כיצד להתכונן למבחני מיון ואמינות?

מבחני המיון הפכו בארץ לעוד שלב מקובל במציאת עבודה, בין אם מדובר בעבודה כפקיד בבנק או בעבודה כסמנכ"ל בחברת הייטק, אתם כנראה תצטרכו לעבור בשלב זה או אחר מבחן אמינות, בתחנה הכמעט לפני אחרונה שנקראת מבחני מיון.

מבחני מיון - אמינות

המעסיקים פונים למכוני המיון כדי לקבל חוות דעת אובייקטיבית מעמיקה ומקיפה על המועמד, זאת לאחר שהמכונים עורכים את המבחנים, מנתחים את התוצאות ורושמים המלצות לגביי כל מועמד ומועמד.

מעוניינים לשלוח קורות חיים באתר?

במידה ואינכם רשומים, מלאו את הטופס וצרפו קורות חיים בעמוד ההרשמה

כמו לכל דבר, קיימים למבחני המיון מצדדים ומתנגדים, רבים אומרים שמבחני המיון אינם עוזרים באמת להערכת הצלחתו העתידית של העובד או את מידת האמינות שלו - מכיוון שניתן להתכונן אליהם ולעשות בדיוק את מה שהמעסיקים מחפשים, מנגד ישנם הטוענים שזוהי הדרך המדויקת ביותר להעריך את מכלול התכונות של העובד, את התאמתו להצעת העבודה הספציפית, והכי חשוב - את אמינותו.

זה לא משנה אם אתם נמצאים במחנה המתנגד או במחנה המצדד, דבר אחד בטוח, אתם כנראה תצטרכו לעבור מבחני מיון בהזדמנות זו או אחרת כדי להתקבל לעבודה. וכדאי שתעשו זאת בהצלחה יתרה כדי לגבור על המתחרים שלכם. ככל שהתפקיד שאתם מחפשים הוא בכיר יותר ישנם סיכויים יותר גבוהים לכך שתצטרכו לבקר באחד ממכוני המיון בארץ ואפילו יותר מפעם אחת.

מטרתם של מבחני המיון היא למדוד את ההבדלים בין אדם למשנהו על ידי בדיקת הכישורים, האופי והיכולות שלו, המבחנים בדרך כלל משתנים בהתאם לתפקיד, שאליו העובד מנסה להתקבל.

מבחני המיון מתחלקים לארבעה נושאים ראשיים:

מבחני כישורים, מבחני אישיות, בדיקת הדינאמיקה הקבוצתית וראיון עם פסיכולוג לבדיקת אופיו של המועמד. בהמשך המאמר ננסה להסביר לכם בקצרה מה ייעודו של כל חלק במבחן ולתת לכם מספר טיפים להכין עצמכם אליו.

מבחני הכישורים:
מבחני הכישורים נעשים באמצעות מבחנים פסיכומטריים, מוגבלים בזמן שנועדו לבדוק את היכולת המילולית, את התפיסה המרחבית, הכושר הטכני וכדומה. המבחנים מתעסקים בשאלות בנוגע לצורות (מצא את הצורה החסרה) לוגיקה, סדרות, תרגילי חשבון (כפל, חילוק, חיבור וחיסור ארוכים) בעיות בחשבון, בדיקת ידע בשפה העברית, יכולת ביטוי, רגישות לשפה.

טיפ מס' 1: במבחני הכישורים האיכות חשובה מהכמות, רוב המבחנים בנויים כך שלא ניתן יהיה לסיים אותם, לכן כדאי לכם לנסות ולהתעמק יותר בשאלות ולתת תשובות מדויקות ככל האפשר.

טיפ מס' 2: אם אינכם יודעים את התשובה תוכלו לנסות לנחש, אין הורדת ניקוד על תשובות שגויות, אבל מספר גדול מידי של טעויות יכול להצביע על נטייה לאימפולסיביות.

טיפ מס' 3: היום ישנם ספרים המכינים למבחני מיון וגם אתרי אינטרנט המפרסמים דוגמאות למבחנים אלה, תוכלו לנסות ולפתור כמה שיותר תרגילים בתחום זה במקביל ללמידת החומר והכרתו, התוצאות מראות שלימוד ושינון החומר עוזרים לשיפור הציון.


