קלינטק ביוטק וביומד – לאט אבל בטוח

העליה במודעות לצורך בשמירה על איכות הסביבה הפכו את הקלינטק, הביוטק והביומד ל- Buzz Words חמות וטרנדיות. אולם אין ספק שתעשיות אלו לא היו זוכות לתשומת הלב של הקהילה העיסקית הגלובלית, ולפיתוח המואץ העובר עליהן כבר למעלה מעשור, לולא היו מבטיחות החזר השקעה ריווחי במיוחד למשקיעים בהן.

נהוג להשוות את תעשיות הקלינטק, הביומד והביוטק לענף ההיי טק מאחר וכמוהו, גם הן עתירות בידע והמשאב האנושי הינו גורם המפתח להצלחתן.
נגה מוסקוביץ, האחראית על תחומי הקלינטק, הביוטק והביומד בחברת ההשמה Jobinfo מספרת על המאפיינים של ענפים אלו ההופכים, בדרכם השקטה והסולידית, לדבר הגדול הבא בשוק התעסוקה.  

דרושים למשרות ביוטק וביומד

 

קלינטק, ביוטק וביומד  - מה זה אומר ומה ההבדלים בינהם?

המושגים "קלינטק", "ביוטק", ו"ביומד" נאמרים לעיתים בכפיפה אחת ואכן מבחינת שוק התעסוקה קיימת חפיפה מסויימת בדרישות לעובדים בענפים אלו. יחד עם זאת, למצויים בתוך התחום, ברור כי מדובר במסלולים שונים המצריכים נסיון והתמחות ספציפיים ואין דמיון בין עיסוק בפיתוח תרופות לייצור מערכות למחזור מים.   


עבודה בביומד

ביומד הינו שם כולל לתעשייה שתוצריה הינם מוצרים בתחום מדעי החיים כלומר  בתחומי הרפואה והתרופות. תחום המכשור הרפואי מהווה נקודת השקה בין תעשיית הביומד לתעשיית ההיי טק.

קריירה בביוטק

ביוטק הינו תחום של מחקר ופיתוח יישומי המשתמש בתהליכי החיים הביולוגיים כמשאבים או כחומרי גלם לייצורם של מוצרים טכנולוגיים. בענף הביוטק פועלות חברות ביומד המפתחות ציוד רפואי ותרופות המבוססים על תהליכים ביולוגיים (כדוגמת "טבע") וכן חברות המפתחות יישומים של תהליכים אלו לטובת התעשייה והחקלאות.

משרות בתחום הקלינטק (טכנולוגיה נקיה)

דרושים קלינטק

המונח קלינטק מתייחס למודלים עסקיים המשלבים ייעול של הביצועים התפעוליים תוך הפחתה של השימוש בתשומות כצריכת אנרגיה ומתוך מניעת פגיעה בסביבה. המונח מזוהה לרוב עם טכנולוגיות ירוקות אולם הוא רחב יותר ומכוון למיזמים הנושאים החזרי השקעה. בחמש עשרה השנים האחרונות זוכה ענף הקלינטק להתעניינות רבה לנוכח הידלדלות משאבי הטבע של כדור הארץ הצפויה להחריף בשנים הבאות.

תעשיית הקלינטק בארץ מתחלקת לחברות תעשייתיות ותיקות ולחברות סטארט אפ בעלות נפח פיתוח משמעותי הדומות יותר באופיין לחברות ההייטק.

שוק סולידי ומתפתח


לדברי נגה מוסקוביץ, מתאפיינים ענפי השוק העוסקים במדעי החיים בקצב איטי ו"שפוי" יותר לעומת עולם ההיי טק. החברות בשוק זה מנוהלות, במרבית המקרים, על ידי צוות בוגר יותר מהמקבילים לו בתעשיית ההייטק והדבר מתבטא בקבלת החלטות שקולה יותר ונעדרת פזיזות. גם הגידול בענפים אלו מתרחש בקצב איטי יותר אם כי באופן יציב ועקבי הנתון פחות לתנודתיות השוק.

לדעת נגה, תעשיית מדעי החיים בארץ נמצאת עדיין בשלבי ההתהוות שלה ומסיבה זו טרם הספיקה לגדל דור של מקצוענים. תחומי הידע הנכללים תחת מטריית מדעי החיים הינם נרחבים ורבים ולרבות מהמשרות קשה למצוא מועמדים מתאימים בעלי התמחות ונסיון ספציפיים דיים. מסיבה זו נאלצים המעסיקים להתפשר על דרישותיהם המקצועיות בקבלת עובדים לעבודה ולהתאזר בסבלנות עד שירכשו, תוך כדי עבודה, את הידע והמיומנות הנדרשים.

מאפיין נוסף של השמה בביומד/ביוטק/קלינטק הינו שיטת הגיוס המבוססת לרוב על השמות באמצעות חברת השמה ופחות על ידי רשתות חברתיות. העובדים מבחינתם מגלים לרוב לויאליות למקומות העבודה ואינם נוטים להחליפם בתדירות גבוהה.  

המקצועות המבוקשים בענפים אלו הינם ביולוגים, טכנולוגים, כימאים, ביו-טכנולוגים, וכן מהנדסי מכונות ומים. השכר בענף הינו נמוך בהשוואה לרמות השכר המוכרות בענף ההיי טק ומורגשת נכונות מצד העובדים להתפשר על השכר על מנת להתברג בתחום.

בוגרים מתחומי מדעי החיים יכולים למצוא משרות בביומד/ביוטק/קלינטק כעובדי מעבדה, מהנדסי תהליכים או כאנליסטים ובהמשך להתקדם לתפקידי ניהול פרוייקטים ואחראי מעבדות.

מבחינה גיאוגרפית פזורות חברות בתחומי הביוטק, הביומד והקלינטק ברוב אזורי הארץ אך ניתן לזהות ריכוזים עיקריים שלהן ברעננה ובכפר סבא, בנתניה, בקרית גת וביוקנעם.

מחבר: טלי בן-עמי
 

הכותבת הינה מנהלת קבוצת הייעוץ לחברות בתחום מדעי החיים ובריאות במשרד ארנסט אנד יאנג

 

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc

*שדה חובהשלח פנייה