הכנה לראיון עבודה - על הלבוש, שפת הגוף והפסיכולוגיה מאחורי ראיון עבודה

לפני שאתם ניגשים לראיון עבודה, שייקבע במידה רבה את עתידכם התעסוקתי, חשוב שתעשו הכנה לראיון עבודה כדי שתוכלו לצלוח אותו בצורה הטובה ביותר. הרי גם ככה זוהי סיטואציה מאוד מרגשת, לא הכי נוחה ואפילו די מלחיצה. שכן במהלך הריאיון, אתם – המועמדים והמועמדות, נבחנים על מגוון רחב של פרמטרים.

למשל, הופעה חיצונית, התנהגות, אישיות, ידע מקצועי, שפת גוף, ועוד. שימו לב, עבודת הכנה לראיון עבודה כוללת שני שלבים עיקריים. בשלב הראשון יש את המשימות והדברים שאתם יכולים (וצריכים) לעשות לפני ועד שאתם נכנסים לראיון והשלב השני הוא בעצם הראיון עצמו.

 הכנה לראיון עבודה

אז אם אתם לא בטוחים איך להתכונן לראיון עבודה, ריכזנו בשבילכם כמה טיפים מנצחים שיעזרו לכם להגיע אליו במיטבכם, להיות רגועים ולהותיר רושם מצוין על המראיין. 

מה חשוב שתעשו לפני ראיון עבודה?

חזרה על שאלות נפוצות

אחד הדברים המועילים והמשמעותיים שאתם יכולים לעשות כדי להתכונן לראיון עבודה בצורה מיטבית, הוא להכין לכם תשובות כלליות לשאלות שנהוג לשאול בראיונות עבודה. בעזרת האינטרנט אפשר היום בקלות לשאוב המון מידע על שאלות שאתם עשויים להישאל ולהיערך בהתאם בזמנכם הפנוי. כלומר, לחשוב ולתכנן איך תענו עליהן בצורה הטובה והמרשימה ביותר, בהתאם לסוג התפקיד הספציפי והמאפיינים הבולטים שלו. 

כך, תוכלו גם להתכונן לשאלות מסוימות שנחשבות מעט יותר קשות או אפילו מכשילות. למשל, אם החלפתם מקומות עבודה רבים בזמן קצר או פוטרתם מעבודתכם האחרונה או שאין לכם הרבה ניסיון בתחום או השכלה מתאימה. 

במקרים כאלה כדאי שתענו לעניין, בצורה רגועה ובטוחה. חשוב שתנסו להציג את הדברים באופן חיובי ולהסביר איך התמודדתם עם נושאים אלה בעבר ואיך תוכלו להתגבר עליהם כעת ובהמשך. כמו כן, מומלץ שתתכוננו לסיום הראיון ותכינו בבית מספר שאלות שאתם רוצים לשאול את המראיין לגבי מקום העבודה, התפקיד, ההתנהלות הארגונית, ועוד.

איסוף מידע ופרטים על המעסיק

אחת השאלות שעולות לא פעם בראיונות עבודה נוגעת לידע שיש לכם על מקום העבודה אליו אתם מתראיינים. שאלה זו באה לבחון בעצם את הרצינות, ההתלהבות והמוטיבציה שלכם להתקבל לאותו תפקיד ספציפי אצל המעסיק (חברה, עסק, ארגון וכדומה). 

לכן, במסגרת הכנה לראיון עבודה מומלץ שתצברו כמה שיותר מידע ונתונים על המעסיק ותקראו שוב  בעיון את פרטי המשרה, הגדרת התפקיד, המאפיינים והקריטריונים שלו. לשם כך, אתם יכולים לעשות חיפוש קצר באינטרנט או לנסות לשוחח עם חברים או מכרים שעבדו או עובדים שם כיום. 

הופעה חיצונית 

תראו, כשאתם מתכוננים לראיון עבודה בחירת הלבוש שלכם היא משהו שאתם חייבים לשים לב אליו. מהסיבה הפשוטה, שההופעה החיצונית שלכם היא הדבר הראשון עליו מסתכלים. מיד כשתגיעו לראיון, המראיין יבחן איך אתם נראים מבחינה חיצונית ולכן כדאי שתקפידו על מראה הולם, סולידי ונעים לעין, שמתאים גם לתפקיד הספציפי אליו אתם מתראיינים. 

ארגונים טכניים אחרונים


ארגנו לכם מראש בתיקייה מסודרת את כל המסמכים שאתם מעוניינים לקחת לראיון. למשל, רשימת ממליצים עדכנית, תעודות על השכלה, עותקים של קורות חיים, מכתבי המלצה ממקומות עבודה קודמים וכדומה. כך תוכלו להיות רגועים ובטוחים שיש לכם הכל ולא תשכחו מסמך כזה או אחר ברגע האחרון.

ועוד כמה טיפים קטנים אך חשובים

עשו את כל המאמצים כדי להגיע לראיון בזמן. אתם יכולים אפילו להקדים בכמה דקות אבל ממש לא מומלץ לאחר. זה משאיר רושם לא טוב, עוד לפני שהתחיל הראיון שלכם, וחבל.

אז הקפידו לבדוק יום קודם, היכן מתקיים הראיון ולתכנן איך תגיעו לשם (בדיקת קווי אוטובוס, רכבת, מקום חנייה אם אתם מגיעים ברכב שלכם וכדומה). אם אתם יכולים, כדאי גם להשאיר לכם זמן פנוי לפני ואחרי הראיון, כדי שתגיעו אליו בנחת ולא תהיו לחוצים לסיים אותו.  שתדעו, אם הקדמתם לראיון ואתם צריכים להמתין, רצוי שתתנהגו בצורה מכובדת, סבלנית ונעימה כי גם בזמן הזה מסתכלים עליכם ובוחנים איך אתם מתנהגים. 

איך מתכוננים לראיון עבודה עצמו? 

הכנה לראיון עבודה הכרחית עבורכם כדי להגיע ליום הראיון נינוחים, מרוכזים ובטוחים בעצמכם. כך תוכלו גם להעלות את הסיכויים להצליח בו ולהתקבל לתפקיד שבו אתם כל כך חושקים. כדי שתוכלו להתכונן לראיון עבודה בצורה מקצועית ונכונה, עליכם לשים לב לנקודות הבאות:

  • שפת הגוף - שאתם עונים על השאלות ששואלים אתכם בראיון, מעבר למילים שיוצאות לכם מהפה, אתם גם משתמשים בשפת הגוף שלכם – תזוזות, סימנים או תנועות שאתם עושים לפעמים בכלל בלי לשים לב. וזה משהו בולט, שמראיינים שמים עליו דגש. לכן, נסו להיות מודעים יותר לשפת הגוף שלכם בזמן הראיון, שבו בצורה נוחה על הכיסא, הישירו מבט למראיין, אל תתעסקו בחפצים אחרים, אל תעשו תנועות חדות או סימני עצבנות וכדומה. כמובן, ההתרגשות היא טבעית וברורה ואם זה משפיע עליכם תוכלו לשתף בכך את המראיין ולקבל את ההבנה וההתחשבות שלו.
  • ענו תשובות מהימנות ועקביות - במהלך הראיון אתם נבחנים במידה רבה על האמינות, העקביות והיושרה שלכם. ולכן טוב תעשו אם תקפידו להיצמד לאמת, תהיו עקביים, אל תנסו להסתיר מידע מהמראיין ונסו לענות תשובות קצרות וברורות ולא ארוכות ומתחמקות. 
  • הבלטת היתרונות האישיים שלכם - אפשר בהחלט לומר שהתשובה לשאלה איך להתכונן לראיון עבודה בצורה אפקטיבית ומשכנעת קשורה לדרך שבה תציגו את עצמכם ואיך תענו על השאלות השונות.

    הרי, בראיון עבודה אתם למעשה מציעים מועמדות לאותו תפקיד ומתחרים עליו מול הרבה אנשים טובים אחרים. לכן, כדאי שתציגו את הדברים בהם אתם חזקים, שקשורים לתפקיד, ביחס ליתר. למשל, איזה יכולות אישיות יש לכם, תכונות חיוביות בולטות, מיומנויות וניסיון מקצועי שרכשתם, מה אתם מביאים לתפקיד ואיך אתם יכולים לתרום לחברה. חשוב שתהיו כמה שיותר אותנטיים ובטוחים בעצמכם אך אל תפריזו מדי בשיווק העצמי. 
  • נסו ליצור שיחה נעימה ופתוחה - חלק לא מבוטל בהצלחת ראיון העבודה שלכם קשור לאווירה בחדר ולשיחה שתתפתח בינכם לבין המראיין. אמנם יש ראיונות שמתנהלים בצורה יותר רשמית ופורמלית (זה תלוי בעיקר במי שמראיין). אבל אם אפשר, רצוי לנסות ולהפוך אותה לשיחה יותר אישית ונעימה, שתשאיר רושם טוב על המראיין. חשוב לעשות זאת בעדינות ובזהירות רבה, לשמור על גבול הטעם הטוב ולא להגזים מדי בפתיחות כדי לא להרוס חלילה. 
מחבר: צוות Jobinfo

חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה