מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה בהייטק רבעון 2 2011 

 
עלייה של 25% בביקושים בהייטק בחצי שנה הראשונה של 2011 לעומת חצייה הראשון של 2010
 
ברבעון האחרון אנו עדים להתגברות מגמת הגיוס בשיטת 'חבר מביא חבר'. "זו תמיד הייתה שיטת הגיוס המועדפת של החברות וכעת אף מסתמנת עלייה במגמה" מוסרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית חברת ההשמה בתחום ההייטק Jobinfo. "כיום חלק מהחברות מספרות לנו כי לפחות 40% מסך הגיוסים שלהם הינו בשיטה זו. הן מתגמלות את עובדיהן בגדג'טים יוקרתיים והבונוסים נעים בין 1,000-2,000$. משרות מורכבות ו"קשות" לאיוש כגון בכירים, מומחי טכנולוגיה, בוגרים מצטיינים ויוצאי יחידות טכנולוגיות מועברות לחברות השמה. כאשר הדרישות גבוהות וקפדניות פונים לגורם מקצועי שיבצע סינון איכותי ויעביר את המועמדים לפי קריטריונים גבוהים בהתאמה לדרישות התפקיד" מסכמת אילנה אחימאיר.

תחום התוכנה והאינטרנט מראים עלייה מתונה של 10%
בין הרבעון הראשון לשני לשנת 2011 אך עלייה של 60% בביקושים לעומת אותו רבעון אשתקד, כאשר הביקושים המובילים הם באינטרנט. על-פי דיווחי IVC תחום האינטרנט השני בסך גיוסי ההון ממשקיעים ברבעון הראשון של 2011 עם 18% מסך הגיוסים ותחום התוכנה מקום שלישי עם 16%.
גם הרבעון אנחנו רואים המשך מגמה של גיוס אנשים השולטים במספר שפות תכנות, בעלי ניסיון בחברות שונות עם מוצרים מגוונים.
החברות אומנם צריכות לגייס אבל הן לא מתפשרות אל מול הלחצים להם הן נתונות. הן עושות זאת בצורה מאוד ממוקדת ומחפשות אנשים עם ידע ספציפי ובעלי מומחיות בתחומים כגון: מחשוב ענן, ידע במתודולוגיות עבודה אג'יליות (כדוגמת ה-scrum) ועוד. באינטרנט הביקוש המוביל הינו למנהלי מוצר ולמפתחי  Web ואנשי  PHPבעלי ניסיון בפיתוח ועבודה עם מערכות מורכבות.
מועמדים מנוסים בעלי מומחיות טכנולוגית חוזרים לחפש עבודה בסטארט אפים חדשים המפתחים טכנולוגיה מעניינת ומבטיחה, מגמה שנזנחה בשנים האחרונות בעקבות המשבר והחשש מחוסר יציבות. "היום השוק במגמה חיובית  ולמועמדים אטרקטיביים ומבוקשים יש מגוון גדול של אפשרויות" מוסרת שרית מלכה, מנהלת תחום טכנולוגיות ב Jobinfo "מועמדים הנחשבים ל"חזקים" טכנולוגית כבר לא חוששים לצאת להרפתקאות ומפגינים יותר תעוזה ובטחון, הם פועלים מתוך ידיעה כי במידה והחברה "החדשה" לא תצליח או שלהם לא יסתדר יוכלו להשתלב יחסית מהר ובקלות חזרה בשוק העבודה. תמיד יהיה להם ביקוש " היא מוסיפה.
 
עוד מגמה מעניינת שניתן להצביע עליה היא עלייה של 25% במשרות IT, אנשי סיסטם ומנהלי IT. בהמשך להגדלת נפח הפעילות בחברות ומורכבות השירות או המוצר המוצע, חברות צריכות להגדיל את מערך התמיכה, האחסון והשרתים שלהם. בעבר חלק ניכר מהמשרות האלה הופנה בעיקר למיקור חוץ  וכיום חברות מעדיפות לגייס אליהן ישירות. לא נראה שינוי בנושא שכר בתחום זה.

בתחום החומרה אנחנו עדים הרבעון לעלייה של 31%
בביקושים למהנדסי אלקטרוניקה מבוגרים ועד ארכיטקטים כולל ראשי צוותים. לעומת אותו רבעון אשתקד מדובר בעלייה של 47% בביקושים. חברות החומרה ממשיכות לגייס ולהרחיב את הצוותים שלהן מגמה הממשיכה את הרבעון הראשון של 2011 עם כניסת החברות לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים וקבלת פרויקטים.

בתחום הביומד עלייה של 38% בביקושים. לעומת אותו הרבעון אשתקד מדובר בעלייה של 54%
. הביקושים הם בחברות הפארמה והקלינטק וגם מפעלים מה- low tech המפתחים מוצרים חדשים ומגייסים: כימאים, כימאים אנאליטיים ואורגנים, מהנדסי מכונות. חברות המדיקל הגדולות מגייסות מהנדסי תוכנה, חומרה ואנשי בדיקות בעלי רקע וניסיון בתחום. ע"פ נתוני IVC תחום מדעי החיים מוביל ברבעון הראשון של 2011 בגיוסי ההון ממשקיעים עם 27% מסך ההשקעות. הסכום שגויס היה מהגבוהים מזה שנתיים: M$127 לעומת 101M$ ברבעון הקודם (Q4 2010).

שכר- מגמה כוללת:
את מדור השכר אנחנו לא יכולים לפתוח מבלי לציין את נושא 'מענק חתימה'. הרבעון היינו עדים לחזרה של מגמת 'מענק חתימה' מצד החברות המגייסות. מענקי החתימה הרבעון למהנדסי תוכנה עם ידע בטכנולוגיות ספציפיות הגיעו עד לגובה של 70,000 ₪! לשרית מלכה, מנהלת תחום הטכנולוגיות ב Jobinfo יש הסבר למענקים חריגים ויוצאי דופן שכאלו:
"כאשר מזהים מועמד המביא עימו ערך מוסף משמעותי לחברה, זו תתאמץ לגייס אותו בכל אמצעי ולקראת סוף התהליך תשלוף את קלף מענק חתימה על מנת להיות מספיק אטרקטיביים בתחרות" בנוסף לכך שקיימת תחרות גדולה מאוד בקרב החברות על פלח מועמדים קטן ואיכותי והחברות מחפשות דרכים יצרתיות (תוכנית בונוסים וחבילת אופציות אטרקטיבית ועוד) על מנת לגרום למועמדים הטובים להגיע אליהם".
בנוסף רבעון זה היינו עדים לשיפור של כ- 20% בשכר עבור מועמדים שעברו לתפקיד מקביל בחברה אחרת.
 
משרות בכירות
עליה של 26% במשרות מכירות בכירות, עליה בביקושים לסמנכ"לים, דירקטורים ומנהלי מכירות בכירים לכל הטריטוריות עם דגש לאירופה (מזרח ומערב) ו- APAC. אנו עדים להרחבת השווקים מצד החברות מכל התחומים כאשר בראשן חברות תקשורת.
מבחינת שכר לא ראינו עליות שכר במשרות בכירות, "בזמן המשבר ההיצע של משרות בכירות היה מועט אם בכלל, מועמדים בכירים התפשרו ולקחו משרות פחות בכירות מה שהוביל לירידה במשכורת שלהם", מעידה אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo. "כיום מועמדים אלו חוזרים לחפש משרות ההולמות את דרגת הבכירות שלהם ורק לאחר מכן ישפרו את רמת המשכורת", היא מסכמת.