מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה בהייטק סיכום 2010

 
 
 עליה של 22% בסך הביקושים לעובדים בתעשיית ההייטק בשנת 2010 לעומת אשתקד
 
 חברת Jobinfo המתמחה בהשמה בתחום ההייטק, פיננסים וביומד מדווחת כי ב 2010 היינו עדים לעליה של 22% בביקוש עובדים בהייטק לעומת 2009. הביקושים עלו בכל תחומי ההייטק השונים: תוכנה, חומרה, אינטרנט, תפקידי מטה שיווק ומכירות ובתחום ה- Life Science.

קיימת ירידה של 8% במספר המועמדים הפונים כעת לראשונה לחיפוש עבודה לעומת שנת 2009, לצד עליה של 27% באנשים המחדשים חיפוש. לא ניתן לומר חד משמעית כי המשבר מאחורינו, וזאת למרות הירידה בפונים החדשים מצביעה לרוב על הטבה במצב השוק בד בבד עם תחושת ביטחון של מועמדים החוזרים לחיפוש עבודה אקטיבי.
בתחום החומרה נרשמה עליה של 15% בגיוסים ב 2010 לעומת אשתקד. תחום החומרה נפגע קשות בשנת המשבר כאשר חברות צ'יפים וחברות מולטידיסיפלינאריות הפסיקו לפתח מוצרים חדשים והתרכזו בשיפור מוצרים קיימים והתאמתם לצרכי הלקוח. החזרה לגיוס עובדים מתבצעת בהדרגתיות לפי כניסתם של פרויקטים חדשים וחידושם של פרויקטים שהוקפאו.
2010 בה התרחשו מספר רכישות משמעותיות של חברות הייתה שנה טובה עבור תחום החומרה. ניתן היה לראות גיוסים בהיקפים גדולים של מהנדסי ASIC/VLSI, מהנדסי ווריפיקציה ומהנדסי אלקטרוניקה מצד חברות צ'יפים גדולות הממוקמות ברובן במרכז הארץ.
בחברות חומרה בצפון בעלות אופי יותר מולטידיסיפלינארי הדרישה הייתה עבור תפקידים בעלי אופי מערכתי: מנהלי מוצר, מנהלי פרויקט, מהנדסי FPGA ומהנדסי מערכת. פרופיל נוסף אשר זכה לביקוש רב יותר בחברות המולטידיסיפלינאריות הוא של board designer לפיתוח כרטיסים.

עליה של 26% בביקושים בתחום התוכנה והאינטרנט ב 2010 לעומת 2009. השנה ראינו בעיקר עליה בביקוש לפרופילים של מפתחי web מעצבים גראפיים ומומחי UI בחברות אינטרנט ובחברות תוכנה לצד הביקושים הרגילים של מהנדסי ומפתחי C, C++, Java ו- .NET. כמו כן חברות המפתחות לשוק הסלולר מחפשות מפתחים בעלי ניסיון עם מערכות ההפעלה של Iphone ואנדרואיד. תחום זה הינו יחסית חדש ולכן חברות אשר דרשו בעבר מפתחים בעלי תואר אקדמאי מאוניברסיטות מובילות בארץ מוכנות להתפשר ולקבל אנשים בעלי ניסיון בתחום וללא התחשבות בתואר האקדמאי. מפתח המנוסה בפיתוח אפליקציות לסמארט פון ועבודה עם מערכות הפעלה של Iphone ואנדרואיד יקבל שכר החל מ 23,000 ₪ ומעלה.

בחברות התוכנה והאינטרנט הבינוניות היינו עדים השנה לתופעה מעניינת של הטמעת סגנון עבודה במתודולוגית ה SCRUM שיטת ניהול פרויקטים המחלקת את העבודה לפי משימות עם הגדרה מאוד מדויקת וממוקדת של יעדים יומיים עבור כל עובד ומצריכה משמעת עצמית מצד אלו במטרה להביא לשיפור ביכולת הצוות לספק תוצרים בזמן קצר.

מבחינת גיוסי אנשים תחום ה Life Science השנה ראינו עליה כוללת של 15% בביקושים לעומת אשתקד. בלטו עליות הגיוסים לתחום החומרה עם עליה של 45% בביקוש, 34% עליה במשרות QA ו- 37% עליה במשרות שיווק. השנה ראינו גם יותר דרישה לתפקידים בכירים של מנהלי קבוצות, דירקטורים וסמנכ"לים מגמה המצביעה על התבגרות החברות.
שנת 2010 התחילה עם רמת גיוסי כספים גבוהה מקרנות הון סיכון של חברות בתחום ה Life Science. בפעם הראשונה תחום זה הוביל על פני תחום התוכנה והתקשורת. יחד עם זאת יש לציין שברבעון השלישי של 2010 ניתן היה לראות ירידה משמעותית ותחום התקשורת הווה 32% מסך גיוסי הכספים כאשר תחום ה Life Science זכה רק ל-12%. תחום ה- Life Science דורש פיתוחים ארוכי טווח התלויים בניסויים קליניים מורכבים ובאישורי איגודי בריאות עולמיים על מנת להגיע לשלב שיווק המוצר מה שעדיין לא מבטיח את הצלחת החברה מכאן הורדת ההילוך בהשקעות התחום.

בנושא השכר יציבות ואיפוק בכל התחומים. החל מאמצע השנה ראינו מגמת עליה של 10% בשכר לבוגרים מצטיינים ושל 15% למומחים בתחומים שונים. אנו עדים גם לפתיחות מצד החברות להעניק חבילת הטבות למועמדים החיוניים לארגון. ברוב החברות ניתן היה לראות תיקוני שכר אשר החזירו את השכר לרמתו טרום המשבר וחיפוש נוסחאות על מנת לשמר עובדי מפתח בעזרת הטבות והעלאות שכר.
בתחום הבכירים בשנתיים האחרונות ראינו ירידות שכר משמעותיות. רק ברבעון השני של 2010 ניתן לראות שינוי מגמה, עם עליות מינוריות בשכר בעיקר בתפקיד הובלה של מכירות ופיתוח.

ולסיום, חברת Jobinfo ביחד עם חברת תימה ביודטה (מקבוצת תימה) המתמחה באבחון וגיוס מנהלים ותפקידי מסה, מודיעים על הקמתה של חברת תימה- Jobinfo

חברת תימה-
Jobinfo מחוללת מהפיכת מידע בשכלול ובייעול תהליכי גיוס. חיבור היכולת האבחונית החדשנית של תימה ביודטה עם יכולת ההשמה האינטרנטית והמהירה של Jobinfo הופך את הידע האבחוני לכלי פרקטי וזמין.
בנוסף לשירותי האבחון וההשמה המסורתיים תפעיל החברה את אתר JOBSHOP, אפליקציה שהינה כלי אבחוני אינטרנטי המאפשר אבחון עצמי למועמדים לתפקידי מסה וחיבור און ליין לארגונים אליהם הם נמצאו מתאימים.
אתר JOBSHOP מספק פלטפורמה אינטרנטית ידידותית בעלת ערך מוסף עסקי אמיתי עבור המועמדים והחברות המגייסות.
אפיון פרופיל העובד המצליח על ידי החברות בגין מגוון תפקידים, יאפשר למועמד להיכנס לאתר, ולאחר מילוי מבחן אינטרנטי קצר לדעת במדויק בעבור אילו תפקידים התאמתו הינה מקסימאלית ולהפנות עצמו ישירות לתפקידים אלו. הארגון מצידו מקבל קורות חיים בצירוף מידת התאמתם לפרופיל האופטימאלי הנדרש.
אתר JOBSHOP פועל היום במוקדי שירות ומכירה גדולים כדוגמת HOT, פלאפון, ישראכרט, 012 SMILE ועוד.

מחלקת המחקר בחברת תימה-Jobinfo תשלב בין היכולות הטכנולוגית של Jobinfo לבין היכולות הטכנולוגית האבחונית של תימה ביודטה כדי לפתח שיטות אבחון וגיוס חדשניות ולהפוך את הידע האבחוני לכלי פרקטי וזמין, המייעל את תהליכי הגיוס בארץ ובעולם.