-אפים העוסקים בפתרונות לתחום ה Security וה- Cyber כאשר כל החברות בתחום מחפשות אנשי הייטק  עם ניסיון מעולמות ה- malware, reverse engineering ו- security researcher.

לדברי שרית מלכה-ליברמן, דירקטור בחברת ההשמה Jobinfo, "נכון להיום קיים בשוק מחסור במועמדים בעלי ניסיון וידע מקצועי מעמיק בתחומים שהוזכרו לעיל ולכן עובדים אלו מאוד מחוזרים על ידי החברות. הביקוש הרב לעובדים אלו גורם למגמות השכר בתחום לעלות וכיום מומחה לאבטחת מידע יכול לקבל שכר הנע בין  24- 35 אלף ₪, בהתאם לשנות הניסיון והמומחיות שפיתח ".

אז במה בעצם אנחנו נלחמים ומה פרופיל האנשים שיכולים להציל אותנו?

Malware: תוכנות זדוניות (זדונה בעברית) הן תוכנות המותקנות במחשבים או אתרי אינטרנט על ידי האקרים וכמובן ללא הסכמת הבעלים. ההאקרים מנצלים חולשות במערך האבטחה של השרתים עליהם יושב האתר, בכדי לבסס גישה אליו והם מסוגלים להזיק למחשבים של הלקוחות הנכנסים לאתר, להפיץ וירוסים, לחטוף אתרים ולאסוף נתונים רגישים דוגמת מספרי כרטיסי אשראי. לרוב, התוכנות הזדוניות אינן נראות או קלות לאיתור, ומסוגלות להזיק למחשבים של לקוחות שגולשים לאתרים. על מומחי התחום למצוא את פתרונות האבטחה מפני התוכנות הללו.

Security Researcher: מדובר בעובד שנדרש לחקור פרצות של אבטחת מידע במחשבים ובשרתים של לקוחות. במידה רבה הוא עוסק בפעילות שדומה לפעילות של האקר: הוא מנסה לפרוץ למערכת המחשב או לשרת האינטרנט כדי לראות עד כמה המערכת עמידה להתקפות.

 Reverse Engineering: חוקר אבטחת מידע שעושה עבודה המבוססת על לוגיקה הפוכה: מתוך הפריצה הוא מגיע אל הקוד, מתוך ההתקפה על המערכת הוא מוצא את הפתרונות לאבטח אותה כהלכה. עבודת ה- Security Researcher  מבוססת על ענף זה.

"אין התפלגות משמעותית ברמות השכר בין התפקידים השונים הנ"ל", מציינת מלכה-ליברמן, "איש אבטחת מידע נבחן לפי רמת הידע, ההתמחות והמיומנות שלו. מדובר על אחד מהתפקידים הטכנולוגים הבודדים שבהם הניסיון והמיומנות אותה פיתח המומחה חשובים מההשכלה הפורמלית שרכש בתחום". להלן מס' טבלאות שכר:

המספרים מתייחסים למשכורת חודשית ברוטו באלפי שקלים חדשים תוך השוואה בין 2013 ל-2014:


עוד תפקיד שתפס תאוצה בשנתיים האחרונות והביקוש אליו ממשיך לצמוח הוא של Devops. כיום זוהי פונקציה שקיימת כמעט בכל חברת תוכנה, תקשורת ומובייל, ולמעשה היא מחליפה את איש הסיסטם המסורתי.
בשנים האחרונות האתגרים הטכנולוגים החדשים מביאים לכך שהצוות שאחראי על תחום הסיסטם בארגון תופש מקום משמעותי כמעורב לא רק בתהליכים של הקמת התשתיות, אלא גם בתהליך פיתוח המוצר עצמו ( חלק מזה קשור בודאי למעבר לצורת עבודה שהיא Scrum או  Agile).  מי שרוצה להתפתח לתפקיד Devops  צריך לדעת לכתוב סקריפטים, להכיר סביבות עבודה מורכבות, ללמוד ולהתפתח באופן עצמאי .
הצעות השכר משתנות מהותית על פי ניסיון קודם מחברה ו/או מהצבא ו/או מהשכלה רלוונטית.

המספרים מתייחסים למשכורת חודשית ברוטו באלפי שקלים חדשים תוך השוואה בין 2013 ל-2014:

 

עלית שכר משמעותית של כ- 25% נרשמה השנה למפתחי מובייל בעלי 2-3 שנות ניסיון. בקרב בעלי ניסיון של  3-5 שנים נרשמה עליה מתונה יותר של כ-7% ובשכבת ראשי הצוותים עלייה מינורית של כ- 2%. לדברי מומחי Jobinfo מגמות העלייה מוסברות בכך שהביקוש לעובדים בתחום זה רק הולך ועולה מאחר ורוב החברות, גם אם הן לא טכנולוגיות, מנהלות פעילות גם דרך המובייל.

