סיכום שנה 2016 בגיוסי עובדים בהייטק

מסיכום שנת 2016 של חברת ההשמה ג'ובאינפו עולה כי השנה החולפת הייתה שנה תוססת במיוחד בענף ההייטק בישראל. בשנה זו הביקוש לעובדים מנוסים עלה על ההיצע ונרשמה חזרה לשוק של מועמדים. 
על פי נתוני מאגר המידע Online IVC, ברבעון השלישי של השנה גייסו חברות ישראליות 1.9 מיליארד דולר, מהסכומים הגבוהים ביותר בעשור האחרון. העלייה החדה מוסברת בעיקר בזכות עסקת אורמת שהיוותה 17% מסך הגיוסים. מן הצד שני חלה ירידה שנתית במספר העסקאות ובמספר ההשקעות הראשונות בחברות Seed.

נמשכת מגמת העלייה בגיוסי ההון בשוק הסייבר

שוק הסייבר רותח, מספר מרשים של סטארט-אפים וחברות בינוניות המפתחות מוצרים בתחום שגם מגייסות עובדים בקצב גבוה. על פי נתוני מאגר המידע ,IVC Online במחצית הראשונה של 2016 חברות תוכנה גייסו 864  מיליון דולרים  כאשר חברות סייבר היוו 41% מסך הגיוסים לתחום. כבר בשנת 2015 תחום הסייבר גייס חצי מיליארד דולר ומגמה זאת המשיכה גם השנה.

ישראל חלק משמעותי בתכנון ועיצוב רכבי העתיד ומהפכת הרכב האוטונומי 

השנה התווספו לענף חברות המפתחות טכנולוגיות נלוות וטכנולוגיות ליבה עבור תחום הרכב האוטונומי ולתחום הרחפנים.  חברות אלו גייסו  כספים שכללו בין היתר השקעה חסרת תקדים בסך 300 מיליון דולר מחברת פוולקסווגן  בחברת גט טקסי הישראלית ושיתוף הפעולה של מרצדס הגרמנית עם וולנס הישראלית. דוגמא נוספת היא מובילאיי הישראלית שיצרה שיתוף פעולה עם יצרנית החלפים האמריקאית דלפי לפיתוח ערכות שדרוג לרכבים קיימים שיקנו להם יכולות נהיגה אוטונומית. כמו כן חברת GM  הרחיבה את מרכז הפיתוח בארץ ולתחום נכנסו  חברות צ'יפים וחומרה, כאשר אנחנו רואים מגוון משרות בתחומי התקשורת, חומרה ותוכנה בחברות המפתחות מוצרים לרכבי העתיד ולרכב אוטונומי בארץ.
חברות אלה מחפשות לגייס בנוסף למצבת אנשי פיתוח הרגילה: אנשי אלגוריתמים, חוקרים ומפתחים המתמחים בתחום של – computer vision,  machine learning או מתחום הניווט והעקיבה. 

מענק חתימה של 100 אלף ₪!

במהלך 2016 רמות השכר נסקו בתפקידים בעלי ביקוש גבוה: תפקידי ליבה ומפתח בארגון, בעיקר בחברות סטארט אפ שמטרתן לגייס את המועמדים הטובים ביותר בתחום על מנת לצאת לשוק עם מוצר אמיתי לפני המתחרים.  כך לדוגמא, כבר מספר חברות נתנו השנה מענק חתימה של 100 אלף ₪! שהוא מן הגבוהים להם היינו עדים לאחרונה. זו לא דוגמא מאפיינת אבל בהחלט כזו המעידה על הקושי במציאת העובדים הנכונים. 
מגמה נוספת למשיכת מועמדים חזקים ושימור עובדים לה היינו עדים בשנה האחרונה בחברות היא הצעת חבילת מניות גדולה ואופציות (בחברות סטארט אפ מדובר בחבילת אופציות יפה- תלוי בתפקיד, בבכירות וכדומה). החברות מכפיפות את המימוש להמשך עבודתו של העובד בחברה בהתאם להסכם העובדה שלו.
כלי תגמול זה הופך להיות פופולרי יותר ויותר, כאשר מדובר במניות נראה זאת בעיקר בחברות טכנולוגיות שמניותיהן נסחרות בבורסה, בהן המניות הן נכס נזיל לכל דבר ועניין, שווה ערך לכסף מזומן וזה חלק מהחבילה הכוללת שמקבל המועמד. 

רמות שכר מרקיעות שחקים: 40 אלף ₪ לתפקיד מפתח וחוקר סקיוריטי; 33 אלף ₪ למהנדסים בעלי ניסיון בטכנולוגיות web ו-28אלף ₪ לאנשי JAVA עם ניסיון של שלוש שנים  ב- Big Data

ממוצע רמות השכר של מומחי/חוקרי אבטחת מידע וmalware- בעלי 3-5 שנות ניסיון עומד על כ- 25 אלף ₪ ברוטו לחודש ואנשים בעלי ניסיון מעל 5 שנים גם יגיעו ל 30-35 אלף ₪ ברוטו.  השנה ראינו חברות שמוכנות לשלם אף סכומים של כ- 40 אלף ₪ ברוטו + אופציות למועמד טכנולוגי, יוצא יחידות סייבר צבאיות עם 5 שנות ניסיון בלבד לתפקיד של  מפתח וחוקר Security.

