התקבלתם לעבודה? כך תשרדו את הימים הראשונים בהצלחה

אם אתם טיפוסים שמחפשים יציבות – ענף ההייטק כנראה לא בשבילכם. אמנם מדובר בתחום מאתגר, ששכרו בצדו, אבל מסלול העבודה בו יכול להיות רצוף עליות ומורדות.

כך למשל, אם רכשתם השכלה בתחום יכול להיות שרוב הדברים שלמדתם לא יהיו רלוונטיים, ותצטרכו ללמוד בעצמכם תוך כדי עבודה. אתם נמדדים מהרגע הראשון ביום הראשון לעבודה. המלצה טובה יכולה להיות להתחיל לצבור ניסיון כבר במהלך תקופת הלימודים. גם אם זו לא תהיה בדיוק העבודה שעליה חלמתם, או שזו עבודה בהתנדבות או בשכר זעום, זה יעזור לכם להתנסות ולהחליט אם אתם נמצאים בתחום הנכון עבורכם.

בעבר היה מקובל להתחיל לעבוד במקום אחד ולהישאר לעבוד בו עד היציאה לפנסיה. היום מצב עניינים כזה לא מציאותי יותר. מקומות העבודה בודקים אתכם בכל שנה מחדש, מודדים את ההישגים ומחליטים עבורכם אם אתם נשארים שנה נוספת או שתהיו בין אלה שיתבקשו לעזוב. יש חברות בענף ההייטק שעושות בכל שנה הערכה של כל העובדים, ואלה שנמצאים באחוזון הנמוך ביותר מפוטרים ובמקומם שוכרים עובדים חדשים.

כדי שהמעבר הזה ייעשה ביוזמתכם ולא יהיה מהלך שנכפה עליכם, כדאי להקפיד כבר מהתחלה על כמה כללים חשובים. כניסה חלקה לתפקיד יכולה להשתלם לכם מאוד בהמשך הדרך, לכן כדאי להתאמץ לעשות רושם טוב ולהיתפס כרציניים כבר בימים ראשונים שלכם בחברה.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל ברגל ימין.

1. תאמו ציפיות: אם אתם נמצאים בעבודה כבר שבוע ועדיין לא ברור לכם מהי הגדרת התפקיד, ואם המנהל הישיר שלכם לא זימן אתכם לשיחה שבה נעשה תיאום ציפיות, עדיף שתיזמו בעצמכם שיחה כזאת מולו. אחרי שתקבלו את ההנחיות, עברו סעיף סעיף על מה שמצופה מכם, שאלו לגבי משימות ותחומי אחריות שאינכם מבינים, ובידקו אם מצופה מכם לעמוד בלוחות זמנים מסוימים. במהלך השיחה, רשמו הכול על דף או בקשו מהמנהל לשלוח לכם מייל מסודר בתום הפגישה.

2. עשו חברים: גם אם אתם טיפוסים מופנמים ועובדים כל היום מול צג המחשב בלי אינטראקציה עם שאר העובדים, התגברו על המבוכה, חייכו, הגידו "בוקר טוב" כשאתם מגיעים ו"ערב נעים" כשאתם הולכים. נסו להכיר את האנשים שעובדים אתכם. היו תקשורתיים והציעו עזרה בתחומים שאתם חזקים בהם. יצירת קשרים טובים במקום העבודה יכולה להועיל בהרבה מאוד צמתים בקריירה.

3. הגיעו בזמן: הסוגיה של שעת הגעה יכולה להיראות טריוויאלית, אבל כשאתם בתחילת הדרך יש חשיבות רבה לשעה שבה אתם מגיעים. איחור לעבודה בימים הראשונים עושה רושם רע מאד ועלול לשדר זלזול או רחפנות. מומלץ מאד להגיע בשעה שבה כולם נוהגים להגיע ואפילו להקדים מעט. ייתכן שבהמשך, כאשר תצברו ותק, לאיש לא יהיה אכפת מתי אתם מגיעים ומתי אתם הולכים.

איך תדעו בדיוק מתי להגיע? כבר כשמודיעים לכם שהתקבלתם לעבודה, שאלו לגבי שעת ההגעה המומלצת, ואם שכחתם, דאגו לשלוח מייל בנושא למנהל הישיר יום-יומיים לפני תחילת העבודה.

4. אל תפסיקו ללמוד: איש לא מצפה מכם לדעת הכול ביום הראשון לעבודה. למרות שאולי לא נעים לשאול שאלות ולבקש הסברים על דברים שנראים לכם פעוטים, עשו זאת, ואל תפסיקו לשאול שאלות עד שתקבלו תשובות מספקות. כך לא ייווצרו פערים בידע שלכם, שעלולים להתקיל אתכם בהמשך. זו גם דרך מצוינת להראות שאתם מתעניינים בעבודה ורוצים לבצע אותה על הצד הטוב ביותר. כדי להעמיק את הידע, ולהאיץ את ההשתלבות שלכם במקום העבודה החדש, בקשו מהמנהל הישיר שלכם או מעמיתיכם לעבודה להמליץ לכם על חומר קריאה או אתרי אינטרנט שבאמצעותם תוכלו ללמוד עוד על שיטות העבודה והתוכנות שאתם משתמשים בהן. כשיש להם זמן פנוי, בקשו מהם לשבת אתכם על דברים שאתם לא מבינים. אתם רק תזכו להערכה על כך.

5. נהלו נכון את הזמן: אין דבר מדכדך יותר מאשר לראות שלא תספיקו להשיג במועד את היעד שנקבע לכם. ייתכן שבהתחלה עוד "יחליקו" לכם את זה, אבל תקלות מסוג זה נוטות להישנות גם בהמשך. לכן, אם קיבלתם רשימת משימות, ואתם יודעים שיש לכם תקופה קצובה להספיק אותן, ארגנו לו"ז מסודר כבר מההתחלה, ודאגו להשאיר בו חללים ריקים לפתרון בעיות בלתי צפויות.

6. הקדימו את הלו"ז: נסו לסדר את הלו"ז כך שלא תגיעו עם המשימות ממש לרגע האחרון, אלא תסיימו הכול קצת לפני המועד שסוכם עליו. בכל מקרה, אם אתם עדיין רואים שלא תספיקו משימה מסוימת, הודיעו על כך למנהל הישיר שלכם לפחות שבוע מראש, כדי שגם הוא יידע להתארגן בהתאם, לצרף אדם נוסף שיעזור לכם, או להעביר את המשימה לאדם אחר. ניהול זמן נכון הוא אחד הכלים החשובים ביותר בכל עבודה. אם אינכם יודעים להעריך כמה זמן ייקח לכם לבצע כל דבר, התייעצו עם חבריכם לעבודה.

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה