Culture Fit או Culture Add? השינוי בתפיסת התאמה ארגונית בגיוס טכנולוגי
תחום ההייטק כיום הפך לתחרותי מאוד, וידוע כי חברות ההייטק מתחרות ביניהן על גיוס טאלנטים כישרוניים ויצירתיים ככלי חיוני להצלחתן. במשך שנים רבות, התהליך של גיוס טכנולוגי היה מבוסס על עקרונות המושג Culture Fit, כלומר גיוס מועמדים לתפקידים שונים בחברה שיוכלו להשתלב באופן חלק ומהיר בתרבות הארגונית הקיימת. בשנים האחרונות החל שינוי בתהליך ההשמה בהייטק והתפיסה החדשה, המתקדמת והרווחת יותר מבוססת על המושג Culture Add, כלומר גיוס מועמדים לא רק לפי ההתאמה שלהם לתרבות הארגונית הקיימת, אלא לפי הערך שהם מביאים איתם לארגון.

בוצע בGEMINI AI
השינוי בתפיסה: מהתאמה לתרבות הקיימת לגיוס בגישה של הוספת ערך לתרבות הארגונית
בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בתפיסת ההתאמה הארגונית בתהליכים של גיוס טכנולוגי. אם עד לפני מספר שנים יועצי ומומחי השמה בהייטק התמקדו בגיוס טאלנטים ועובדים נוספים שיתאימו לתרבות הארגונית הקיימת, הרי כיום המעסיקים ויועצי ההשמה בודקים איזה ערך המועמד לעבודה בחברה יכול להוסיף לתרבות הארגונית.
כדי להבין את השינוי בתפיסת ההתאמה הארגונית בגיוס טכנולוגי לחשוב להכיר את שני המושגים הבאים:
- Culture Fit – המושג מתייחס למידת התאמתו של המועמד לתרבות הארגונית הקיימת בחברה, בדגש על התאמתו לארגון מבחינת ערכים, נורמות, התנהגות, תקשורת ועוד. חברות הייטק המגייסות מועמדים לתפקיד מסוים לפי שיטה זו מחפשות מועמדים שיוכלו להשתלב בתרבות הארגונית הקיימת בצורה חלקה ומהירה, והמעסיקים מחפשים מועמדים בעלי תחומי עניין דומים יחסית לעובדים הקיימים בארגון, מתוך אמונה כי עבודת הצוות תשתפר וסביבת העבודה תהיה הרמונית וטובה יותר.
- Culture Add – גישה זו מתייחסת לגיוס והשמת עובדים בהייטק כך שהמועמדים החדשים יביאו איתם ערך כלשהו לתרבות הארגונית הקיימת, לדוגמה נקודת מבט חדשה ומקורית, מיומנות ייחודית ועוד. בגישה זו המעסיקים וחברות ההשמה להייטק בוחנות איזה ערך המועמד יכול להוסיף לתרבות הארגונית הקיימת בחברת ההייטק, כיצד הרעיונות החדשים שלו יכולים לתרום לחברה ועובדיה כדי לצמוח, להתייעל ולהתפתח ועוד.
מה הגורמים לשינוי בתפיסת ההתאמה הארגונית בגיוס טכנולוגי?
המעבר מגישת Culture Fit ל- Culture Addבהייטק ובתעשיות נוספות נובע מגורמים מרכזיים כגון:
- רצון לגיוון והכלה בארגון – אחת הבעיות עם גיוס טכנולוגי בגישת Culture Fit היא שכפול פרופילים קיימים בתוך הארגון, לכן הגיש החדשה והמתקדמת יותר מאפשרת לארגון ליצור גיוון והכלה. בגישה החדשנית מעודדים גיוס של עובדים מרקעים שונים, ולכל מועמד יש ניסיון חיים, ידע ונקודות מבט ייחודיות, והארגון מרוויח מכך.
- עידוד וקידום חדשנות ויצירתיות – כדי לשרוד בתחרות הגבוהה, ארגונים רבים, לרבות חברות הייטק, הבינו כי עליהם לעודד חדשנות ויצירתיות, ולהימנע מקיפאון מחשבתי ומחוסר רצון לאתגר את הסטטוס קוו הקיים. כאשר מגייסים לחברת ההייטק מועמדים עם רקע תרבותי שונה העובדים החדשים יכולים להציע רעיונות חדשים, ולרוב הם יחשבו מחוץ לקופסה וישפרו את תהליכי העבודה והפיתוח בארגון.
- שיפור תהליכים - גיוס טכנולוגי ותהליכי השמה בהייטק המבוססים על Culture Add מאפשרים לחברות להתאים את עצמן לשינויים בשוק העבודה, ובגישה זו הן מגייסות טאלנטים המסייעים להם לשפר תהליכים, כולל תהליכי קבלת החלטות, והטאלנטים תורמים ערך ייחודי לתרבות הארגונית ולהצלחת הארגון.