שאלות בראיון עבודה - מהן השאלות הכי נפוצות?

אם נקבע לכם ראיון עבודה בחברה חדשה - יכול להיות שזו אחת הכתבות החשובות שתקראו בדרך לעבודה הבאה שלכם. הכנה מוקדמת לראיון עבודה יכולה לסייע להפגה - ולו חלקית - של המתח המובנה בסיטואציה, ולעזור לכם להיות במיטבכם כאשר תיסגר הדלת ותשבו נרגשים מול המראיין. אספנו עבורכם כמה מהשאלות הנפוצות בראיונות עבודה, וגם מספר טיפים כיצד כדאי להשיב להן.

הדבר החשוב ביותר הוא להיות כנים עם עצמכם ועם המראיין. ראיון עבודה הוא מצב שבו מומלץ להניח בצד אילתורים וסיפורי-אגדות שמייפים את המציאות. עם זאת, הכנה נכונה תסייע לכם לגבש תשובות ראויות גם לשאלות המכשילות-לכאורה.

שאלות בראיון עבודה

ספר לי על עצמך

השאלה הזו פותחת ראיונות עבודה רבים, והיא יכולה לסייע במשהו לשבירת הקרח. עם זאת, חשוב מאוד להיות ממוקדים במענה לשאלה, ולא להתפזר ולהיפתח יתר על המידה. על פי רוב, המראיין ינסה לבחון כיצד אתם מציגים את עצמכם, עד כמה אתם ממוקדים ורהוטים ומבחינים בין עיקר וטפל. חשוב לערוך את ההצגה העצמית בעיקר במישור המקצועי (לימודים, הכשרה רלוונטית, ניסיון מקצועי), אך מומלץ להוסיף כמה פרטים אישיים כמו מקום מגורים ומצב משפחתי. נסו להכין מראש מונולוג מוקפד של הצגה עצמית שאורכו כשתי דקות.

 

למה לקחת דווקא אותך לתפקיד? / שכנע אותי לקחת אותך

כמו שאלות רבות נוספות בראיון, המראיין מנסה לברר בשלב זה אודות המוטיבציה וההתאמה שלכם לתפקיד. הציגו טיעונים שיש בהם תועלות לארגון: ניסיון קודם בתחומים רלוונטים, הכשרה ספציפית המתאימה לתפקיד, תכונות וכישורים כמו מסירות, יכולת למידה מהירה, יכולת ביצוע ברמה גבוהה, וכו'. הימנעו מהשוואה למועמדים אחרים והתמקדו בכישוריכם בלבד.

מה יגידו עליך המנהלים הקודמים שלך?

אם הגשתם רשימת ממליצים – נסו להתמקד במנהלים שנמצאים בה ולהבליט את החוזקות של מה שיציגו, במידה ויישאלו על ידי הארגון שמראיין אתכם. אם עזבתם מקום עבודה בטונים צורמים או על רקע מערכת יחסים לא טובה עם המנהל – שלבו ברשימת הממליצים ובמענה לשאלה גורמים אחרים בארגון שמולם עבדתם ויוכלו להעניק חוות דעת חיובית עליכם. בכל מקרה, התמקדו במנהלים קודמים שמעריכים אתכם ושקפו בצורה כנה ואמיתית את הצדדים החיוביים, גם היכן שהיו קשיים.

למה עזבת את מקום העבודה X ?

זו נחשבת שאלה מכשילה, אבל בשוק הדרושים בהייטק בישראל החלפת מקומות עבודה בתכיפות סבירה כבר מזמן לא נחשבת כדבר מגונה. עם זאת, אם קורות החיים שלכם רצופים ב"דילוגים" מדי שנה או שנתיים - ייתכן שתיקלעו לקושי מסוים בלהשיב על השאלה. כאשר אתם מפרטים על עזיבת מקומות עבודה קודמים – נסו להתמקד בסיבות המעידות על מוטיבציה שלכם כעובדים ועל רצון להתפתחות מקצועית. לדוגמה, תשובה כמו "עברתי כי רציתי לעבוד בחברה שפועלת בסביבה טכנולוגית מתקדמת יותר" עדיפה על תשובה כמו "עזבתי אחרי שנה כי נמאס לי והרגשתי מיצוי".

מהן התכונות החיובית שלך?

במענה לשאלה הזו אל תתפזרו, ונסו להתמקד בתשובות שישקפו תועלות עסקיות וארגוניות עבור החברה שבה אתם מתראיינים. נסו להתמקד ב-3-5 תכונות עיקריות שמתאימות לתפקיד שאליו אתם מיועדים, ועבור כל תכונה ברשימה הכינו דוגמה כיצד היא באה לידי ביטוי בהתנהלות המקצועית שלכם בעבר.

מהן התכונות השליליות שלך?

זו כנראה השאלה הכי שחוקה ומפחידה בספר, והיא יכולה לבוא בניסוחים שונים. חשוב לענות עליה בביטחון, שמעיד על יכולתכם לבקר את עצמכם תוך למידה וצמיחה מקצועית. תשובה כמו "לפעמים אומרים עליי שאני יותר מדי פרפקציוניסט" לא תקנה את לבו של המראיין – זו טעות נפוצה ויש להימנע ממנה. נסו לציין רשימה קצרה של תכונות שנחשבות שליליות, אך כאלה שלא יפגעו ביכולתכם למלא את התפקיד הספציפי.

בכל מקרה, אם אתם מספרים על קושי מסוים – נסו להציג במקביל אליו גם את הפתרון שלכם. לדוגמה: אם אתם סובלים מבעיית קשב שמקשה עליכם בישיבות ארוכות - הציגו את הכלים שאימצתם כדי להישאר ממוקדים ולארגן היטב את החומר.

מה הציפיות שלך מהתפקיד?

המראיין מנסה לברר את תפיסת התפקיד שלכם ועד כמה היא עולה בקנה אחד עם מטרות הארגון. נסו להיות ריאלים בדרך הצגת הדברים, לא להתפזר ולא להפליג בפנטזיות. חשוב לתת למראיין להבין את מידת המוטיבציה שלכם והיכולת שלכם לתרום לארגון בעת ביצוע התפקיד. הקפידו לציין את מידת האתגר שאתם רואים בתפקיד ועד כמה אתם מעריכים שתוכלו למלא אותו בצורה טובה.

תן לי דוגמא לקושי מקצועי וכיצד פתרת אותו

הכינו לעצמכם מקרה-אמת אחד ממקום עבודה קודם. נסו לבחור מקרה שבו הקושי נבע מגורם חיצוני ולא ממשהו שתלוי לחלוטין בכם. למשל, אל תספרו על הפעם ההיא שהגעתם למצגת מול לקוחות ללא הכנה מוקדמת, אלא על בעיה שנדרשתם לפתור עבור לקוח בלוח זמנים קצר במיוחד ובה הפגנתם את כישוריכם המקצועיים. תנו למראיין להבין כי יש לכם יכולת גבוהה לבקרה עצמית, יוזמה ועצמאות, ויכולת למצוא פתרונות מקצועיים. חשוב לציין שפתרתם את הבעיה או הקושי תוך שיתוף ועדכון הממונים עליכם.

"יש לנו כאן בעיה שנשמח אם תוכל לפתור"

בראיונות רבים מציגים למועמד שאלות מקצועיות, במטרה לבדוק את מידת הבקיאות והמומחיות שלו, וגם כדי לבחון כיצד הוא מתמודד עם "פיצוח" בעיות מקצועיות ויכולתו לחשיבה מקורית. כמובן שכאן יש שונות רבה בין השאלות הצפויות, בהתאם לתפקיד שעליו מדובר. עם זאת, יש כמה דרכים טובות להתכונן גם לכך – כל אחד בתחומו. מומלץ להתייעץ מראש עם קולגות לגבי סוג השאלות שעולות בראיונות בחברה הספציפית, או לערוך תחקיר ברשת ובקבוצות של מקצוענים (פייסבוק, לינקדאין, וכו'). אם יש לכם מכרים שעובדים בחברה – הם יכולים לתת קצת מידע פנימי על תחומי המומחיות ה"חמים" ומהם האתגרים המקצועיים שעשויים לעלות בראיון. בכל מקרה, גם כאן – כמו בשאלות רבות אחרות בראיון – קשה "לזייף" תשובה טובה אם אין לכם את הידע המקצועי הדרוש.

אתה מעדיף לעבוד לבד או בצוות?

יוזמה ועצמאות הן תכונות מוערכות, אך לרוב המעסיקים מחפשים עובדים שיכולים לעבוד היטב גם בצוותים. נסו להציג את היכולות הלכאורה-מנוגדות הללו בצורה משולבת ולא בחלוקה של שחור/לבן, תוך מתן דוגמאות מהעבר. זה הזמן להבליט תכונות כגון יכולת הקשבה, קבלת דעות אחרות, היכולת לפרגן לזולת, ויכולת לפתח קשר בינאישי טוב עם עמיתים לעבודה.

מה התוכניות שלך בקריירה לשנים הקרובות?

תנו למראיין להבין את השאיפה שלכם להתפתח ולהתמודד עם אתגרים חדשים במקום העבודה. אם אתם מתראיינים לתפקיד זוטר יחסית – הימנעו מהצהרות בנוסח "אני הולך לנהל את המחלקה הזאת תוך שנה מהיום" - זה עשוי להיתפס כאמירה תלושה מצד עובד שיהיה מרוכז אך ורק בניסיון ל"כיבוש" היעד ועלול להזניח את תפקידו. אם נשאלתם לגבי יעדים רחוקים יותר (5 שנים או 10 שנים) – התמקדו באתגרים ובמטרות המקצועיות שהצבתם לעצמכם (תפקידי ניהול בכירים, לימודים לתואר מקצועי גבוה יותר, וכו').

מה אתה יודע על החברה?

אתם מכירים את GOOGLE, נכון? עשו שיעורי בית לפני הראיון, כמו גם סימולציות של הכנה לראיון עבודה. הכינו מראש סקירה קצרה וממוקדת על החברה, על המבנה שלה, על ההישגים שלה, על השוק שבו היא פועלת (כולל יחסי הכוחות מול המתחרים), ועוד. תנו למראיין להרגיש שאכפת לכם מהתפקיד ומהחברה כבר עכשיו – עוד טרם שהפכתם לעובדים מן המניין.

מהן ציפיות השכר שלך?

גם כאן – שיעורי בית לפני הראיון יסייעו לכם בהצגת ציפיות ריאליות. היעזרו בטבלאות השכר העדכניות באתר jobinfo, שיעניקו לכם נקודת פתיחה טובה ומדויקת למו"מ על תנאי השכר.

תרצה לשאול אותנו משהו?

השאלה הזו לרוב סוגרת את ראיון העבודה, וזו ההזדמנות האחרונה שלכם להביע סקרנות ומוטיבציה כלפי התפקיד והארגון. נסו להכין מראש שאלות אחדות על הארגון, בהנחה שעל חלק מהן כבר קיבלתם תשובה במהלך הראיון.

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc

*שדה חובהשלח פנייה