מגמות בשוק ההייטק רבעון 2 2012

התפלגות משרות הייטק חצי שנתי 2011/2012
 
מניתוח נתוני מערכת Jobinfo המסכמים את חציה הראשון של שנת 2012 בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2011, ניתן לראות כי לא חלו שינויים משמעותיים במגמות ביקוש לעובדים.

בתחום התוכנה (שאינו אינטרנט) נרשמה ירידה של כ-  18% בביקושים לכח אדם ובתחום החומרה ירידה של 12%. זאת אל מול עלייה של 80% בביקוש למועמדים למשרות בתחום האינטרנט וה- Mobile עם דגש על חברות ה- Gaming והמדיה, הממשיכות לצמוח בכיוון השווקים המתפתחים.

תחום החומרה עובר בשנה האחרונה טלטלות הנגרמות ממספר גורמים: רכישות ומיזוגים, בריחת משקיעים המחפשים אפיקים מהירים יותר לרווחיות, ועוברים לחברות המספקות מוצרים מבוססי תוכנה שהם זולים לפיתוח ומאפשרים הגדלת המכירות במהירות יחסית בהשוואה למוצר חומרה. כמו כן, מחשוב הענן שחדר בשנתיים האחרונות הופך חלק גדול מהמוצרים הפיזיים (שרתי אחסון, מגברים, ראוטרים וכדומה) למיותרים בעקבות מעבר לחוות גדולות המספקות את אותם שירותים בענן ללא צורך בחומרה במשרד. כמובן שעדיין יהיו חברות שהביקוש למוצר שלהן יהיה קשיח ולא ניתן יהיה לוותר עליו. השינוי יהיה טמון בסוג הלקוח שירכוש את אותו מוצר: אם בעבר היו הרבה חברות קטנות הרי שבעתיד הפניה תהיה כנראה לחברות גדולות. חברות חומרה עומדות מול אתגרים לא פשוטים המצריכים התאמה לדרישות השוק ולמשקיעים. על פי נתוני IVC במחצית הראשונה של 2012 לעומת 2011 היקף גיוסי כספים ממשקיעים לתחום הסמיקונדוקטור הגיע לשפל של 5% מסך כל ההשקעות, מהנמוכים שהכירה התעשייה.

מצד המשרות, צפינו בשתי מגמות מעניינות, האחת בתחום השיווק והשנייה בתחום מדעי החיים.
בחצי הראשון של 2012 נרשמה עליה של 24% בביקוש לאנשי ומנהלי מרקום, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ונצפתה כניסתו של תפקיד חדש: מנהל קמפיין פייסבוק - כתפקיד פנימי בחברה ולא כספק חיצוני כפי שהיה נהוג עד היום.

במדעי החיים נרשמה עליה של 22% בביקושים לאנשי רגולציה ואבטחת איכות בחצי הראשון של 2012 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עובדה זו מצביעה על כך שקיימות כיום בשוק יותר חברות המעבירות מוצרים לשלבי יצור וחברות חדשות הנכנסות לתחום. יש לזכור כי חברות מדעי החיים בהן נכללות גם חברות מכשור רפואי מחויבות לתקני איכות מחמירים, ולפיכך אנשי רגולציה ואיכות משתלבים בהן החל מהשלבים הראשוניים של הקמת החברה, בשונה מחברות בתעשייה המסורתית ברוב תחומי ההייטק.

על פי נתוני IVC, במחצית הראשונה של 2012 תחום מדעי החיים היווה 26% מסך השקעות הכספים של קרנות הון הסיכון. נתון זה מחזיר אותנו לנתונים קרובים לאלו של מחציתה הראשון של 2011, וזאת לאחר שנרשמו ירידות בהשקעות במהלך 2011 החל מהרבעון השני והגיעו לנפח של 16% מסך עוגת גיוס הכספים. תחום האינטרנט משך 22% מסך ההשקעות והתוכנה 16%.

במחצית הראשונה של 2012 חברות הייטק גייסו 936 מיליון דולרים, ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אומנם מצד שני נתון זה מצביע על עליה של 62% לעומת הסכום שהוקע בתקופה המקבילה ב 2010 . הקרנות הישראליות היוו 24% מסך ההשקעות בחברות הייטק לעומת 28% במחצית הראשונה של 2011. הבשורה המשמחת היא כי השקעות ראשונות של קרנות ישראליות עמדו על 34% מסך ההשקעות של מחציתה הראשונה של 2012 בהשוואה ל 25% בתקופה המקבילה אשתקד.