הדרישה לשקיפות בשכר: בקרוב בישראל?

חוק שקיפות השכר בקליפורניה

לאחרונה הוחלט לאשר במדינת קליפורניה שבארצות הברית חוק המחייב את החברות (חברות המעסיקות מעל 15 עובדים) להציג במודעות הדרושים שלהן את טווח השכר. החוק החדש, שאמור להיכנס לתוקף כבר מתחילת 2023, זוכה לתהודה רבה בעולם ומעיד על מגמה חדשה של שקיפות בנתוני השכר, בנוסף ניתן להבין כי אותם מעסיקים יצטרכו לספק לעובדי השכר את טווח השכר המקובל לתפקיד מסוים לפי דרישה או לשלם קנס, אם לא יספקו את נתוני טווח השכר. 

שקיפות בשכר?

בקרוב המועמדים לתפקידים השונים לא יצטרכו יותר לענות על השאלה מהן ציפיות השכר שלהם, אחת השאלות הנפוצות בראיונות העבודה. הצפי הוא שהחוק יוביל לצמצום פערי שכר בהייטק ובשאר התחומים, וניתן לראות כבר עכשיו כי המעסיקים בארצות הברית כולה החלו לשנות את מדיניות השכר בעסקים שלהם, בקרוב אצלינו? 

שאלנו את מנהל.ות הגיוס שלנו: 
האם זה יתפוס גם אצלנו, בישראל? 

כל עוד אין חוק רשמי בתחום אף אחד לא יתייחס לכך. וגם אם יהיה חוק, יהיה קשה לאכוף זאת. אנחנו רחוקים מכך שנות אור, בטח ובטח זה לא משהו שיהיה ציבורי- חברה לא תפרסם שכר למשרה שהיא רוצה לאייש מחשש מהעובדים שלה שיבואו בדרישות. השכר תמיד היה נושא רגיש ודיסקרטי.


עניין של ביקוש והצע - כשחברה מחפשת מועמדים ומודעת למחסור ולקושי בשוק, אמור להיות לה כן עניין לפרסם את השכר, במיוחד אם הוא אטרקטיבי ביחס לשוק על מנת למשוך מועמדים חדשים לשורותיה, את פרטי השכר היא תמסור רק לחברת השמה או למועמדים פוטנציאליים. את השכר החברה לא תפרסם ברשתות חברתיות.

חברה המונה 15 איש היא "קטנה" והחוק דורש ממנה להיות מאוד "מתוכננת" ופחות גמישה, זה יהיה מאתגר לאופי הישראלי. ולגייס כשנקרה מועמד שגיוסו הוא "מחוץ לקופסא", קורה שחברה יוצאת לחפש X ובסוף מגייסת Y, בין אם זה מומחה-על שהזדמן ומצד שני מועמד מבריק חסר ניסיון עם פוטנציאל אדיר.


מועמדים יודעים למקם חברות על טווח השכר, אבל פרסום הטווח יחליש את יכולת החברות בקצה הנמוך ויחזק עוד יותר את ה"חזקות", העשירות והיציבות. ומצד שני.... ייתכן שיהיו מצבים בהם מועמדים יתקשו לפנות לחברות - חלקן מאוד מעניינות, המציעות תפקידים מרתקים - כשמראש, מול העיניים, רואים את השכר הנמוך יחסית, למרות שיתכן והתפקיד היה גורם להם לסיפוק רב ולמימוש עצמי. 

פרסום משרה עם טווח שכר 

פחות מתאים לחברה/מדינה שאנחנו חיים בה. מדינה  שדוגלת בכלכלה חופשית ושכל אחד צריך להרוויח את מה שהוא שווה באמת לא כולם הם אותו דבר, אין כאן פס ייצור, אנחנו לא מדינה שחורטת על דגלה את הסוציאליזם - אנחנו מדינה קפיטליסטית. 

לחוק כמו במקרים אחרים יש שני צדדים. מצד אחד נכון, זה יהיה מדהים שיהיה חוק שיבטל תחושות של הסתרה מצד ההנהלה והעובדים ובאופן כללי יחסוך את "הריקוד" הקבוע בין המועמד למראיין בשאלת הצפ"ש. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהתחרות שיש על כל טאלנט ושכר זו אחת הדרכים למשוך את אותו מועמד. 
וגם, מישהו יכול באמת להבטיח שהטווח שהחברה "התחייבה" עליו באמת יקוים? מישהו יכול לוודא שחוץ מהשכר החברה לא צירפה חבילת בונוסים משמעותית? זה עניין של הגינות והגיון בריא, לא משהו שחוק יכול לפתור.

העובדים עם וותק יבואו בדרישות לשדרג להם את השכר - חברות משדרגות שכר באופן הדרגתי ולפי עמידה ביעדים. סביר להניח שאותה חברה לא תרצה לחשוף בפני עובדיה כמה שהיא משלמת לטאלנט זה או אחר כי זה יצור חוסר שיוויוניות וחוסר הוגנות. 

על מנת למשוך מועמדים אטרקטיביים צריך לשלם יותר - עובד שמעריך את עצמו בתוך הארגון, אם ישמע שלמישהו עם כישורים כמו שלו שילמו יותר, זה יצור בעיה גדולה יותר עבורו ועבור המעסיקים. 

שכר הוא דבר מאד פרטי - הייתם רוצים שכולם ידעו כמה משלמים לכם? הייתם רוצים להיחשב under paid  או לחלופין over-paid? 
 

שכר מייצג יכולות – אם מקבלים יותר, כנראה ששוים יותר לארגון, זה גם מייצר סוג של היררכיה – אם זה טוב או לא טוב קשה לומר…

אז… מה דעתכם? 
 

חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה