מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה בהייטק רבעון 1 2011 

 
נרשמה עליה של 21% בסך הביקושים לעובדי הייטק לעומת רבעון ראשון של 2010
 
ברבעון הראשון של שנת 2011 היינו עדים לעליה של 21% בביקוש לעובדי הייטק לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הביקושים עלו ב: תוכנה ב- 35%, חומרה ב-21%, תפקידי שיווק ב 27% ובתחום ה- Life Science ב- 45%.
 
קיימת עליה של 30% במספר המהנדסים בעלי ניסיון הפונים כעת לחידוש חיפוש עבודה לעומת הרבעון המקביל
של 2010, וירידה של 7% בפניה של מחפשי עבודה חדשים ללא ניסיון קודם. מגמה זו מראה על חזרה הדרגתית לשוק של מועמדים החשים ביטחון לקדם את הקריירה שלהם במעבר תפקיד וחברה. "אם לפני שנה למועמד הייתה הצעה אחת או שתיים במקרה הטוב היום מועמדים מתלבטים בין שלוש הצעות לפחות," אומרת שירי מור, מנהלת תחום תוכנה ב Jobinfo "מצד שני" היא מוסיפה, "למרות שחברות חזרו להתחרות על מועמדים אנחנו עדים לתהליכי גיוס מובנים ואיטיים יחסית בחברות הגדולות והבינוניות. חברות אלו לא יאיצו תהליך על מנת להבטיח השגת מועמד אלא במקרים יוצאי דופן".
"תחום התוכנה רשם עליה של 35% ברבעון הראשון של 2011 לעומת אותו הרבעון אשתקד. הדרישה היא למתכנתי ומפתחי NET. ו- JAVA. חברות צריכות להראות גמישות טכנולוגית רבה בעולם דינאמי ומשתנה ולכן אנחנו עדים לדרישה של אנשים וורסטיליים המסוגלים לתכנת במספר שפות ומכירים טכנולוגיות שונות." מסכמת מור.
מבחינת שכר הייתה עליה קלה של 5% בשכר בוגרים מצטיינים ו/או בעלי ניסיון בתחום התכנות ועליה של 10% למתכנתי .NET ו- JAVA עד 3 שנות ניסיון, ואנשי פיתוח ומחקר אלגוריתמים בכל טווח שנות הניסיון.
 
בתחום החומרה נרשמה עליה של 21% בגיוסים. כל החברות בתחום נמצאות בתנופת גיוס, מהחברות הגדולות והבינוניות ועד לסטארט-אפים. יש לזכור שכמעט ולא קמו חברות חדשות בתחום החומרה מתחילת 2011. גם בתחום החומרה כיום רוב המועמדים מתלבטים לפחות בין 3 הצעות. לא כמו חברות התוכנה כאן החברות המגייסות מתאימות את עצמן לשוק ומאיצות את תהליך הגיוס כדי לא להחמיץ מועמדים טובים. לעומת שנה שעברה אנו עדים לעליה בביקושים  עבור משרות ניהוליות ומשרות של בוגרים. עליה זו בביקושים עדיין לא באה לידי ביטוי ברמות השכר, אך מסתמן  ששינויים בשכר יגיעו ברבעון השני של 2011.  הפרופילים המבוקשים בתחום החומרה הם לאנשי ווריפקציה,FPGA , ASIC/VLSI, ומפתחי אלגוריתמים
 
מבחינת גיוסי אנשים בתחום ה- Life Science יש עליה של 45% שבאה לידי ביטוי בעיקר בחברות הפארמה ופחות בקלינטק שם לא נרשם שינוי בביקושים. שוק הביומד צועד קדימה ויחד עימו התפקידים הנדרשים. הרבעון היינו עדים לעליה בביקושים לאנשי בקרת איכות בכל רמות התפקיד כולל במשרות הבכירות. אנשי בקרת איכות  אחראים לבדיקה בעמידה בתקני איכות בינלאומיים וייעול תהליכים. בתחום הזה לא נרשמה תזוזה בשכר.
 
תחום השיווק והמכירות עם עליות של 27% בדרישה לאנשי שיווק לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בגרף המצורף לא ניתן לראות את העלייה כי משרות השיווק והמכירות איזנו את עצמן לרבעון הראשון של 2010 למרות שברבעון זה חלה התהפכות מגמה. הדרישה הגבוהה שהייתה לאנשי מכירות ברבעון הראשון של 2010 התחלפה בדרישה גבוהה באנשי שיווק ופחות במכירות.
חברות אינטרנט מגייסות בימים אלו אנשי שיווק המתמחים בתחום האינטרנט affiliates, media buyer ומנהלי לקוחות. תחום השיווק באינטרנט הלך והתפתח בשנים האחרונות בצורה משמעותית. חברות מעבירות כיום לא מעט תקציבי פרסום לתחום האונליין והרשתות החברתיות שתפסו תאוצה בשנים האחרונות.
 
במשרות הבכירות העליות הן בביקושים לאנשי שיווק, מכירות ופיתוח עסקי לשוק המזרח אירופאי. בעבר חברות היו ממוקדות בחדירה לשוק האמריקאי והגדלת נתח השוק שלהם שם. כיום, אחרי המשבר, חברות בכל תחומי ההייטק מחפשות בשנתיים האחרונות לחדור לאזורים בהם לא פעלו קודם לכן.