משבר הקורונה – היום שאחרי (?)

בסוף רבעון שני של השנה העלינו לאתר כלכליסט ראיון עם אילנה אחימאיר, מנכ"לית ג'ובאינפו, שפרסה את המאפיינים העיקריים של משבר הקורונה – בהיבט של המועמד והחברות המגייסות. כיום, בסוף רבעון שלישי, ניתן לומר שלא השתנה יותר מדי אך בהחלט התווספה מחשבה קדימה, ליום שאחרי המשבר. החברות השונות והמועמדים הרבים מבינים שניתן להוציא מהלימון לימונצ'לו (סליחה על הקלישאה) ושמתישהו, כן זה כנראה יקרה, המשבר יהיה מאחורינו.

רצינו לבדוק מה המועמדים והחברות המגייסות יכולים לעשות בתקופה זו על מנת לנצל את הסיטואציה ולרתום את המשבר לטובתם. בנוסף, איך יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר המשבר. הדרך הכי טובה לבדוק זאת היא לפנות לחמש מנהלות שלנו – הלב הפועם של ג'ובאינפו אשר במצטבר יש להן מעל ל-50 שנות ותק בתחום גיוס וההשמה להייטק.

שאלנו כל אחת מהן 3 שאלות:

  1. טיפ למועמד שמחפש עבודה בתקופה זו?
  2. כיצד חברת השמה יכולה לעזור למועמד ולחברה המגייסת בתקופה זו?
  3. כיצד יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר הקורונה?

נאווה אברהם, ראש צוות תוכנה

טיפ למועמד שמחפש עבודה בתקופה זו?

חשוב מאוד להיות open minded  ולא בררן מדי. מחפשי העבודה צריכים כל פעם מחדש להתאים את עצמם לשוק ולמתרחש. בימים כאלו כאשר יש היצע מאד גדול של מועמדים ומספר המשרות הצטמצם, צריך לבחון כל הצעה על השולחן בכובד ראש גם אם היא לא בדיוק באזור חיפוש/עולם תוכן שכיוונתם לשם.

כיצד חברת השמה יכולה לעזור למועמד ולחברה המגייסת בתקופה זו?

לחברות –  החברות מוצפות בקו"ח מכל מקום אפשרי בעקבות החל"ת והפיטורים. התפקיד שלנו דווקא בתוך המקום הזה להרים דגלים על מועמדים טובים שלא יתפספסו או שיגיעו אליהם באיחור. מתוך האינפלציה במועמדים הרף עלה בקרב החברות, וגם אצלנו – כך שאנחנו בג'ובאינפו מאתרים ומכוונים למועמדים שממוצבים גבוה – מה שנקרא טאלנטים.

למועמדים – למקסם תהליכים קיימים, ללוות ולתת ייעוץ קריירה גם בתקופה מאתגרת שכזו ולקדם תהליכים מול חברות על מנת שיבשילו להצעות שכר.

כיצד יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר הקורונה?

בתום המשבר, הכל יחזור לקדמותו, כולל עולם הגיוס וההשמה להייטק. ברגע שתהיה התאוששות, הביקוש למועמדים יגדל וחברות יחזרו לגייס כהרגלן ובהתאמה גם חברות השמה יהיו חלק בתהליכי גיוס אלו. רמות שכר, שאגב כרגע בכלל לא נפגעו, ימשיכו באותה מגמה של שמירה על הקיים.

נעמה ברזילי, ראש צוות חומרה

טיפ למועמד שמחפש עבודה בתקופה זו?

הטיפ הכי טוב - להקשיב, להיות פתוח לשינויים. זו תקופה שפותחת הזדמנויות חדשות, השוק יותר גמיש, יש אופציה לעבודה מהבית (לאור הנסיבות) וזו בהחלט הזדמנות למי שמרגיש שחוק או רוצה להתפתח הלאה ולהתקדם - להיכנס אל סטארטאפים מאתגרים או פרויקטים חדשים.

לא לפסול לפני ששומעים את מה שיש לחברה להציע!

כיצד חברת השמה יכולה לעזור למועמד ולחברה המגייסת בתקופה זו?

תפקידנו לאתר את ההזדמנויות, את האנשים החזקים בשוק, ובפרט בחברות שעוברות שינויים, ולדעת "לצוד" אותם בזמן. מעבר לזה כמו תמיד- היכולת שלנו להיות המתווך- לעדכן את אנשי הקשר שלנו במידע גם על השוק וגם על המועמדים שנשלחו אליהם - מה מצבם, מול מי מתחרים ומה הערך המוסף של המועמד עבורם - להרים דגלים בזמן!

אם אתייחס לתחום החומרה, פה ממש הרגשנו שמועמדים שהיה לנו מאד קשה לשכנע בעבר,     (כמו אנשי ASIC , VERIFICATION) היום ניתן לאתר אותם במידה והם נפלטים מחברות או מחפשים הזדמנויות חדשות ובהחלט היו לנו הצלחות בתחום הזה!

כיצד יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר הקורונה?

ראשית, דווקא עכשיו יש הרבה חברות שממנפות את המשבר ומגייסות במלוא המרץ. מנצלות את השינויים שאנשים עוברים בעל כורחם ומצליחות להגיע למועמדים טובים (מי שמבין ויודע לנצל את ההזדמנויות).

שנית, אני מאמינה שתהיה גמישות הרבה יותר גדולה מעתה והלאה בעניין עבודה מהבית או מסביבות עבודה שונות שלא מחייבות הגעה למשרד. הלכה למעשה, חברות רואות שזה עובד בפועל בתקופה שלא הייתה ברירה וזה לדעתי זה ישנה חד משמעית את הדרך בה מסתכלים על העבודה גם להבא.

אמלי מנור, ראש צוות בכירים

טיפ למועמד שמחפש עבודה בתקופה זו?

להיות סבלני, להיות גמיש. לא להתפשר על התפקיד אבל כן להתפשר בשכר אם מתבקש ואם אין ברירה גם בחברה.

כיצד חברת השמה יכולה לעזור למועמד ולחברה המגייסת בתקופה זו?

למועמדים – תמיד טוב שיש מישהו שמקדם אותך ודואג לאינטרסים שלך ומייעץ.

לחברות – לבור את המוץ מהתבן. יש הרבה חברות שמחפשות למצוא את המועמד המדויק ביותר.

כיצד יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר הקורונה?

המצב יחזור לקדמותו כל עוד הביקוש למועמדים עולה על היצע המשרות, כפי שהיה בהייטק בישראל לפני עידן הקורונה.

אורית אייזיק, ראש צוות צפון

טיפ למועמד שמחפש עבודה בתקופה זו?

כתיבת קורות חיים בצורה שמבליטה את היכולות הטכניות והייחודיות. יש הרבה מחפשי עבודה היום. להתייחס לראיונות מקוונים בצורה רצינית, למצוא מקום שקט בבית עם תאורה טובה ורקע אחיד ולהיות מוכנים להמשך תהליך באותו יום - תהליכים מתקצרים בגלל שעושים את הראיונות בצורה מקוונת.

כיצד חברת השמה יכולה לעזור למועמד ולחברה המגייסת בתקופה זו?

להבליט את היכולות של המועמדים שהיא מלווה ולמקסם את הסיכויים. לעשות חיבורים בין המועמדים לחברות המגייסות ולהביא לתחילה של תהליך, בהמשך ליווי ועזרה בקידום התהליכים, תוך כדי למידה וייעוץ.

לשווק את התפקידים בחברות שאנחנו מגייסים אליהן, תוך שמירה על רמת מקצועיות גבוהה ודיוק בהתאמת קורות החיים. להרים "דגל" בתזמון הנכון כדי שלא יפספסו מועמדים, התהליכים היום מתקצרים והתחרות רק גוברת.

כיצד יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר הקורונה?

ברמה הכללית בכל תחום בחיים התקופה הזו מחייבת אותנו לעשות התאמות למצב. אני מאמינה שיהיו דברים שישתנו בתפיסה ובביצוע בתהליכי הגיוס כמו ראיונות והכשרת עובדים מרחוק  (דבר שלא היה מקובל לפני הקורונה) – זה חוסך זמן ומשאבים.

כיום יש חוסר איזון בין כמות המשרות למספר המועמדים שמחפשים עבודה (הרבה מחפשי עבודה בעקבות סגירות פרויקטים, יציאות לחל"ת וכו'), אבל כן יש מגמה של עליה במספר המשרות והבנה שהחיים ממשיכים ומתקדמים (בזהירות) לצד הקורונה.

נגה מוסקוביץ', מנהלת סניף צפון

טיפ למועמד שמחפש עבודה בתקופה זו?

לבדוק טוב לאיזה משרות הוא שולח את עצמו, האם המשרה פורסמה לאחרונה או בינואר. חשוב לבדוק שהמשרה רלוונטית כדי לא להתאכזב שלא פונים אליו. לנסות ליצור קשר עם אנשי ה- HR  על מנת לבדוק שהקו"ח אכן הגיעו ליעדם.

כיצד חברת השמה יכולה לעזור למועמד ולחברה המגייסת בתקופה זו?

חברת ההשמה מאד חשובה למועמדים בקידום התהליכים שלהם בחברות. היום החברות מוצפות בקו"ח ולחברת ההשמה יש קשר ישיר לאנשי הגיוס ויכולות לקדם בצורה מקצועית את המועמד בחברה. לגבי חברות, הערך המוסף של חברת ההשמה הוא ששולחים להם רק מועמדים מתאימים למשרות. היום, כאשר יש כל כך הרבה מובטלים, מועמדים שולחים את עצמם גם אם אין להם את הניסיון המתאים וזה מאד מעמיס את אנשי הגיוס.

כיצד יראה תחום הגיוס וההשמה לענף ההייטק לאחר הקורונה?

הביקוש למועמדים יהיה גדול כפי שהיה טרום המשבר.

לסיכום,

קשה מאוד לנבא ולהבין כיצד יראה תחום התעסוקה בענף ההייטק. המשבר עוד נמצא בעיצומו ואף אחד עדיין לא יודע להגיד בוודאות כיצד ובעיקר מתי נצא ממנו. אך אם יש משהו שלמדנו מהתשובות של ראשי הצוותים בג'ובאינפו הוא שעל המועמדים וגם החברות המגייסות להתאים את עצמם למצב החדש ולבצע את השינויים הנדרשים.

על דבר אחד יש תמימות דעים בין כל התשובות שהצגנו – בתום המשבר המצב בענף יחזור לקדמותו והדרישה והביקוש למועמדים טכנולוגיים יהיה גבוה, כפי שהיה. לכן, עצתנו העיקרית היא לא להתייאש, להמשיך לחפש ולדעת שגם המשבר הנוכחי יחלוף ויראה כמו זיכרון רחוק.

בהצלחה!