איך להימנע משחיקה בעבודה?

סביבת עבודה המאופיינת בלחץ, מתח ועומס רב, עלולה להביא למצב של שחיקה בעבודה, וכתוצאה מכך פריון העבודה פוחת בצורה דרסטית ופוגע בתפקוד העובדים, בביצועי העסק ובשירות הניתן ללקוחות. בענף ההייטק רבים מהעובדים כורעים תחת עומס רב בעבודה, לכן המנהלים בארגון חייבים להיות מודעים לתופעה וליישם שיטות וטכניקות שונות כדי למנוע מהעובדים שחיקה הפוגעת בביצועים ובתפוקה.

שחיקה בעבודה


מהן הסיבות העיקריות לתופעת השחיקה בקרב עובדי הייטק?

עובדים רבים בתעשיית ההייטק מתלוננים על שחיקה בעבודה, התופעה פוגעת בפריון העבודה ובביצועי העסק, לכן חשוב להבין מהן הסיבות העיקריות לתופעה זו וכיצד ניתן להקל על העובדים כדי למנוע מהם לסבול משחיקה משמעותית בעבודה. הסיבות העיקריות לתופעה הן:

 

  • עומס גדול בעבודה לאורך זמן.
  • מתחים רבים בסביבת עבודה, לרוב בגלל אווירה עכורה במשרד בין העובדים והמנהלים.
  • חוסר סיפוק מהעבודה.
  • עבודה סיזיפית ללא גיוון.
  • חוסר הערכה מצד מנהלי הארגון.
  • סביבת עבודה הגורמת למתח נפשי, למשל רעש, תחושה של חוסר וודאות וביטחון בעבודה ועוד.
  • דרישה מהמעסיק להיות זמין מסביב לשעון ולענות למיילים ולטלפונים גם לאחר שעות העבודה ובמהלך שבתות, חגים וחופשות.
  • אי יכולת להתקדם בעבודה לתפקידים בכירים יותר.
  • שכר נמוך ותנאים לא מתגמלים.

מהם התסמינים העיקריים של שחיקה בעבודה?

לשחיקה משמעותית בעבודה יש תסמינים מוכרים שקל לזהות, לכן המעסיק או המנהל הישיר של העובד חייב להכיר את התסמינים ולזהות אותם בזמן כדי לטפל בבעיה. התסמינים המוכרים הם:

  • חוסר אנרגיה אצל העובדים בשעות העבודה ולאחריה.
  • רצון להתבודד ולהימנע ממפגשים חברתיים במהלך העבודה ובשעות הפנאי. 
  • כאבים ותחלואה גבוהה, לרבות כאבי גב, ראש וצוואר, שרירים תפוסים וכו'.
  • עייפות ותשישות מוגברת.
  • הפרעות שינה.
  • רגשנות יתר אצל העובד.
  • כעס, מתח נפשי הגורם להתפרצויות זעם וכד'.

מה אפשר לעשות כדי למנוע את הבעיה?

כאמור, עובדי הייטק רבים סובלים משחיקה משמעותית בעבודה, אך אין צורך להרים ידיים ולהתייאש מאחר ויש לא מעט פתרונות לתופעה. אם המעסיק מבחין בשחיקה מוגברת בקרב עובדיו הוא יכול  להפחית לחץ בעבודה ולהקל על העובדים, ליזום ולארגן ימי כיף וגיבוש כדי לאפשר לעובדים המסורים ליהנות מהפוגה מלחצי היום ומשגרת העבודה.


כמו כן, אפשר לבצע שינויים במקום העבודה כמו הגדרת משימות ויעדים ברי ביצוע בשיתוף העובדים, כך העובדים מרגישים שהם חלק חשוב בחברה, מקשיבים להם ומעריכים אותם יותר. בנוסף, ניתן ליזום טיפולים אלטרנטיביים בבוקר כדי לפתוח את יום העבודה רגועים, למשל טיפולי רפלקסולוגיה, מסאז' לצוואר ולשכמות, דיקור סיני להפחתת לחץ ועוד.


כדי למנוע או להפחית את תופעת השחיקה בעבודה כדאי ליזום שיחות משוב בין העובדים למנהלים, השיחה מאפשרת לעובד לשוחח על תחושותיו, לציין מה מפריע, להציע פתרונות ורעיונות לייעול העבודה ולקבל משוב חיובי המספק לו אנרגיה ותחושה טובה. מומלץ לארגן פגישות צוות אחת לתקופה, להכין תיבת תלונות המאפשרת לעובדים לשלוח באנומיות מכתב למעסיק, וכדאי לארגן הפסקות יזומות כדי לשבור את שגרת היום ולפתח תרבות ארגונית המעודדת פתיחות, יצירת קשרים חברתיים בין העובדים, יצירתיות ועוד.

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה