סיכום מגמות בגיוס עובדי הייטק לרבעון השני של 2016

איסוף נתוני Jobinfo חברת השמה להייטק מצביעים על שוק חזק לטובת המועמדים.
בין רבעון ראשון של 2016 לרבעון שני של השנה נרשמה ירידה של 10% במספר משרות ההייטק שנפתחו אבל בין הרבעון השני 2016 לרבעון המקביל אשתקד נרשמה עליה של 17% בדרישת העובדים בהייטק.

"אנשי #JAVA ,C או ++C יכולים למצוא את עצמם עם 4-8 הצעות שונות, מה שמעלה את רמת הבררנות של המועמדים", אומרת שרית מלכה-ליברמן דירקטור השמות ב Jobinfo. "בשלב בו מדברים על ציפיות שכר, הם מקבלים הצעה וישר מבקשים להעלות אותה. בעוד שבעבר ששו המועמדים לשמוע כל הצעה, כיום חלקם מעדיפים שלא להגיע לשלב ההצעה, אם לגמרי אינם בשלים לחשוב על שינוי".

בקרב החברות הגדולות והקטנות כאחד המודעות לעלייה בביקושים והתחרות הגבוהה על מועמדים מביאה להשקעה רבה בשימור עובדים. מעלים שכר, מבצעים ניוד פנימי ושינוי הגדרות תפקיד, משקיעים ברווחה ובקורסים להתפתחות מקצועית ואישית, מעודדים חדשנות ומפנים זמן ליוזמות טכנולוגיות אישיות  נוספות שהן לא ב- core של המוצר,  מאפשרים גמישות בעניין עבודה מהבית ועוד. 

רמות שכר שוברות שיאים 

מסתמן כי ברבעון השני של 2016 יש עליה ברמות השכר של מועמדי  Front End מנוסים (כאלה בעלי ידע וניסיון בטכנולוגיות web עם שפות מתקדמות וחדשות כגון: 
Backbone, Angular, Ember, Knockout, JavaScript, Html5, Node.JS
מועמדים חזקים יכולים להגיע גם לשכר של 30-32 אלף ₪ ברוטו בחודש.  ארכיטקטים מנוסים שוברים שיאים ומגיעים לשכר של מעל 40 אלף ₪ ברוטו בחודש. גם השכר של אנשי ה-Kernel (שתמיד היה מהגבוהים) מרקיע לשחקים ויכול להגיע לרמות של 38-40 אלף ₪ ברוטו בחודש!!!

בחברות תוכנה ואינטרנט מצוקת המועמדים הובילה לפתיחות גבוהה לפרופילים מגוונים כאשר הניסיון מקבל משקל אל מול ההשכלה! ישנה פתיחות לראות אנשים עם ניסיון שיש להם תואר ממכללות ולא רק מאוניברסיטאות, עובדים שהיו פרילנסרים ועוד. 
חברות רבות משלבות כחלק מתהליך הגיוס שלהן מבחן או משימה, לעיתים מפספסים את המועמדים הכוכבים/טאלנטים שכיום לא מוכנים להשקיע זמן ואנרגיות במשימת סינון ראשונית כאשר הם מוצפים בהצעות. חברה שאינה משכילה להתגמש מפספסות אותם.

בשל מצוקת מועמדים, חברות מגלות גמישות גדולה יותר מבחינת מעברים בין שפות תכנות לדוגמה #C ו- Java . בחלק מהחברות שוקלים "הסבות" פנימיות למתכנתים מנוסים בפיתוח, C++/C  
ו- Embedded ומאפשרים למתאימים מעבר לפיתוח  בשפות web בטכנולוגיות מתקדמות.

בחברות תוכנה מסוימות עבור משרות הבדיקות (QA) פונים לבוגרי מדעים מדויקים, מתמטיקה, ביו רפואה, כימיה ועושים להם הסבה לעולם הבדיקות. כך מקווים  להבטיח הישארות לתקופה ארוכה יותר אל מול בוגרי מדעי המחשב המעוניינים לעבור ולהתקדם לתפקידי פיתוח.

מסתמן שבשל מצוקת המועמדים, החברות כיום פתוחות יותר לקלוט גם מועמדים בני 50+. זהו נושא רגיש, כאשר החברות לעולם יצהירו שאין אפליה על בסיס גיל, אולם בפועל האפליה קיימת. אולי לא בשל הסיבה הנכונה, אך התוצאה היא טובה, וכיום אנחנו עדים כיום לנכונות של החברות לבחון מועמדים מכל הקשת – גיל, מגדר, מגזר, מוסד אקדמאי ועוד.

הביקוש לאנשי Full Stack – מתכנתים שלמעשה נוגעים בכל שלבי הפיתוח (ולא רק Client/server) והובילו תהליך שלם ומכירים את 2 הצדדים. רמות השכר משתנות בהתאם לבכירות/ניסיון: אנשי Java או RUBY/PYTHON עם שפות/טכנולוגיות נוספות בעלי ניסיון של שנתיים שלוש ירוויחו כ 23-25 אלף ₪ ברוטו לחודש, ואנשים עם ניסיון של 4-5 שנים ירוויחו 26-30 אלף ₪ ברוטו לחודש.

שיווק Online

עבור משרות התחלתיות בתחום שיווק Online, תמיכה ומכירות ישנה דרישה מחברות Ad network למועמדים עם ניסיון ב- mobile (העדפה ל mobile apps) או video בעוד שהביקוש למועמדים המגיעים עם ניסיון רק ב display פחת.

חברות אלו הרבה פחות פתוחות לקבל דרך חברות השמה מועמדים חסרי ניסיון לתפקידים התחלתיים, יש פחות גמישות וישנה ציפייה לקבל מועמדים בעל ניסיון מדויק אל מול הדרישה.

מועמדים מנוסים שמגיעים מחברות פורקס ואופציות בינאריות כבר אינם רוצים להישאר בתחום אחרי קדנציה או שתיים  בתפקידי מכירה, כותבי תוכן וניהול קמפיינים. מועמדים אלו מאופיינים במעברים מהירים, כבר אחרי שנת ניסיון אחת. הם פונים לחברות מוצר.
מגמה זו לא מאפיינת מועמדים בכירים שמוכנים להמשיך לעוד תפקיד בתעשייה הן בתחום ה Ad network  והן בתחום הפורקס והבינארי.

לתפקידי ניהול קמפיינים בווידיאו מועמדים עם 1-2 שנות ניסיון יקבלו שכר בסיס של 12-14 אלף ₪ ברוטו לחודש (בד"כ בוגרי תארים אנליטיים שהיו קודם לכן Media Buyer במשך שנה או שנתיים).
עבור תפקיד בכיר כגון הקמת מערך/מחלקת ווידאו, רמות השכר הן סביב ה- 20-22 אלף₪ ברוטו לחודש.