מבחני אישיות:
מבחני האישיות נועדו כדי לנסות ולחזות כיצד המועמד יתפקד במצבים הנובעים מתוך התפקיד שעליו הוא מתמודד, המבחנים מנסים לבדוק גישה לעבודה, יחסים בינאישיים, מוטיבציה לעבודה, יכולת ניהולית וכדומה.
מבחני האישיות מחולקים לשלושה חלקים: החלק הראשון מורכב ממבחנים אובייקטיבים שבהם המועמד צריך לדוגמה לסווג סדרה של משפטים, המשך קו, דיוק, זריזות וכדומה. החלק השני הוא של מבחנים השלכתים שבו המועמד צריך לתאר תמונות, להשלים משפטים ולעבור מבחני ציור. החלק השלישי הם מבחני אמינות.

טיפ מס' 4: אל תנסו ליצור תמונה אידיאלית של עצמכם, עליכם לנסות לתת תמונה ריאלית ואמינה. נסו לא לענות תשובות קיצוניות ולא לשקר.
במבחני תיאור התמונה צריך לתאר את הבעיה האמיתית וכיצד לפי דעתכם הדמות תתמודד עם הבעיה. בחלק של השלמת המשפטים צריך לענות באופן פשוט וענייני מתוך הערכה לאדם שכביכול עליו נכתב המשפט.

טיפ מס' 5:  במבחני הציור כדאי להקפיד על ציור בפרופורציה לגודל הדף, הקו צריך להיות אחיד והחלקים של האובייקט פשוטים וללא תוספות, זמן הביצוע של הציור חייב להיות סביר.

טיפ מס' 6: במבחני האישיות הבודקים מצבים בינאישיים, כדאי לענות תשובה עניינית המציגה פתרון למצב ומונעת קונפליקטים.

טיפ מס' 7: מכיוון שלא תוכלו לדעת שלפניכם מבחן אמינות, כדאי לכם למלא תמיד אחר ההוראות ולא לרמות גם אם המטלה שקבלתם נראית לכם לא הגיוני ובלתי אפשרית.

דינאמיקה קבוצתית:
בסדרת מבחנים אלו הבוחנים בודקים את יכולת ההשפעה שיש למועמד על אחרים, רמת המעורבות שלו בביצוע המשימה, התרומה שלו לקבוצה והיכולת שלו להשפיע עליה.

טיפ מס' 8: במחני הדינאמיקה הקבוצתית לא כדאי לקפוץ בראש, רצוי לא להתבלט יותר מידי גם לא לטובה, כדאי לנסות להיות מאלו שמניעים את הקבוצה ולא מאלו שנגררים אחריה.

ראיון עם פסיכולוג:
הראיון עם הפסיכולוג נערך בדרך כלל בסיום יום המבחנים הארוך והוא מורכב משיחה אישית בארבע עיניים עם הפסיכולוג שמאפשרת לו לבדוק האם המועמד מתאים לתפקיד המיועד מבחינת האישיות שלו.

טיפ מס' 9: כדאי לזכור שלפעמיים הראיון עם הפסיכולוג הוא זה שמכריע בסופו של דבר אם תקבלו את העבודה או לא, לכן כדאי לכם, למרות העייפות מהיום הארוך, לנסות להישאר רגועים וערניים ולהיות כמה שיותר כנים בנוגע לשאלות שתשאלו, סך הכל ההתאמה לתפקיד חשובה גם לכם ולא רק למעסיקים שלכם.

והנה עוד מספר טיפים אחרונים וחשובים שיעזרו לכם לעבור המבחנים בהצלחה –

המבחנים אורכים כשמונה שעות לכן עליכם להגיע אליהם כמה שיותר ערניים, מרוכזים ואחרי שנת לילה טובה, כדאי לכם להביא אוכל ושתייה שיספיקו לכם לאורך כל המבחנים והכי חשוב התייחסו למבחנים בצורה רגועה ונסו לא להילחץ מהם, ככל שתכינו עצמכם יותר, כך תוכלו להיות יותר רגועים בזמן הבחינה עצמה.

בהצלחה!

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה