2013 שוק גיוס עובדים בהייטק - סיכום חברת ההשמה Jobinfo המגמות והטרנדים על פי מדד ביקושים חדש

 

עלייה משמעותית של 38% בביקוש למפתחים בתחום המובייל, מומחי אייפון ואנדרואיד; עליה של 67% בדרישה לאנשי UI/UX מומחים בתחום הנדסת אנוש; דרישה הולכת וגוברת לתפקידי DevOps -  מנהלי IT בעלי ניסיון בפיתוח ברמה של כתיבת קוד וסקריפטים

לפני שניגש לנתונים היבשים של ביקושי העסקת העובדים ונתוני השכר בהייטק, אנו רוצים לפתוח את הסיכום השנתי בנושא הנוקב של העסקת בני 40+ בתעשיית ההייטק. נושא זה נמצא בכותרות בשנים האחרונות ואף זכה לחשיפה לאחרונה בתוכנית הטלוויזיה של מיקי חיימוביץ בערוץ 2, כשבמרכזו הקושי בהשתלבותם של בני 40+ במעגל העבודה בתחום המקצועי שלהם לאחר שיצאו מסיבה זו או אחרת ממקום העבודה האחרון. בבריטניה החלה הממשלה ב-2011 בקמפיין Age Positive, שמטרתו קידום שינוי תרבותי בנושא העסקת בני 40+ כשבמרכזו הפצת התועלות העסקיות לארגון ולמדינה, וכמובן יעוץ ותמיכה בגופים שנכונים להירתם למאמץ. בארץ מוקם בימים אלו מיזם חברתי, התנדבותי, ביוזמתם של איציק נטיב וגיל שטיינברג, מתוך רצון אמיתי לבנות "חממת הזדמנויות" לפתרונות תעסוקה עבור גילאי 40+, בשיתוף עם חברות וארגונים. כחברת השמה מובילה בתחום ההייטק, אשר חשופה למלא עוצמתה של הבעיה, Jobinfo תיקח חלק פעיל בפעילות מיזם זה. ניתן להתעדכן אודות הנעשה בעולם באתר המיזם של ממשלת בריטניה.

השנה ניתוח נתוני ביקוש העובדים ממערכת Jobinfo מתבסס על סרגל מדד ביקוש עובדים שיצרנו, המשקף את רמת הביקוש לפרופילים בתחומים השונים. המדד מציג עבור כל פרופיל את מספר המשרות הפתוחות בתחום ואת מספר המועמדים אשר הפנו עצמם לפרופיל משרה זה. כל זאת בהתאם לנתונים שאנו אוספים ממקורות מגוונים מידי רבעון. את המדד ניתן למצוא בעמוד הבית של Jobinfo


תוכנה
הגידול בביקוש לעובדים בתחום האינטרנט שהחל ב- 2012 ממשיך השנה וצועד בצמוד להתפתחות תחום ה- big data, ניהול מסדי נתונים ומערכות מורכבות לטובת שירות לקוחות בהיקפים של מיליוני משתמשים. תחום זה תפס תאוצה עם התחזקות האינטרנט הסלולרי והעלייה החדה במספר הגולשים באמצעות טאבלטים וטלפונים חכמים ניידים, לצד התפתחות עולם ה- Gaming ועליית הפרסום בטלפונים החכמים. 

גם תחומי אבטחת מידע ושירותי ענן (Cloud) הראו עלייה בביקושים הן ב- 2012 וגם ב- 2013. האתגרים בתחומים אלו הולכים וגוברים עם הגדלת הנגישות לביצוע פעולות ברשת דרך הטלפון החכם והטאבלט. 

השנה נרשמו עליות בביקושים לפרופילים הבאים וניתן לראות שמגמה זו תמשיך גם ב-2014:

השקעות אדירות ב digital marketing מצד החברות הובילו לדרישות לאנליסטים בעלי רקע בכלכלה וסטטיסטיקה עם הבנה עסקית לניתוחי מידע (data). החברות זקוקות לאנשים שידעו מה לחפש בנתונים ואיזה מודלים להפעיל על מנת להגיע לממצאים שיובילו לתובנות עסקיות נכונות לארגון.

על פי מדד המשרות של חברת ,Jobinfo נרשמה עליה של 14% בין רבעון שלישי לרביעי של 2013 למשרות של Business Analyst לעומת ירידה של 3% במספר קורות החיים שהופנו לאותן משרות. נתון המצביע על מחסור באנשים מיומנים העונים לדרישות התפקיד.

בחברת המחקר גרטנר צופים שהמחסור ב אנשי Big-Data ומומחי Analytics יגבר בשנים הקרובות ויהווה נקודת קושי עיקרית לחברות רבות המתכננות פרויקטים בתחום זה. 

תחום ה IT התפתח משמעותית בשנתיים האחרונות ועימו הופיעה דרישה הולכת וגוברת לתפקידי DevOps, מנהלי IT בעלי ניסיון בפיתוח ברמה של כתיבת קוד וסקריפטים. התרחבות דרישת תפקיד ה IT בחלק מהארגונים נובע מהמורכבות שהתפתחה במערכות ההפעלה עם גדילתם המשמעותית של מסדי הנתונים והפעלתם 24/7.

המועמדים כיום לא נדרשים להשכלה פורמלית בתחום אלא לניסיון שנצבר במהלך הקריירה שלהם. המעבר בתפקיד מאפשר לקפיצת מדרגה ברמות השכר ומשווים אותם למשכורות של מתכנתים.

המספרים מתייחסים למשכורת חודשית ברוטו באלפי שקלים חדשים מנהל IT  DevOps
3-5 שנות ניסיון 17-18 22-25

"בחברת המחקר גרטנר רואים מגמה של דרישה גוברת מאנשי IT  להבין את התהליכים העסקיים בארגון, לדבר בשפתם של המנהלים העסקיים ולשמש להם יועצים. היעילות וההבנה הטכנולוגית נתפסות כמובן מאליו והיכולת לתקשר היטב עם מנהלים אחרים בארגון הפכה לשיקול מפתח לקליטה וקידום של עובדים בתחום." כך מסר מר אורי שריד מגרטנר ישראל.

"על פי מחקר שפרסמה חברת גרטנר בנובמבר האחרון, 64% מהארגונים שהשתתפו בסקר כבר השקיעו בפרוייטים של Big-Data או מתכוונים להשקיע בפרויקטים כאלה בשנתיים הקרובות. עד 2017, פרמיות השכר למיומנויות טכנולוגיות ופרויקטליות בתחום יעלו ב20% עד 30% מעל המקובל למיומנויות מסורתיות לניהול מידע" מוסיף שריד.

הדרישה הגבוהה למפתחים בתחום המובייל, מומחי אייפון ואנדרואיד, אינה חדשה וממשיכה להתחזק עם עליה של 38% במשרות בין הרבעון השלישי לרביעי של 2013 ועליה של 109% במספר קורות החיים שהופנו לאותן משרות. המועמדים הנדרשים הם מומחי פיתוח בתחום האינטרנט השולטים במספר שפות תכנות והעובדים על מערכות רבי משתמשים. כמו כן נרשמה עליה של 67% בדרישה לאנשי UI/UX מומחים בתחום הנדסת אנוש ו-38% בפניות למשרות. 

שכר (המספרים מתייחסים למשכורת ברוטו באלפי שקלים חדשים):

תפקיד (3-5 שנות ניסיון) רבעון שלישי 2013 רבעון רביעי 2013  

מתכנת PHP

17-20 22-25 27%
מפתח WEB 16-20 18-22 11%
מפתח למובייל 18-22 20-24 10%

 

חומרה
תחום החומרה חווה תהפוכות ושינויים מאמצע 2011 עם רכישות ומיזוגים של חברות גדולות כגון: אנוביט, פרוביג'נט, צורן ועוד. 

ממאגר המידע IVC  נמסרו נתונים מעודדים בנוגע לכספי משקיעים לתחום החומרה והסמיקונדוקטור כאשר אלו היוו ברבעון השלישי של 2013 16% מסך גיוסי הכספים, כאשר ברבעונים קודמים הגיעו לשפל של כ 5% מסך גיוסי הכספים. הפיתוחים בתחום זה הם יקרים יותר וארוכים מאשר בתחום התוכנה והאינטרנט והתחרות מול עלויות הפיתוח במזרח גבוהה. לאור התחזיות, החברות מתנהלות במשנה זהירות.

מגמה בולטת היא גיוס של אנשי תוכנה בקרב חברות החומרה והסמיקונדוקטור. במסגרת ההתאמות לשוק, חברות החומרה עושות מעבר לכיוון פיתוח פתרונות לשיפור ביצועי הסלולר והמצלמות הדיגיטליות המובנות בטלפונים החכמים ומתפתחים לכיוון של תלת מימד ושילוב חיישנים כמו כן, בתעשיית הרכב. יש קושי לגייס לחברות חומרה מועמדים מתחום התוכנה. מועמדים אלה מאוד מחוזרים ע"י חברות תוכנה ואינטרנט ולרוב מעדיפים ללכת לחברה שליבת המוצר שלה הוא בתחום התוכנה בהשוואה לחברות חומרה, שם פיתוח התוכנה משני למוצר הליבה.

בניתוח השוואתי בין רבעון שלישי ורבעון רביעי של 2013 בסרגל מדד הביקושים של Jobinfo ניתן לראות בבירור את המגמה בתחום החומרה כאשר בכל התפקידים יש ירידה בביקוש מצד החברות ובחלקם עליה ברורה במספר הפונים.

תפקיד אחוז השינוי בפרסום משרות אחוז השינוי בקורות החיים המופנים למשרות
מפתח/ת אלגוריתמים -46% 44%
מהנדס ASIC/VLSI -19% -12%
וריפיקציה  -36% 31%
מהנדס Board Design -11% 35%
מהנדס/הנדסאי FPGA -38% 140%
מהנדס/הנדסאי RF -33% -68%

ביומד

שוק הביומד מורכב מחברות ביוטכנולוגיה ופארמה וכן מחברות מכשור רפואי- מולטידיסיפלינאריות.

גם כאן ניתן לראות מגמת עליה בביקושים לאנשי תוכנה בקרב חברות שהדגש בהן הוא על פיתוח תוכנה ואפליקציות לשימושים רפואיים. כמו כן בביומד תחום ה-Big Data משתלב בחברות העוסקות בניתוח נתונים רפואיים/קליניים לצורך פיתוחים חדשים. לדוגמה, חברת Compugen המפתחת אלגוריתמים ממוחשבים לזיהוי מולקולות שישמשו את חברות התרופות, חתמה השנה על הסכם שת"פ עם ענקית התרופות Bayer.

בהמשך למגמת שוק זו, ישנה עליה בביקוש למפתחי אפליקציות תוכנה לחברות בתחום המכשור הרפואי. מהנדסים אלו מפתחים אפליקציות המאפשרות איסוף נתונים פיזיולוגיים שונים כגון רמת החמצן בדם, בביתו של המשתמש. נתונים אלו מועברים בזמן אמת למערכות ניטור, לניתוח המידע וקבלת משוב מיידי מגורם מקצועי בנוגע להמשך טיפול, שינוי מינון תרופות, חיבור למקור חמצן במיידי וכדומה. 

לרופאים קיימות אפשרויות שונות לקבל מידע ותוצאות בדיקות כגון CT או MRI (הדורשים העברת נתוני תמונות באיכות גבוהה) בזמן אמת, וזאת דרך הטלפון החכם. כך הרופא יכול להגיב מיידית ללא צורך בהמתנה להגעה פיזית למרפאה או למחשב.

נמשכת מגמה של הנגשת מכשור רפואי לשימוש ביתי. מכשור זה היה מופעל בעבר על ידי אנשי מקצוע ורופאים בלבד ולאחרונה הפעלתו הפכה פשוטה יותר כך שגם אנשים שאינם פרה-רפואיים יכולים להפעילו. תעשיית האסתטיקה הרפואית מובילה את המהלך, אך אנו עדים למכשור רפואי נוסף כגון מעבדות שינה ביתיות או מכשיר המנטר באופן שוטף את פעילות הלב ומספק מידע על תפקודו. מכשירים מסוג זה מאפשרים העברת נתונים וקבלת החלטות רפואיות בזמן אמת.

בנוסף, אנו רואים כניסה של חברות ענק גלובליות אשר ממשיכות לרכוש חברות הזנק וחברות מבוססות, כגון ענקית המכשור הרפואי Covidien אשר רכשה בשנה החולפת את Given Imaging ואת Super Dimensions. חברת המכשור הרפואי הסינגפורית Biosensors International רכשה בשנה החולפת את Spectrum Dynamics. חברות הזנק שלא נרכשו פנו להנפקות בבורסות בארץ ובעולם, לדוגמא Alcobra אשר פיתחו תרופה לADHD וגייסו 33M$. חברות נוספות שיצאו להנפקות הן קמהדע, אנזימוטק אבוג'ן אשר גייסו יחדיו עשרות מיליוני דולרים. בקרב המועמדים אנו עדים להבעת עניין בהשתלבות במשרות בתחום הניסויים הקליניים ( CRA ו-CTA). אלו ישתלבו לרוב במחקרים פנימיים בבתי חולים ובחברות CRO. מגמה נוספת בקרב בוגרי תארים ראשונים במדעי החיים היא השתלבותם בחברות טכנולוגיות לאו דווקא רפואיות במשרות בדיקות תוכנה.

מה הציפיות ל 2014?
"שנת 2013 הוכיחה כי שוק ההייטק הישראלי איתן ויציב. לפי נתוני מאגר המידע IVC  השנה הייתה המוצלחת ביותר בעשור האחרון עבור עסקאות מגובות הון סיכון, אשר הסתכמו ב 4.2 מיליארד דולר עם זינוק של 91% בהשוואה לממוצע של 2.2 מיליארד דולר לשנה בעשור האחרון. תהפוכות המיזוגים והרכישות הובילו לפיטורי עובדים אך לשמחתנו רובם נקלטו חזרה בשוק העבודה" מוסרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo.

"תחומים כגון החומרה והסמיקונדוקטור הנחלשים בשנים האחרונות לא גרמו למשבר של ממש בזכות התחזקותם של תחומים אחרים. המיומנויות של מהנדסי אלקטרוניקה ומכונות נצרכות בחברות מכשור רפואי, תקשורת סלולרית וחברות המפתחות רכיבים אלקטרו אופטיים לתעשיית הרכב ולתעשיה הבטחונית" מוסיפה אחימאיר. "אתגר גדול הוא נושא ה big data כפי שהמחקר של גרטנר מדגיש. אין כיום מספיק אנשים בעלי מיומנויות וניסיון, האוניברסיטאות החלו רק בעת האחרונה לשלב קורסים בנושא, והסטודנטים יצאו לשוק העבודה רק בעוד כ 3-4 שנים וללא ניסיון ומיומנות מקצועית".