איך להתאים את ציפיות השכר למציאות?

כולנו מכירים את הסוגיה הזו בתהליך המיון והקבלה לעבודה, ויש מי שמדמיינים אותה לשני אקדוחנים שעומדים זה מול זה במערבון קלישאי – מי ישלוף קודם? בשלב זה או אחר עולות על השולחן ציפיות השכר של המועמד, וכדאי להיות מוכן לאותו שלב כדי לנהל אותו בצורה מושכלת וללא שליפות מיותרות של אקדחים דמיוניים.

 

משא ומתן על שכר

שכר בהייטק

בכל הנוגע לציפיות שכר, חשוב לדעת כי לעתים השאלה הזו עולה כבר בראיון טלפוני ראשוני קצר, ולכן חשוב שתהיה לכם תשובה מוכנה מהרגע שבו אתם מתחילים בחיפוש עבודה ושולחים קורות חיים. כשהסוגיה עולה – חשוב להיות מוכנים ובטוחים בעצמכם. תשובה מגומגמת ולא מנומקת עלולה לשדר מסר כי אתם לא בטוחים בציפיות השכר שלכם, והדבר לא ישחק לטובתכם במהלך המו"מ.

להכיר את השוק עם טבלאות שכר

ההמלצה החשובה ביותר היא להכיר תחילה את תנאי השוק, ואז להחליט על מנעד מסוים שבו ציפיות השכר שלכם נמצאות – מספרים שנמצאים אי-שם בין המינימום שבו תרשו לעצמכם להסתפק, ועד המשכורת הריאלית שתעשה אתכם מרוצים מאוד. טבלאות השכר שלנו יכולות לעזור לכם במחקר.

 

עבודת מחקר מוקדמת

כנראה שכולנו היינו רוצים משכורת גדולה ודמיונית, אך המספרים בתלוש המשכורת בעבודה הבאה שלכם חייבים להיות מעוגנים במציאות. כמו כל דבר בחיים, המציאות הזו מורכבת מכמה רבדים ומהפרטים הקטנים. המשכורת הריאלית שאתם חושקים בה צריכה להיות מושתתת על כמה יסודות:

  • רמת המשכורות המקובלות בתחום שבו פועלת החברה
  • רמות השכר בתפקיד שאליו מגייסים
  • מידת הניסיון, ההכשרה וההתמחות שאתם מביאים עמכם
  • תקופות שפל או גאות עסקית בתחום שבו פועלת החברה
  • תקופות גאות או שפל בגיוס עובדים בשוק (שיעורי אבטלה, היצע וביקוש)
  • מידת חוסנה והגב הפיננסי של החברה המגייסת (סטארטאפ לאחר גיוס ראשוני? חברה ישראלית? תאגיד בינ"ל?)

הפרמטרים הם רבים, חלקם דינמיים ואפילו חמקמקים, אך בדיקה באמצעות מחשבון שכר באתר מקצועי עשויה לסייע לכם לשקלל את הנתונים בהתאם לתנאי השוק העדכניים ביותר.

מומלץ לשלב עיון במחשבונים הללו עם "עבודת מודיעין" עצמאית עם חברים ומכרים בחברה המגייסת, או קולגות מהתחום. אם הגיוס נעשה דרך חברת השמה מומלץ לבדוק מול יועצת ההשמה באילו רמות שכר מדובר, כדי להגיע מוכנים לראיון. יועצת ההשמה מכירה היטב את החברה המגייסת ואת רמות השכר הנהוגות בה ובמקרים שכאלה המידע שהיא אוצרת עשוי להיות לכם לעזר רב. אל תתביישו לשאול.

 

מחקר שוק לשכר הייטק

יש מקום לשינוי: מרכיבי שכר

כאשר עורכים ציפיות שכר בראיון העבודה נהוג לנקוב במספרים במונחי ברוטו.

עם זאת, חשוב לזכור שהשכר ברוטו הוא רק חלק מה"חבילה", וישנן נקודות רבות נוספות שעשויות להיטיב עמכם ואף להיות מוצא של פשרה כאשר יש פערים בין מה שציפיתם לקבל ומה שהמעסיק מוכן ויכול לתת.

ייתכן שמה שנראה לכם כהטבה משמעותית הוא בבחינת תוספת שולית לגמרי עבור המעסיק והוא ישמח לגשר על הפער בברוטו באמצעות הטבה זו או אחרת.

במהלך המו"מ על השכר, חשוב להתייחס באופן מפורט גם לאותם רכיבים, בהם – החזרי נסיעות או שימוש ברכב חברה (כולל הגבלת דלק או ק"מ, אם קיימת), החזרי הוצאות וארוחות, קרן השתלמות, אופציות ובונוסים, קורסים והשתלמויות מקצועיות, תגמול על שעות נוספות, ועוד.

חשוב שתערכו לעצמכם שקלול של כל אותן הטבות, מכיוון שיש מקרים שבהם שכר ברוטו שנראה לא מאוד אטרקטיבי במבט ראשון – יהפוך להיות מציאותי עבורכם בצירוף אותם תנאים נלווים.

 

דיון על שכר בהייטק

ניהול מו"מ חכם

ניהול מו"מ הוא אומנות בפני עצמה - וכך גם בתחום השכר. אם להידרש ל"משל האקדוחנים" שציינו בתחילת המאמר, הרי שמומחים בניהול מו"מ ובתורת המשחקים גורסים כי אסור לשלוף ראשון, ויש לתת למראיין או למעסיק להיות זה שחושף ראשון את הקלפים בכל הנוגע לגובה השכר.

ישנה אסכולה שגורסת כי יש להימנע מתשובה ישירה לשאלה "מהן ציפיות השכר שלך", ולהשיב בדרך שתגרום לצד השני לגלות את מידע על רמות השכר המוצעות, ולו באופן חלקי.

לפי טענה זו, תשובות כמו "אני יודע כמה אני מרוויח כעת ומצפה לשדרוג מסוים", או "אני יודע כמה משלמים היום בתחום לאנשים עם ניסיון וידע כמו שלי", או "אשמח לדעת תחילה קצת יותר על תכולת התפקיד ומידת האחריות המוטלת עליי, הן בהחלט אפשריות.

מנגד, זכרו כי התחמקויות רבות ובוטות מדי מהסוגיה עלולות להיתפש בצורה שלא תיטיב עמכם. בכל מקרה, בקיאות בתחום על סמך המחקר המקדים תסייע לכם להגיע מוכנים, גם אם לא נקבתם במספרים מדויקים.

לסיכום - הכינו שיעורי בית, אל תיתפסו לא מוכנים, ונהלו את המו"מ בצורה חכמה. בכל מקרה, אנחנו מאחלים לכם להרוויח טוב ולהיות שמחים בחלקכם. בהצלחה!

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc

*שדה חובהשלח פנייה