עובד אופטימי ובריא – זה טוב לארגון וגם אפשרי

 

ילד חוזר הביתה עם תעודה קטסטרופלית. אביו מעיף מבט בציונים האיומים ושואל אותו: איך אתה מסביר את התעודה הזו? עונה לו הילד: תשמע, אני לא יודע אם זה גנטי או סביבתי!

לחשיבה האישית השפעה ניכרת על הבריאות, כך עולה ממחקרים מרתקים מתחום הפסיכונאורואימונולוגיה, שם מסובך לאמת פשוטה – יש קשר הדוק בין מחשבותינו, רגשותינו, מערכת החיסון והבריאות שלנו בכללותה.

הקשר בין האושר שלנו לשל האנשים סביבנו


הקשרים בין החלקים השונים באדם אינם מסתיימים כאן. מסתבר שיש בינינו לבין סביבתנו חיבורים נסתרים והשפעה הדדית שלא תמיד גלויה לעין. מחקר שפורסם בדצמבר 2008 בעיתון רפואי מכובד (BMJ) הראה שהסיכוי שלנו להיות מאושרים עולה ככל שיש מסביבנו אנשים מאושרים – וזה כולל שכנים, בני משפחה ועמיתים לעבודה.


אנחנו, בני אדם, מחקים אחד את השני כמו בענייני לבוש, רמת הכנסה, מכונית וגם מצבי רוח וגישה לחיים. הנטייה הטבעית תהיה תמיד למצוא אנשים דומים לנו. וככל שנסתובב בחברת אנשים בריאים, שמחים ומצליחים, כך גם יגדל הסיכוי שלנו להיות כאלה. כך לא רק מחלות מדבקות, אלא בריאות ואופטימיות מתפשטות במהירות גדולה בקרב עמיתים לעבודה החולקים את אותו מרחב מחיה במשך שעות ארוכות. 

אופטימיות זה בריא

הכוונה באופטימיות היא להשקפת עולם הרואה בעולמנו מקום טוב במהותו. את המושג טבע גיטפריד לייבניץ בן המאה השבע עשרה, והוא נשאר שנוי במחלוקת לגבי הטבע המולד או הנרכש שלו.

בכל מקרה, מחקרים מוכיחים כי אופטימיות משתלמת מבחינות רבות. אופטימיים נהנים ממערכת חיסון טובה ביותר, המגנה עליהם מפני מחלות זיהומיות וסרטן, הם סובלים פחות מדיכאון, יש להם פחות מחלות לב וכלי דם ובנוסף – בעלי משכורות גבוהות יותר מהפסימיים, נהנים ממספר גדול יותר של חברים ונוטים יותר לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע ולשמור על הבריאות שלהם.

שלושה סוגי גילאים

לכל אחד מאיתנו יש 3 גילאים. הראשון, הגיל הכרונולוגי מתאר בפשטות כמה פעמים סבב כדור הארץ סביב השמש מאז שנולדנו. אין כל בעיה להציץ בתעודת הזהות ולגלות את המספר הזה.

הגיל השני הוא הגיל הביולוגי הנותן ביטוי להשפעת אורח החיים שלי על הגוף והתפקוד שלי. אם אני מקפידה על פעילות גופנית, אכילה נכונה ושמירה על כללי היגיינה טובים, אני יכולה להפחית עד 15 שנים מגילי הכרונולוגי. משמע שאדם בן 50 יכול להיות עם גוף של צעיר בן 35 ולחילופין, עם גוף של בן 65.


הגיל הפסיכולוגי הוא הגיל המעניין ביותר מבין שלושתם, בעיניי. זהו גיל המבטא את נצחיות הרוח ומאפשר לנו לחיות בשמחה בכל רגע ורגע, כאשר הנפש, הרוח והנשמה שואבות ממקור השמחה האינסופי ונשארות צעירות לעד. גיל פסיכולוגי יכול לנוע מתמימות וסקרנות של ילד אל מול פלאי העולם לחוכמה מיושבת ועתיקה של זקן חכם.
וגיל פסיכולוגי נתון לרצוננו ומחויבותנו ללמידה בלתי פוסקת.

הכוונה בבריאות אופטימית היא לחבר בין השמירה על הבריאות הגופנית מחד והתפתחות רוחנית ורגשית במקביל. בריאות גופנית מאפשרת תפקוד אופטימלי של איברינו.

בריאות שיש בה גם שמחת חיים מעלה אותנו אל הייעוד הגבוה שלנו ומקרינה על כל מי שנקרה בדרכנו. הדבר הנפלא שללמוד להיות יותר אופטימי ויותר חיובי אינו כל כך קשה.

באמצעות כלים פשוטים, כמו הכרת תודה, שמיעת מדיטציות ותרגול סליחה, אפשר לחולל שינויים אישיים עמוקים שבתורם ישפיעו על כל סביבת העבודה.


אנשים העובדים בארגון או בחברה ומתפתחים הן אישית והן קבוצתית, אינם רק יעילים יותר, יצירתיים יותר ומחוייבים יותר, אלא שהם תורמים הרבה מעבר לתחום עיסוקם. אנשים כאלה תורמים לקיום עולם טוב יותר לכולנו.

מאת דר' דינה איזן ודר' לילך מלצקי, מומחיות ברפואת משפחה ובעלות חברת "סינפסות – קידום בריאות אופטימית".
ניתן לשמוע עוד על בריאות אופטימית בכנסים שהחברה מקיימת –
7 באפריל בבית אבא חושי חיפה
13 במאי במרכז הדרכה בגן הבוטני בירושלים
27 במאי בסמינר הקיבוצים בתל אביב
לפרטים ניתן להתקשר ל- 050-8643141

מחבר: צוות Jobinfo
מחבר: טלי בן-עמי
 

הכותבת הינה מנהלת קבוצת הייעוץ לחברות בתחום מדעי החיים ובריאות במשרד ארנסט אנד יאנג

 

חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc

*שדה חובהשלח פנייה