תחום השיווק והמכירות אונליין עבר השנה שינויים מבחינת מיקוד הביקושים. שינויים אלו נובעים מכניסתו החזקה של תחום השיווק למובייל ומהשינויים שגוגל הכניסו באלגוריתמים שלהם. שיווק המובייל נכנס בעוצמה לשוק ב 2014 תוך שהוא מחזק תפקידי ה- media buyers ובמידה רבה גם את של אנשי ה- affiliates. המשכורות לאנשים בעלי ניסיון של 3-5 שנים בתחום השיווק והמכירות אונליין נע בין  14-22 אלפי שקלים (לא כולל עמלות) לפי סוג החברה בה עבדו ומיומנויות המועמד. קיימות תנודות רבות בשכר בתחום הזה מאחר והוא בנוי משכר בסיס ועמלות. לעומת זאת, בחברות תוכנה מבוססות פתרונותSAAS , ירדו הביקושים לתפקידי מנהלי מכירות מסורתיים ומנגד נרשמה עלייה בביקוש למנהלי מכירות אונליין. הדבר נובע מהבנתן של החברות כי גם עסקאות של עשרות אלפי דולרים יכולות להיסגר בשיחות סקייפ או מיילים.

לדברי מלכה- ליברמן, "ישראל חזקה בכל הקשור בחברות המדיה והפרסום אונליין והאופציות הבינאריות. חברות מדיה ופרסום בינ"ל בוחרות לפתוח כאן סניף ומגייסות עובדים מקומיים. היתרון של ישראל הוא שמצד אחד יש בה אנשי טכנולוגיה ברמה גבוהה מאוד, ומצד שני, ישראל כמדינה קולטת עלייה מספקת עובדים דוברי שפות שהינם מאוד מבוקשים בחברות אלו, ובפרט שלא נדרש ניסיון קודם."

"מבחינת חברות האופציות הבינאריות, מדובר על פלטפורמות שיודעות לעשות כסף מהיר ובגדול והן מצמיחות שירותים נלווים של חברות המספקות שירותי פיתוח, אבטחת מידע, רגולציה  ועוד. עם זאת לא תמיד קל לחברות אלה לגייס עובדים עקב תחרות גדולה על המועמדים ומעברים רבים בין החברות בשל הטבות חדשות המוצעות למועמדים. בנוסף, חלק מהמועמדים תופסים את תחום האופציות הבינאריות כתחום אפור ולא תמיד מעוניינים להשתלב בחברה מסוג זה, מה שמקטין עוד יותר את ההיצע." 

עוד היא מוסיפה כי "החל מ-2013 אנחנו עדים לתופעה מעניינת לפיה חברות גדולות ובינוניות מחפשות אנשי פיתוח עסקי שתפקידם לחפש טכנולוגיות חדשות ו/או משלימות, הזדמנויות עסקיות למיזוגים או רכישות ושיתופי פעולה. הפרופיל המבוקש הוא של אנשים בעלי רקע עסקי המכירים מגמות וטרנדים טכנולוגיים. יש כמובן יתרון למי שבא מרקע טכנולוגי אבל גם אנשים שעבדו בפירמות ייעוץ בינלאומית וראיית חשבון כגון  מקנזי ו-PWC מתקבלים לתפקידים אלו. יש לציין כי החברות פתוחות לקבל אנשים שאין להם הרבה שנות ניסיון בתחום אם הם מגיעים עם הרקע המתאים. טווח השכר בתחום נע בין 28-40 אלף ₪."


אז מה צופה לנו 2015?
 
רוב חברות ההייטק מתנהלות על פי מגמות השוק העולמי כך שהן פחות מושפעות מהשוק המקומי. שכר המינימום שאמור לעלות בישראל ישפיע בתחום ההייטק בצורה מינורית וזאת בעיקר על חברות בעלות מרכזי שירות לקוחות ותמיכה גדולים. הנתונים המעודדים של IVC לפיהם בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2014 הוביל תחום האינטרנט את סך גיוסי הכספים לחברות בישראל עם 27% מהסך הכולל של גיוסי הכספים, כאשר זהו אחוז הגיוס הגבוה ביותר לתחום זה מאז 2009, מהווים בסיס לאופטימיות גם לשנת 2015. מפילוח גיוס הכספים בענף האינטרנט נמצא כי ברבעון השלישי של 2014 50% מגיוס הכספים נעשה ע"י חברות המפתחות אפליקציות ואחריהן מופיעות חברות מדעי החיים עם 24%, חברות התוכנה עם 22%, וחברות התקשורת עם 11%.

אנו עדים להתחזקותן ההולכת וגוברת של חברות מדעי החיים לאור זליגתו של תחום התוכנה אליהן הכולל אפליקציות המאפשרות איסוף נתונים פיזיולוגיים שונים בביתו של המשתמש והעברת נתונים אלו בזמן אמת למערכות ניטור לצורכי ניתוח המידע וקבלת משוב מיידי מגורם מקצועי. ענפי מדעי החיים מטמיעים את הטכנולוגיות המתפתחות בהייטק וחברות מדעי החיים גם הן תרות אחר אנשי פיתוח עסקי בעלי ראייה רחבה ובינתחומית שיוכלו להביא את שיתופי הפעולה שיקפיצו את החברה מדרגה.