הנדסת תוכנה – מאפייני התחום

הנדסת תוכנה (Software Engineering) היא ענף בתחום ההנדסה המתמקד ועוסק בתכנון ופיתוח תוכנות ואפליקציות. מהנדסים בתחום התוכנה הם אנשי מקצוע מיומנים ובעלי ידע מקיף ונרחב העוסקים בתכנון תוכנה ובפיתוח המוצר עד הוצאתו לשוק. כדאי לדעת כי יש דרישה גבוהה במיוחד מצד המעסיקים למהנדסי תוכנה איכותיים, לכן בוגרי מסלול הלימודים זוכים למגוון אפשרויות תעסוקה, לשכר מהנדסים גבוה מהממוצע בשוק, ולעבודה מעניינת ומאתגרת עם אפשרויות קידום בתעשיית ההייטק בישראל ובחו"ל.

הנדסת תוכנה


עובדות חשובות על תחום הנדסת התוכנה


תחום הנדסת התוכנה התפתח כענף ייחודי ומשני של מדעי המחשב בשנות ה-60 של המאה הקודמת. בין חלוצי התחום ניתן למצוא דמויות מפתח כמו פרד ברוקס שניהל את פיתוח מערכות ההפעלה בחברת IBM, בארי בם שפיתח את המודל הספירלי להנדסת תוכנה ואחרים. 


עם זאת, רק בשנת 1996 נפתח מסלול לימודים ייעודי להנדסת תוכנה (BSc), אך עדיין רבים מהמהנדסים העובדים בתעשיית ההייטק למדו במסלול לימודים אקדמי במדעי המחשב ולא בהנדסת תוכנה. כיום, המציאות משתנה כיוון שצעירים בוחרים ללמוד את תחום הנדסת התוכנה, ניתן ללמוד את התחום באוניברסיטאות ובמכללות המובילות. ראוי לציין כי היסודות התיאורטיים של התחום לקוחים מיסודות מדעי המחשב, תחום הנדסת התוכנה חולק שיטות וטכניקות הלקוחות מתחומי הנדסה אחרים, ביניהם הנדסת מחשבים, מערכות, הבטחת איכות, ניהול פרויקטים, הנדסת סביבה ועוד. השיטות העדכניות בתחום הנדסת התוכנה אינן מבטיחות תוצרים עקביים ואמינים, בניגוד לתחומי הנדסה אחרים.


תחום הנמצא בפיתוח מהיר ותמידי


תחום הנדסת התוכנה נמצא בפיתוח מהיר ותמידי, עד אמצע שנות ה-90 מהנדסים זכו לכינוי מפתחים או מתכנתים, אך כיום מקובל להשתמש במונח מהנדס תוכנה. תחום הנדסת התוכנה, לעומת מקצועות הנדסה מסורתית כמו הנדסת הסביבה, מבוסס על דיסציפלינות מתחום מדעי המחשב ומתמטיקה בדידה, בעוד שהנדסה מסורתית מבוססת על חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי, פיזיקה וכימיה.

כמו כן. הנדסת התוכנה אינה מבוססת על מודלים מתמטיים מבוססים ומוסדרים, וניתן דגש רב בעיקר על פתרונות לטווח הקצר, בעוד שבתחומי ההנדסה המסורתית מתמקדים בפתרונות ארוכי טווח.


התחום נמצא בפיתוח תמידי, חלים בו שינויים מהירים, והביקוש למהנדסי תוכנה רק הולך וגובר. כדאי לדעת כי מהנדסים בתחום הנדסת התוכנה לרוב לא מוגדרים כמנהלים בארגון, ובדרך כלל הם עובדים בצוות פיתוח, בעוד מהנדס בתחום ההנדסה המסורתית לרוב נחשב כמנהל והוא אחראי על צוות עובדים.


אפשרויות תעסוקה


בוגרי מסלול הלימודים לתואר ראשון בהנדסת תוכנה נחטפים לעבודה במהירות, לרוב כבר במהלך הלימודים. חברות הייטק מנסות לצוד את הסטודנטים כבר בשנת הלימודים השנייה, ויש חברות המציעות לסטודנטים עבודה במשרה מלאה או חלקית בזמן הלימודים, ואפילו מימון שכר הלימוד בתמורה להתחייבות לעבוד בחברה.

כדי לעבוד כמהנדס תוכנה יש להשקיע 4 שנים בלימודים לתואר ראשון, בסוף המסלול האקדמי מקבלים תואר בוגר במדעים בתחום הנדסת תוכנה (BSc). בוגרי מסלול הלימודים זוכים לקשת רחבה של אפשרויות תעסוקה, לדוגמה משרות פיתוח בחברות הייטק מובילות, ניתוח מערכות מורכבות, ניהול צוותי פיתוח בארגונים מובילים, תפקידי ניהול בכירים בחברות, ואפשר גם להקים עסק עצמאי ולהצטרף למיזמים חדשים בהייטק כשותפים פעילים.   

חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה