מוסדות הלימוד המבוקשים ביותר בקרב חברות ההייטק לשנת 2017: הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון

יחד עם זאת, התחרות העזה על עובדי ההייטק גורמת לחברות לזנוח את פרמטר מוסד הלימודים ולשים דגש מוגבר על ניסיון מקצועי: בתחומי התוכנה, האינטרנט והסייבר יש נכונות לקבל מועמדים בוגרי מכללות כאשר מדובר בבוגרים מצטיינים ממכללות כגון המרכז הבינתחומי, האקדמית ת"א-יפו והמכללה למנהל; בחברות חומרה יש פתיחות לקבל מועמדים ממכללת HIT כאשר מדובר במועמדים בעלי ניסיון משמעותי.

כך עולה מנתוני חברת ההשמה Jobinfo בסקר שנערך לקראת סוף 2017

לצד נתוני השמות וטרנדים בהייטק ביצעה חברת Jobinfo סקר מקיף בקרב החברות בענף מיהם מוסדות הלימודים המועדפים ביותר (והמועדפים פחות) בקרב המגייסים. כאשר כולם מסבירים ומפתים ומעניקים סיבות מדוע כדאי להירשם דווקא אליהם ומה יהיה עתידם המקצועי הוורוד של הסטודנטים שילמדו אצלם החלטנו לבדוק האם אכן יש התאמה בין הבטחות האוניברסיטאות והמכללות השונות לדרישת חברות ההייטק.

לצורך ביצוע הסקר נבדקו מעל 2,000 משרות בתחומים טכנולוגיים מגוונים וברמות תפקיד שונות, בכ- 400 חברות (גדולות, בינוניות, בינלאומיות וסטארט אפים) אשר טופלו בחברה מתחילת 2017 ועד היום. יש לציין כי המחקר התייחס לתארים מהאוניברסיטאות המובילות בארץ ולמכללות המובילות בתחומים טכנולוגים.

ב-39% מהמשרות לא הייתה התייחסות למקום הלימודים אך נדרש ניסיון מקצועי; ב- 30% מהמשרות נדרשו בוגרי אוניברסיטאות בלבד

מבחינת מיקרו של הנתונים עולה כי  ב- 70% מהמשרות ביקשו החברות מועמדים בעלי תואר ראשון לפחות, ללא התייחסות למקום הלימודים, כאשר ב- 55% מתוך 70% משרות אלו (כלומר 39% מכלל המשרות), היתה דרישה למועמדים בעלי ניסיון.

מאידך, ב- 30% המשרות הנותרות, הדגישו החברות כי הם מוכנות לגייס רק בוגרי אוניברסיטאות, כאשר ב- 10% מכלל המשרות הדגישו ספציפית את הטכניון, אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת בן גוריון.

תחומי התוכנה, האינטרנט והסייבר: דרישה משמעותית למועמדים בעלי ניסיון בלבד; נכונות לקבל מועמדים בוגרי מכללות כאשר מדובר בבוגרים מצטיינים ממכללות כגון המרכז הבינתחומי, האקדמית ת"א-יפו והמכללה למנהל

בבדיקה מעמיקה של הנתונים עלה כי ב 47% מכלל המשרות בתחומי התוכנה, האינטרנט והסייבר הושם דגש משמעותי על ניסיון המועמד בתחום המבוקש לעומת מוסד הלימודים בו למד. הדרישה למועמדים בוגרי אוניברסיטאות בלבד עמדה על 21% בתחום זה, אל מול 79% מהחברות שהביעו נכונות לקבל קורות חיים של מועמדים בוגרי אוניברסיטאות ומכללות כאחד. בכ- 10% מהמשרות בתחום זה דרשו תואר ספציפי מאוניברסיטה מסוימת בלבד, כאשר לרוב הכוונה היו אלה הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן גוריון.

"בשנים האחרונות חברות המפתחות בתחומי התוכנה, האינטרנט והסייבר מוכנות להתגמש ומראות נכונות לקבל מועמדים בוגרי מכללות כאשר מדובר בבוגרים מצטיינים ממכללות כגון המרכז הבינתחומי, האקדמית ת"א-יפו והמכללה למנהל. בחברות חומרה יש פתיחות לקבל מועמדים ממכללת HIT וממכללות נוספות כאשר מדובר במועמד עם ניסיון משמעותי", מציינת שרית מלכה-ליברמן, דירקטור פעילות ההשמה בחברת Jobinfo.

לדבריה, "חברות אלו מוכנות להתגמש כי התחרות על המועמדים גבוהה מאוד. ניסיון ויכולת למידה משחקים תפקיד מרכזי בחברות מסוג זה כיוון שמדובר בסביבה מאוד דינאמית הדורשת למידה מתמדת ועדכון תדיר ורציף  של המתכנתים והמהנדסים בשפות ובטכנולוגיות חדישות. לגבי מועמדים המגיעים עם ניסיון מיחידות טכנולוגיות בצה"ל יש יותר פתיחות ונכונות לזמן לראיון מועמדים כאלה גם אם הם חסרי תואר אקדמי"

"במשרות כמו בדיקות, תמיכה, DevOps וסייבר סקיוריטי הניסיון מהווה דרישה שלעיתים גוברת על פני תואר ו/או מוסד לימודים. חשוב לחברות לראות מועמד חזק שצבר יכולות לאורך הקריירה המקצועית שלו" הוסיפה.

תחומי החומרה, המדיקל והמולטידיסיפלינארי: ב- 61% מהמשרות הייתה דרישה למועמדים בעלי תואר ראשון ללא התייחסות למוסד הלימודים; בשאר 39% התבקשו בוגרי אוניברסיטאות בלבד

מהסקר עולה כי בתחומי החומרה, המדיקל והמולטידיסיפלינארי: עבור 61% מהמשרות הייתה דרישה למועמדים בעלי תואר ראשון ללא התייחסות למקור התואר שלהם – אוניברסיטה או מכללה, כאשר ב- 50% מתוכם הייתה דרישה למועמדים עם דגש חזק על היותם בעלי ניסיון.  נתון זה מעניין במיוחד כי הוא מצביע על מגמה דומה בין חברות בתחום התוכנה והאינטרנט לחברות בתחום חומרה ומולטידיסיפלינארי בנכונות לקבל מועמדים ללא העדפה למוסד זה או אחר – וזאת בשונה מהעבר.

עוד עולה מהנתונים כי עבור 39% מהמשרות בחברות בתחום זה הלקוחות דרשו לקבל בוגרי אוניברסיטאות בלבד כאשר ב- 22% הביקוש היה מפורש לבוגרי הטכניון, אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת בן גוריון בלבד. זאת בהשוואה ל-10% בלבד בחברות בתחום התוכנה.

"בפועל, גם כאשר יש נכונות לקבל קורות חיים מכל המוסדות, אנחנו רואים כי עבור חברות בתחום החומרה/מולטידיסיפלינארי חשוב שהמועמד יהיה בוגר אוניברסיטה מוכרת עם העדפה לטכניון, תל-אביב, בן-גוריון, העברית ובר-אילן לפי סדר זה." אומרת נוגה מוסקוביץ, מנהלת סניף צפון ב Jobinfo.

"יש דרישה גבוהה לבוגרים מצטיינים ועבור משרות תוכנה בחברות שהליבה שלהן היא חומרה קיימת העדפה  לבעלי תואר אקדמאי. אם בחברות תוכנה לעיתים מספיק שהמועמד יהיה בוגר יחידה טכנולוגית עם ניסיון מהצבא בלבד, הרי שבתחום החומרה תואר ראשון הוא דרישת סף, כאשר מגייסים מחברת השמה" מוסיפה מוסקוביץ. "עבור משרות QA מסוימות ואינטגרציה, החברות מקבלות מועמדים עם ניסיון כבוגרי יחידה טכנולוגית והשכלה של הנדסאי".

מתוך יותר מ-2000 המשרות: 60% מהמועמדים שהתקבלו לעבוד הינם בוגרי אוניברסיטאות, 30% הינם בוגרי מכללות ו-10% הנדסאים

"כיום החברות מראות פתיחות גבוהה יותר מבעבר לקבל קורות חיים של בוגרי מכללות מצטיינים. אולם כאשר אנחנו בוחנים את ההשמות שלנו מתחילת השנה ניתן לראות בבירור כי המציאות שונה בין מה שהחברות מצהירות שהם מוכנים לראות ובין המועמדים שסוגרים  בפועל", מוסרות מלכה- ליברמן ומוסקוביץ. 60% מהמועמדים שהתקבלו לעבודה מטעמנו הינם בוגרי אוניברסיטאות, 30% הינם בוגרי מכללות ו-10% הנדסאים.

מלכה-ליברמן ומוסקוביץ מסכימות כי אופי החברה גם משפיע: "יש חברות שגם עבור משרות שלא מחייבות פיתוח מסובך ידרשו בוגרי טכניון או אוניברסיטה כי רוב האנשים בחברה הם בוגרי טכניון וחשוב להם לשמור על הצביון והרמה שנגזרת מכך", ציינו.