תפקיד שנות ניסיון שכר ברוטו בחודש % עליה מ- 2015
ארכיטקט תוכנה 5+ 38-40 אלף ₪ 8%+
Reverse engineering (חוקר סקיוריטי) 5+ 38-40 אלף ₪ 11%+
אלגוריתמאי 5+ 38-40 אלף ₪ 11%+

כמו כן, נרשמו עליות ברמות השכר למהנדסים בעלי ניסיון בטכנולוגיות web עם שפות מתקדמות, אנשי JAVA, Full Stack – מתכנתים שלמעשה נוגעים בכל שלבי הפיתוח.

תפקיד שנות ניסיון שכר ברוטו בחודש % עליה מ- 2015
JAVA עם ניסיון ב Big Data 5+ 33-34 אלף ₪ 22%+
אלגוריתמאי בתחום של
Image Processing, Machine Learning, Computer Vision
3+ ותואר MSc 28-35 אלף ₪ 10.5%+
Full Stack 5+ 30-33 אלף ₪ 9%+
DevOps 5+ 28-30 אלף ₪ 11.5%+

החברות מחפשות מועמדים בעלי ידע וניסיון ספציפיים, חזקים טכנולוגית ;ניתן פחות דגש על השכלת המועמדים

"כאשר מדובר על גיוסים של אנשים טכנולוגים, בעיקר בסטרטאפים, יש לחץ לגייס את הטובים ביותר והמועמדים שהם top notch בתחומם שלרוב  נמצאים במספר רב של תהליכים במקביל. במקרים רבים מועמד מתראיין ב   15-20 חברות ומגיע למצב שמפסיק להתראיין ועוצר את התהליכים בחברות נוספות", אומרת שרית מלכה ליברמן, דירקטור השמות ב- Jobinfo " חברות הפועלות מהר, איכותי וממוקד מגדילות את הסיכוי לגייס אליהן את הטובים ביותר. בפועל אנחנו רואים כי חלק לא מבוטל מהחברות מעכבות את תהליכי הגיוס בכך שהן דורשות לראות רק מועמדים בעלי ידע וניסיון מאוד ספציפיים ולא שמות מספיק דגש על פוטנציאל למידה של המועמד." היא מוסיפה.

"עם זאת אנחנו רואים גם חברות המבינות שהתחרות הגדולה ומצוקת המועמדים מחייבים אותן לגלות גמישות ופתיחות. חברות אלא שמות פחות דגש על השכלה פורמאלית ומפעילות  תהליכי גיוס מזורזים על מנת לא לפספס מועמדים טובים. חברות אלו בהחלט מצליחות להגיע ליעדי הגיוס שלהן." היא מסבירה. עוד לדבריה, "לאור המחסור באנשי פיתוח, בדיקות ותמיכה מחד והרצון לעמוד ביעדי הגיוס מנגד,  קיימת המשך מגמה של גיוס אנשים במזרח אירופה ובהודו וניהולם מרחוק כתוספת למרכז הפיתוח בארץ, וזאת גם בחברות סטארט אפ. כמו כן, החברות  פתוחות יותר כיום להכשיר בוגרים מצטיינים לפיתוח java  #C ובשפותweb ."

אקזיטים ורכישות – בשורה טובה למייסדים; האם גם לעובדים?

לדברי נוגה מוסקוביץ, מנהלת סניף מת"מ בחיפה של Jobinfo אקזיטים ורכישות הם דבר שבשגרה בהייטק הישראלי. זוהי בשורה טובה לעובדים אך לא פעם זהו מהלך המוביל לפיטורי עובדים. "לצד מימוש אופציות וגאווה להיות חלק מהצלחה, רכישת חברות מובילה בלא מעט מהמקרים לפיטורים. לרוב החברה נרכשת בשל הטכנולוגיה שלה ובהדרגה החברה  הרוכשת או לוקחת את הטכנולוגיה לטריטוריה אחרת, או סוגרת ומצמצמת משמעותית  את מרכז הפיתוח  בארץ, ומשאירה מוצרים ריווחים מיוחד."
"דוגמא לכך היא חברת  HPE שסוגרת חלק מפעילותיה בישראל לאחר רכישתה על ידי
Micro-Focus הבריטית, דבר שהוביל לפיטורי 300 עובדים באוקטובר האחרון וזה עתה הודיעה על פיטורי עוד 100 עובדים.
לדברי מוסקוביץ "מצד אחד קיים לחץ בחברות קטנות ובינוניות בגיוסי עובדים עבור תחומים כמו סייבר, פינטק ועוד, ומאידך אנחנו עדים לפיטורים בקרב החברות הגדולות. באינטל למשל פיטרו השנה כמות יחסית גדולה של עובדים לצרכי התייעלות. כיום אם פעילות לא מוכיחה את עצמה מהר מאוד, חותכים מיד בבשר החי  ולא מתמהמהים." היא מסבירה. אנחנו בעידן שהכל בו זז מהר מאוד והחברות הגדולות אינן יכולות להתנהל בנונשלנטיות. הן חייבות להתאים עצמן במהירות להלך השוק". עם זאת יש לציין כי  השוק מספיק חם  ועובדי אינטל נקלטו מהר יחסית בחברות אחרות בשוק.

מה הצפי לשנת 2017 בגיוסי עובדי הייטק?

"אנחנו לא מבחינים  בשינוי מגמה. החברות ימשיכו לגייס ולהילחם על המועמדים בעלי הידע והניסיון והן יעשו זאת בכל הערוצים הפתוחים בפניהם: חבר מביא חבר, מדיה חברתית, חברות השמה ועוד. בשוק המוגדר 'שוק של מועמדים' חייבים לעשות שימוש בכל הערוצים והכלים הפתוחים בפני המגייסים על מנת להגיע ראשונים למועמד הנכסף." אומרים ב ג'ובאינפו.