כמה מוקדמת צריכה להיות הודעה מוקדמת

ההחלטה לעזוב מקום עבודה לרוב אינה דבר פשוט, והיא כרוכה בהרבה לבטים וחיבוטי נפש. לכן, לרוב לאחר שכבר גיבשנו את ההחלטה אנחנו מרגישים תחושת הקלה משחררת. אבל כמה זמן לפני שאנחנו עוזבים אנחנו צריכים להודיע על כך לממונים עלינו? ומה הן הזכויות שלנו אחרי ההודעה? הנה כמה תשובות לשאלות נפוצות.

הודעה מוקדמת על פיטורין

חוק הודעה מוקדמת

קובע מהן הזכויות והחובות של העובד והמעביד לגבי מתן הודעה מוקדמת בכתב על סיום יחסי עבודה. לפיו, גם המעביד וגם העובד חייבים לתת הודעה מוקדמת, שמטרתה לאפשר לצד השני להתכונן לסיום יחסי עובד-מעביד.

הודעה מוקדמת צריכה להיות בכתב, כך על-פי החוק 

ההודעה צריכה לציין את יום הוצאת ההודעה ואת יום כניסת הפיטורים או ההתפטרות לתוקף, לפי העניין. בתקופת ההודעה המוקדמת, העובד המפוטר זכאי לתשלום הכנסה מהמעביד וניתנת לו שהות לחפש עבודה, ולמעביד ההודעה המוקדמת מאפשרת לחפש מחליף למתפטר, כדי למנוע פגיעה בפעילות העסקית. תקופת ההודעה המוקדמת משתנה לפי אופן תשלום השכר של העובד (עובד בשכר חודשי או עובד לפי שעות) ולפי ותק עבודתו. 

עובד במשכורת חודשית

מחוייב לתת הודעה מוקדמת של יום אחד על כל חודש עבודה בששת חודשי העבודה הראשונים. מהחודש השביעי ועד תום שנת העבודה הראשונה, 6 ימים ועוד יומיים וחצי על כל חודש עבודה בתקופה האמורה. לאחר שנת עבודה, ההודעה המוקדמת צריכה להינתן חודש ימים לפני מועד העזיבה.

עובדים בשכר שעתי 

חייבים להודיע בשנה הראשונה לעבודתם בהתראה של יום אחד על כל חודש עבודה. במהלך שנת העבודה השנייה - של 14 ימים, בתוספת של יום אחד על כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. במהלך שנת העבודה השלישית ההודעה צריכה להימסר 21 ימים לפני סיומה, בתוספת של יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. מתחילת שנת העבודה הרביעית, ההודעה המוקדמת צריכה להיות של חודש ימים.

האם צריך להמשיך להגיע לעבודה? 

על העובד להגיע למקום העבודה אלא אם המעביד הודיע לו כי הוא מוותר על נוכחותו ועל עבודתו בפועל בכל התקופה או בחלק ממנה, ובלבד שהמעביד ישלם לעובד פיצוי שווה ערך לגובה השכר שהרוויח בתקופה שבמהלכה לא נדרש להגיע למקום העבודה.
על פי החוק, עם סיום העבודה המעביד חייב לתת לעובד אישור בכתב על תחילת יחסי עובד-מעביד ועל סיומם.

מה קורה אם לא ניתנת הודעה מוקדמת?

לפי החוק, מעביד שפיטר עובד ללא מתן הודעה מוקדמת, ישלם לו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת. עובד שהפסיק לעבוד ללא מתן הודעה מוקדמת להתפטרות למעביד, ישלם למעביד פיצוי בסכום השווה לשכר הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת. בפועל, לגבי עובד כאמור, רשאי המעביד לקזז משכרו האחרון, את ימי ההודעה המוקדמת שהוא חייב על פי החוק.

באיזה מצב לא חייבים לתת הודעה מוקדמת?

בנסיבות מיוחדות, כמו למשל עקב התנהגות המעסיק הכרוכה בהשפלות והתעמרות, פטור העובד מחובת מתן הודעה מוקדמת. הכרעה לגבי נסיבות אלה תיעשה על-פי פסיקת בתי הדין לעבודה. לעומת זאת, מעביד פטור ממתן הודעה מוקדמת רק אם יש עילה לשלילת פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת בהתאם לחוק פיצויי פיטורים, או על-פי החלטת בית דין למשמעת, אשר הורה על פיטורים בלא פיצויים מכוח הוראות חיקוק הקובע שיפוט משמעתי.

האם ניתן להחליף הודעה מוקדמת בימי חופשה?

על-פי חוק, ניתן לחפוף תקופה של 14 ימים מתוך ההודעה המוקדמת עם ימי החופשה השנתית. הפסיקה קבעה, כי מעביד שרוצה לפטר את העובד לא יוכל לקזז את ההודעה המוקדמת עם ימי החופש שנצברו לזכות העובד עם סיום עבודתו. לעומת זאת, עובד שהתפטר צריך להודיע מראש על הפיטורין, אבל יכול לא להגיע במשך 14 יום לעבודה על חשבון ימי החופשה שלו.

האם ניתן לקבוע הוראות אחרות בהסכם עבודה אישי?

הסכם עבודה יכול להטיב עם זכות העובד שנקבעה בחוק מגן, ולא לגרוע ממנה.

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה