תכונות חיוביות ושליליות בראיון עבודה

האם זומנת לראיון עבודה ואתה מעוניין להגיע מוכן כדי להשאיר רושם חיובי ולשפר את סיכוייך להתקבל לעבודה? ובכן, לבטח אתה יודע כי ראיון עבודה הוא מעמד מלחיץ עבור רוב המועמדים, ובמהלך המפגש המראיין בוחן אותך באמצעות סדרת שאלות, מרביתן שאלות מאתגרות שאינן קשורות בהכרח להתמחות המקצועית ולתחום העיסוק.  

כל ראיון עבודה נועד לאפשר למראיין לבדוק כיצד אתה יכול להתמודד עם לחץ ובנוסף הוא מאפשר לבחון האם אתה מתאים לעבודה בצוות ולעבודה המחייבת ריבוי משימות ולקיחת אחריות. בין השאר, הראיון מאפשר למגייס או למעסיק לבחון את המחויבות שלך כלפי מקום העבודה והמעסיק וכיצד אתה מסוגל להתמודד עם אתגרים וקונפליקטים.

תכונות אופי חיוביות ותכונות שליליות בראיון עבודה

התמודדות עם שאלה מכשילה

במסגרת ראיון עבודה להייטק או לתפקיד אחר המראיין עובר ברפרוף על קובץ קורות החיים שהגשת בשלב המקדים לגיוס עובדים, ולאחר מכן הוא מתחיל לשאול שאלות שונות העוסקות בניסיון המקצועי שלך, בהשכלה שרכשת ועוד. בין היתר, המראיין המנוסה שמודע לאנטגוניזם שהשאלה יוצרת אצל המרואיין, מאתגר עם שאלות שכיחות ומעט מכשילות, וידוע לכול כי המועמדים לתפקיד חוששים משאלות אלה, ובמיוחד מאחת השאלות הנפוצות ביותר בעולם הגיוס – "ספר לי על שלוש תכונות חיוביות ושליליות שלך".

שאלה פופולרית בראיון עבודה הנשאלת בניסוחים שונים

כמעט בכל ראיון עבודה המראיין שואל שאלות נפוצות כמו "ספר לי קצת על עצמך", "מה אתה יודע על התפקיד ועל החברה?", "מה גרם לך לעזוב את מקום העבודה הקודם?", "מה החולשות שלך?" וכו'. במהלך ראיון העבודה, המראיין עשוי לשאול גם את השאלה השכיחה על שלוש תכונות אופי שליליות וחיוביות. המראיין יכול להציג את השאלה הפופולרית בניסוחים שונים, לדוגמה:

 

  • האם יש תכונות שעליך לשפר כעובד בחברה?
  • אילו תכונות ברצונך לשפר בעצמך?
  • אילו תכונות אינך אוהב בעצמך?
  • מהן התכונות השליליות שהבוס יגיד עליך?

זו ללא ספק שאלה מאתגרת בראיון עבודה, ולמרות שגם שאר המועמדים לתפקיד צפויים לעבור שאלות דומות, עליך להתכונן היטב לשאלה זו. חשוב שתבין כי אין באמת תשובה אחת ונכונה, לכן מומלץ לענות באופן ישיר וללא היסוס, ואין לנסות להתחמק ממענה לשאלה או לנסות להסתיר תכונות אופי שליליות. אם תענה על השאלה הנפוצה בצורה ישירה וכנה תוכל להתגבר על האתגר ולשפר את סיכוייך לקבל את המשרה הנחשקת.

אילו תכונות אופי שליליות (חולשות) כדאי להציג כמענה לשאלה הנפוצה בראיון עבודה?

מומחים בתחום הגיוס וההשמה טוענים כי ניתן לציין כמענה לשאלה על תכונות שליליות חולשה אחת או שתיים בלבד, כל עוד מציינים תכונות שליליות שאינן משפיעת על הסיכוי לצלוח את הראיון. חשוב לציין כי תשובה טובה לשאלה המאתגרת מעניקה נקודות זכות אצל המראיין, ולמעשה המראיינים מעוניינים לבדוק אצלך את רמת המודעות העצמית והיכולת להכיר בחסרונות. אם שקלת לענות לשאלה זו בתשובה כמו פרפקציוניזם, עליך לדעת כי התשובה אינה מרשימה את המראיינים מאחר וזו תכונה שאינה נתפסת כחיסרון.

כאשר אתה עונה תשובה טובה לשאלה, למעשה אתה מעיד על יכולות למידה, רצון להתפתח ויכולת של עבודה עצמית. לכן, בהכנה לקראת ראיון עבודה אתה יכול להכין מראש תשובה לשאלה המאתגרת ולציין תכונות שליליות כגון:

רגישות – תכונה שלילית עדינה יחסית, אפשר לציין אותה בראיונות עבודה לתפקידים כמו הדרכות, שירות לקוחות, תפקידי ניהול כוח אדם וכד'.

פסימיות - תכונה הנתפסת כשלילית שלרוב אינה משפיעה לרעה על סיכויי ההצלחה בראיון העבודה. 

אסרטיביות נמוכה – תשובה טובה לשאלה המאתגרת הנשאלת במהלך ראיון לאיוש משרת תכנות או משרות אחרות בהייטק.

לא ספונטני – אפשר לציין חולשה זו כתכונה שלילית מאחר שלרוב היא אינה משפיעה על סיכוייך לצלוח את ראיון העבודה ולקבל את התפקיד. יחד עם זאת, יש משרות שבהן תשובה זו פחות מתאימה.

שתלטנות – נכון, בחיים הרגילים זו תכונה שלילית, אך אפשר לציין אותה כחולשה במהלך ראיון עבודה מאחר שתכונה זו אינה משפיעה על הסיכוי לקבל תפקידים בתחומים כמו ניהול ומכירות.

שקוף/לא שקוף – תכונת השקיפות יכולה להוות מענה ראוי לשאלה המאתגרת, כאשר המשמעות של היעדר שקיפות היא שאינך אומר מה שאתה באמת חושב, בעוד שקיפות יתר מעידה על אמירת כל מה שאתה חושב.

ביקורתיות – התשובה הזו מעידה על חשיבה ביקורתית ויכולה להעיד על תכונה שלילית, לכן יש לענות בתשובה זו בזהירות ובהתאם למאפייני התפקיד, כיוון שיש משרות שבהן ביקורתיות מהווה מכשול לקבלת התפקיד.

תכונות אופי חיוביות ומומלצות לשאלת המאתגרת

אם אתה מתבקש במהלך ראיון עבודה לציין מספר תכונות אופי חיוביות – אינך צריך להתחיל בהתראה ארוכה על כל התכונות החיוביות שיש לך וכדאי לבחור שתיים או שלוש חוזקות מאחר שרשימת מכולת ארוכה אינה תורמת לסיכויי ההצלחה שלך בראיון, והיא גם לא תורמת לאמינות. לעיתים, המראיין יבקש ממך לפרט ולהסביר כיצד התכונה החיובית או השלילית באה לידי ביטוי בתפקידך הקודם, לכן עליך להתכונן לשאלה זו היטב.

יש תכונות אופי חיוביות שכדאי לציין אותן בהתאם לסוג התפקיד שאתה מתמודד עליו, כך לדוגמה בראיון עבודה לתפקיד ניהול אתה יכול לציין תכונות אופי חיוביות כמו כושר שכנוע, יכולת הנעה של אחרים, מנהיגות, סמכותיות וכו'. לתפקידי מכירות אתה יכול לציין תכונות חיוביות כמו כושר שכנוע, אסרטיביות, יצירתיות ועוד. לתפקידי שירות כדאי לך לציין תכונות חיוביות כמו אסרטיביות, סבלנות, דינמיות, התמקדות בעיקר, איפוק ועוד.

דוגמאות נוספות לתכונות חיוביות שניתן לציין בראיון עבודה, כמובן בהתאם למהות ולמאפייני התפקיד: נחישות, סקרנות, הישגיות, סתגלנות, אמפטי, חריצות, דייקנות, עקביות, יעילות, אנרגטיות, הגינות, נדיבות, צניעות, מסירות, ספונטניות, איפוק, יכולת ארגון וסדר, שירותיות, משמעת עצמית, יזמות, מאור פנים, אופטימיות, שאפתנות, אומץ ועוד.

הבנת הרקע ומטרת השאלה 

המומחים ממליצים לתרגל מענה לשאלות נפוצות בראיון עבודה ובהן השאלה על תכונות אופי שליליות וחיוביות. בתוך כך, כדי לענות נכון על אחת מהשאלות המאתגרות ביותר בראיון עבודה עליך להבין מה הרקע ומהי מטרת השאלה. הבנת השאלה מפחיתה מתח ואם תגיע מוכן לראיון העבודה לא תחשוש מהשאלה.
באופן כללי, השאלה אינה נועדה להכשיל אותך בראיון והמטרה של המראיין היא להכיר אותך טוב יותר. המראיין יכול להבין כיצד אתה תופס את החוזקות והחולשות שלך והאם אתה מצליח ללמוד מנקודות החולשה ולקחת את התכונה השלילית למקום טוב וחיובי.

חשוב לענות בשיקול דעת לשאלה המאתגרת ולציין תכונה שלילית שלא תשפיע על סיכויי ההצלחה שלך בראיון, וכמובן שהתכונה שאתה מציין חייבת להיות חולשה שלא תשפיע על ביצועי העבודה שלך, בהנחה שתקבל את התפקיד. 

כדי להגיע מוכן לראיון המצפה לך בקרוב מומלץ לבצע סימולציה או הכנה לראיון עבודה בעזרת אנשי המקצוע או בעזרת חבר/ה. כמו כן, כחלק מההכנות שלך לראיון העבודה כדאי לעשות שיעורי בית  ולהעלות על הכתב מספר תכונות אופי שליליות וחיוביות. לאחר שענית בכנות על השאלה והעלית על הכתב תכונות חיוביות ושליליות עליך לבצע סימולציה בעזרת חבר או איש מקצוע כדי לתרגל מענה לשאלה הפופולרית ולהשיב עליה בצורה טובה ומשכנעת. 

ניתן לבצע סימולציה לצורך תרגול המענה לשאלות השכיחות ולהתנהלות בזמן ראיון עבודה באמצעות צילום התרגיל, מאחר שצילום ההכנות לראיון מאפשר לך להיות מודע לשפת גופך, לטון הדיבור, לתנועת הידיים ולשפר את המענה לשאלות הנפוצות כדי לספק תשובות ענייניות, בהירות ומדויקות יותר.

אגב, את הסימולציה מומלץ לעשות כמה שיותר דומה למציאות. כלומר, כדאי לך לארגן את החלל כאילו אתה נמצא ממש עכשיו במשרד או בחדר ישיבות ועובר את הריאיון. בנוסף, לאחר הסימולציה הקפד לעשות משוב מסודר וכדאי לבקש פידבקים ממי שעזר לך לתרגל, להסתכל על הווידאו שצילמת וכך תוכלו ללמוד מההתנהלות שלך במהלך הריאיון ולעבוד על מה שדורש שינוי או שיפור. 

עליך לזכור כי סימולציה להכנה לראיון עבודה היא כלי מרכזי יעיל וחשוב שיכול לסייע לך לצלוח את הראיון ולענות על שאלות מאתגרות כמו ציין תכונות שליליות וחיוביות בצורה נינוחה ואיכותית יותר, וכך למעשה אתה מגדיל משמעותית את סיכוייך לעבור את הראיון בהצלחה ולקבל את התפקיד הנכסף.
 

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה