מדד האופטימיות

 סיכום שנה
שנת 2008 החלה בקצב גיוס עובדים גבוה במיוחד, שהיווה המשך טבעי לסיומה של 2007. הגיוסים נגעו בכל תחומי התעסוקה לאקדמאים, למעשה, גיוס העובדים ברבעון הראשון של 2008 היה הגבוה ביותר מאז 2001. את 2008 סיימנו בכמות גיוסים דומה לזו של 2007. אולם, אי אפשר להתעלם מהשינוי המהותי שחל ברבעון האחרון של השנה.
 
מגמות בולטות בשנת 2008
בתום הרבעון הראשון, השיח הגובר בדבר המשבר הקרב אלינו מארה"ב יצר אווירה של חוסר ודאות, מה שהוביל לירידות החדות מרבעון לרבעון. פרסום תחזיות אופטימיות בעיתונות ובדוחות האנליסטיים בנוגע לעוצמת המשבר הרגיע את הרוחות, וראינו זאת בהתמתנות הירידות בין הרבעון השני לשלישי. אך כפי שכולם יודעים, אף אחד לא חזה את מה שקרה במהלך חודש אוקטובר.

ב- Q2 ראינו את תחילת הירידות בביקושים, ירידות חדות שהפכו אף לתלולות יותר בהמשך השנה. הירידות התרחשו בכל התחומים ובעיקר בתחומי התוכנה והחומרה (25%). תחומי האינטרנט והמכירות היו בין היחידים שהראו מגמת עלייה קלה. בתחום השיווק הייתה ירידה של מעל %40 בביקושים.
 
כאמור, בהמשך השנה התמתנו הירידות (בין Q2 ל-Q3). בתחומי התוכנה והחומרה הירידות היו של 14% בלבד. בשיווק היה אפשר לראות ירידה של 13%, ולעומתה עלייה של 30% בביקוש לאנשי מכירות. תחום הביומד הראה עלייה משמעותית של 46% בביקושים, לעומת 8% בלבד בין Q1 ל-Q2.
 
אולם, בדומה למה שהתרחש בעולם עם תחילתו של הרבעון הרביעי, שוב חלו ירידות חדות, ולמעשה היו אלה הירידות החדות ביותר מאז 2001.
כיום אנו מבחינים בירידה של20%– 30% בכמות המשרות הפתוחות לאקדמאים ולמהנדסים מנוסים, וכן בתפקידי ניהול ביניים.
 
במשרות בכירות (דירקטורים, סמנכ"לים) הירידה משמעותית יותר: 30% – 40%. בנוסף, ישנה דחיית גיוסים שהארגון חייב.למרות הירידות, תחום התוכנה עדיין זוכה לביקושים גבוהים, במיוחד למהנדסים ולמתכנתים מצטיינים.

 
מה צפוי לנו בשנת 2009?
שנת 2009 היא שנת המשבר, ולאורך השנה כולה יתמודד העולם העסקי עם האתגרים ששנה כזו מעמידה בפתחה. במחצית הראשונה של השנה אנו צופים המשך ירידה כוללת ברמות הביקושים, כשעיקר המאמץ מצד כל הנוגעים בדבר יהיה שימור המצב הקיים. החברות ירכזו את המאמצים במציאת לקוחות נוספים כדי להשלים את נתח השוק המצומצם שלהם ולפזר את הסיכונים.

במחצית השנייה של השנה, עם תחילת שלטונו של הממשל החדש בארה"ב, במידה שתוכניות ממשל זה יצאו לפועל, יהיה אפשר לצפות לעצירה בירידות ולמידה מסוימת של התייצבות. הרמות יהיו נמוכות אמנם, אך הן צפויות להיעצר.
 
רמות השכר
לאחר ארבע שנים של עליות שכר רציפות, אנו צופים ירידה של עד 15% ברמות השכר בכל התפקידים, כאשר עובד חדש מחוץ לארגון ייקלט לתפקיד. מגמה זו החלה כבר בשנת 2008 ותימשך במחצית הראשונה של 2009, ותכלול קיצוצי שכר לעובדים הנשארים, כאשר ברמות השכר הגבוהות הקיצוץ ינוע בין 10% – 15% וברמות השכר הנמוכות יותר בין 5%– 10%.
להלן תרשים מגמות הביקושים בשוק התעסוקה לשנת 2008:
 
מגמות שוק התעסוקה שנת 2008