איך מגדירים סטארטאפ מצליח?

תעשיית ההייטק בישראל חווה קשיים מהותיים בתקופה האחרונה, וההשקעות בחברות הסטארטאפ בארץ צנחו כמעט בחצי, כאשר עיקר הפגיעה היא בחברות העוסקות בתחום הסייבר. משבר ההייטק הוא גלובלי לכן התופעה אינה ייחודית רק לתעשיית ההייטק בישראל. גם בעמק הסיליקון החברות סובלות מקשיים בגיוסי הון, והיקף ההשקעות בחברות הטכנולוגיה ירד בכ-40% בשנה האחרונה, וגם במספר סבבי הגיוס חלה האטה משמעותית לעמת שנת 2021 בה נשברו שיאים רבים.

סטרטאפ

לאור התקופה האחרונה שמאפיינת את המשבר והקשיים בענף ההייטק המקומי, נשאלת השאלה כיצד מגדירים כיום סטארטאפ מצליח. ראוי לציין כי על פי נתוני IVC לשנת 2022 חלה ירידה של 42% בסך ההון שחברות הסטארטאפ בארץ הצליחו לגייס בהשוואה לנתוני שנת 2021, והנתונים העדכניים לגבי שנת 2023 ממשיכים להצביע על מגמה דומה של ירידה בהיקפי גיוס ההון וההשקעות בהייטק.

תנאי המשחק משתנים

המשבר בהייטק מורגש היטב, ובשנת 2023 יש לא מעט חברות הייטק שהחלו לקצץ הוצאות, לפטר עובדים בכל המחלקות, ובנוסף החברות החלו לשנות את המודל העסקי שלהן והן משקיעות במימוש ההבטחה והפוטנציאלי הכלכלי שלהן על מנת להשיג רווחיות, ורק כך החברות מסוגלות להמשיך לגייס הון בסבבים השונים. 
ללא ספק תנאי המשחק בתעשיית ההייטק בארץ ובעולם השתנו בצורה דרמטית, והמשקיעים המנוסים החלו להגדיר באופן שונה מהו סטארטאפ מצליח. אם בעבר הלא רחוק ההגדרה של סטארטאפ מצליח הייתה מבוססת בעיקר על מוצר טכנולוגי חדשני וייחודי, הרי כיום חברת הייטק מצליחה נמדדת ברווחיות שלה ובפוטנציאל לעבור לרווחיות לאורך זמן.

תנאי השוק השתנו לבלי הכר, ויזמי ההייטק נדרשים להסתגל לשינויים המהירים בענף. עד לאחרונה היה קל מאוד לגייס כספים בהיקפים עצומים מאחר שסביבת הריבית הייתה כמעט אפסית והכסף היה זול, לכן המשקיעים שפכו כסף רב על הסאטרטאפים, לעיתים ללא בדיקה מעמיקה וללא ניתוח המודל העסקי והבנת המוצר הטכנולוגי. 
בתקופה האחרונה קשה לגייס כסף ממשקיעים, מאנג'לים ומקרנות הון סיכון, ובעלי החברות חייבים להסתגל למציאות החדשה ולהבין איך המשקיעים מגדירים כעת מהו סטארטאפ מוצלח שכדאי להשקיע בו.

המשקיעים בודקים בזכוכית מגדלת את המודל העסקי המוצג בפניהם, בכל שלבי הגיוס, גם בשלבים הראשוניים של הקמת הסטארטאפ. חברות הייטק מצליחות לגייס הון רק אם הן מציגות מודל עסקי משכנע ורעיון למוצר שפותר בעיה אמיתית ומספק ערך ללקוחות הקצה. כמו כן, על פי ההגדרה החדשה של סטארטאפ מצליח יש התייחסות רבה לאפשרות של החברה לעבור מהבטחות לשלבי מימוש הפוטנציאל ולהפוך לחברה רווחית לאורך זמן.

הארנק לא נפתח בקלות

אם בעבר הלא רחוק המשקיעים הזרימו כספים ללא הבחנה, לעיתים על סמך מצגת קצרה בלבד וללא מודל עסקי המשקף רווחיות לאורך זמן, כיום הסטארטאפ חייב להוכיח היתכנות כלכלית,  פוטנציאל אמיתי לעבור לרווחיות ומוצר טכנולוגי שיש לו ביקוש, גם במצבי משבר.
 

חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה