סיכום מגמות גיוס עובדי הייטק ב 2012, מה צפוי לנו ב 2013?

האטה כללית בשנת 2012 בגיוס עובדי היי-טק, בשיעור של כ- 12% לעומת שנת 2011. התפקידים שנסקרו להלן הינם אלו שחלו בהם השינויים המהותיים בשנת 2012, הן בנוגע לעקומת הביקוש והן בשכר המשולם בהם. ביתר התפקידים לא חל שינוי משמעותי.

תחום התוכנה
שכר בתחום תוכנה (הטווח באלפי שקלים) jobinfo

תפקיד (בעלי ניסיון 3-5 שנים)
טווח שכר 2011
טווח שכר 2012
% השינוי
מפתח JAVA
22-25
23-26
4%+
איש DBA
20-22
20-25
7%+
אבטחת מידע
16-19
20-23
23%+
מפתח PHP (למערכות מורכבות)
19-23
20-25
7%+

הגידול בתחום האינטרנט ניכר השנה עם התפתחות תחום ה big data, ניהול מסדי נתונים ומערכות מורכבות המשרתים לקוחות בהיקפים של מיליוני משתמשים. תחום זה תפס תאוצה עם התפתחות עולם ה  Gaming ועליית הפרסום בטלפונים החכמים.

בקרב חברות אינטרנט נרשמה עליה משמעותית בגיוס מתכנתי PHP ו-Java. הרבה חברות אינטרנט מחפשות אנשים בעלי יכולת פיתוח ברמה גבוהה מול מערכות מורכבות ומבוזרות, ברמת תשתיות client ולא ברמה של פיתוח אתר בלבד.

מנתוני 'פורטל דרושים' עולה כי נרשמה עליה של 146% בפרסום משרות לאנשי PHP ושל 73% לאנשי JAVA.
מגמה נוספת לה אנו עדים היא ביקושים גבוהים לאנשי DBA ו-BI  עבור חברות המנהלות מסדי נתונים גדולים (large scale). 'רוברט הלף טכנולוגיות' חוזה בדו"ח השנתי שלו מגמת עליה בשני תחומים עיקריים עד לשנת 2020: עבור מנהלי מסדי נתונים תהיה עליה של 31% בביקושים ועבור מפתחי WEB הביקוש למומחים בעלי ידע נרחב ומגוון יצמח ב 22%. בתחומים אלו אנחנו רואים התחזקות ברורה בשנים האחרונות.
גם תחום אבטחת מידע הראה עלייה בביקושים ב 2012 לעומת אשתקד ונראה שימשיך במגמה זו גם ב 2013. האתגרים בתחום  זה הולכים וגוברים עם הגדלת הנגישות לביצוע פעולות ברשת דרך הטלפון החכם והטאבלטים. זהו תחום חם מאוד בו ההשכלה הפורמאלית פחות הכרחית. אם ברוב תחומי ההייטק מחפשים המעסיקים בוגרי אוניברסיטאות ומכללות בעלי ממוצעים גבוהים, הרי שכאן הפרופיל המבוקש הוא של האקרים החיים את הרשת מגיל צעיר ויכולים לתת ייעוץ ופתרונות לארגונים בסוגיות כגון התגברות על הונאות ופריצות אבטחה ברשת, כמו גם התמודדות עם וירוסים עתידיים. הנושא אינו נוגע רק לטרנזקציות ברשת אלא גם לתעבורת מידע מידע בתוך הארגון, רגישות מידע ונגישותו לחתכים שונים של עובדים, חשש מהכנסת וירוסים, ריגול תעשייתי ולאחרונה גם בתחום אבטחת מידע במחשוב ענן שהשליטה על הנעילה ההרמטית שם קשה יותר.
 
תחום החומרה
שכר בתחום חומרה (הטווח באלפי שקלים)Jobinfo

תפקיד (בעלי ניסיון 3-5 שנים)

טווח שכר 2011

טווח שכר 2012

% השינוי

ASIC/VLSI

25-28

24-27

4%-

Board Design/FPGA

22-24

20-22

9%-

מהנדס וריפיקציה

25-27

24-26

4%-

השנה ירד ב- 16% בסך הביקושים לעובדים לעומת 2011. "גם נתוני פורטל דרושים מראים מגמה מאוד צנועה בתחום החומרה, חלק מהתפקידים לא רשמו שום עליה בעוד תפקידים אחרים הראו עליה של 30% בלבד לעומת הקפיצה במאות אחוזים לה אנו עדים בתחום התוכנה והאינטרנט", מוסר דרור אפשטיין, מנכ"ל משותף ב'פורטל דרושים'.
תחום החומרה חווה תהפוכות ושינויים מאמצע 2011 עם רכישות ומיזוגים של חברות גדולות כגון: אנוביט, פרוביג'נט, צורן ועוד. לצד הפיטורים שראינו לאחרונה בחברות החומרה, הן ממשיכות לגייס מהנדסים כאשר הפוקוס הוא בהמשך פיתוח ליבת המוצר. חברות החומרה נמצאות בשלב של רה-ארגון וחשיבה מחודשת לצורת התמודדותן  בשינויי דרישות השוק. מנתוני מאגר המידע IVC נמסרו נתונים מדאיגים בכל הנוגע לגבי כספי משקיעים לתחום החומרה והסמיקונדוקטור כאשר אלו היוו כ 5% מסך גיוסי הכספים, מספר נמוך שלא נראה כמותו בעבר.
הפיתוחים בתחום זה הם יקרים יותר מאשר בתחום התוכנה והאינטרנט והתחרות מול עלויות הפיתוח במזרח גבוהה ולאור התחזיות החברות מתנהלות במשנה זהירות.
מגמה בולטת ומעניינת היא גיוס של אנשי תוכנה בקרב חברות החומרה והסמיקונדוקטור. במסגרת ההתאמות לשוק, חברות החומרה עושות מעבר לכיוון פיתוח של סלולר ואינטרנט. "אנו עדים לקושי באיוש משרות תוכנה בחברות חומרה וחברות מולטידיספלינריות המגייסות אנשי תוכנה ולעיתים web" מוסרת שרית מלכה, דירקטור השמות בחברת Jobinfo. "מועמדים אלה מאוד מחוזרים בחברות תוכנה ואינטרנט ולרוב מעדיפים ללכת לחברה שליבת המוצר שלה הוא בתחום ופחות בתחום החומרה שם פיתוח התוכנה משני למוצר הליבה", מוסיפה מלכה. "זמן איוש משרה בחברות חומרה ארוך יותר מאשר בחברות תוכנה ואינטרנט, שם ממוצע לסגירת משרה הוא שלושה חודשים בעוד שבחברות חומרה התהליך יכול להגיע לחצי שנה". 
 
תחום מדעי החיים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 היווה 27% מסך גיוסי הכספים מהקרנות שהשקיעו בחברות ההייטק (מתוכם 54% הושקעו בחברות מכשור רפואי). את עיקר גיוסי כוח האדם בתחום מדעי החיים אנו רואים בחברות בתחום המכשור הרפואי.
"המשכורות המשולמות למהנדסי חומרה, תוכנה, פיזיקאים ומהנדסי מכונות בחברות בתחום מדעי החיים נמוכות יחסית למשכורות המשולמות לאותם מהנדסים בחברות המתמחות בתחומי חומרה, תקשורת ותוכנה שם התחרות על המועמדים עזה" מוסרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo.
תחום מדעי החיים בארץ הינו במגמת עליה וזאת בניגוד לארה"ב. הסיבה לכך טמונה בכוח האדם האיכותי, מעבר של טכנולוגיות חזקות ממרכזי פיתוח אקדמאים לחברות בעלות מטרות רווח ועידוד ההשקעות מצד הממשלה.
תחום מדעי החיים, בשונה משאר תחומי ההייטק, דורש שנים של פיתוחים והצלחתו נגזרת בעיקר מתוצאות ניסויים קליניים ואישורי ארגוני בריאות עולמיים. בשל כך חברות מדעי החיים מנתבות כספים רבים לתהליכי רגולציה ואבטחת איכות מרגע הקמתן. מנתוני פורטל דרושים עולה כי קיים גידול של 250% במספר המשרות של אבטחת איכות שנפתחו ב- 2012 לעומת 2011. נתון זה מחזק את נתוני חברת ההשמה Jobinfo שרואה אצלה עלייה בביקוש לעובדים בתחום.

תחום אבטחת האיכות והרגולציה תופס מקום מרכזי בגיוסים בחברות אלו והוא מתקיים בכל הדרגים החל ממבקר איכות דרך מהנדסים, מנהלים וכלה בדירקטורים וסמנכ"לי איכות. טווח השכר למשרות בכירות בתחום זה יכול להגיע ל- 30-35 אלף שקלים חדשים בחודש. מהנדסי איכות בעלי השכלה הנדסית וניסיון מהתעשייה ישתכרו בין 15-20 אלף שקלים חדשים בחודש. 

מבט אל שנת 2013
" אנו צופים המשך האטה כללית בגיוסי עובדים בתחילת 2013. חברות מתנהלות בזהירות, מודדות תקציב אל מול ביצוע בשנת 2012 ובהתאם גוזרות את מידת ההתרחבות של החברה לשנת 2013" אומרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo. "יחד עם זאת, ראינו שלצד פיטורי עובדים בחברות בתחום החומרה, רוב המפוטרים זכו להיקלט מיידית בחברות אחרות, כלומר, קיימת מגמה של המשך גיוסי עובדים בחברות עם חידוד המיקוד בנוגע למומחיות ולידע הטכנולוגי הנדרש מהם." מוסיפה אחימאיר. "תחום התקשורת והאינטרנט ימשיכו להתפתח ולהוביל עם גידול שוק משתמשי התוכן והשירותים דרך מכשירים ניידים וטאבלטים". "בכל הנוגע למשכורות אנחנו לא צופים עליות משמעותיות בשכר השנה. חברות תמיד יהיו מוכנות לתת משכורת מחוץ לטווח עבור מומחי טכנולוגי אשר קריטיים למוצרי הליבה שלהן, אבל מדובר באנשים בודדים ולא במגמת שוק." מסכמת אחימאיר.