הייטק בישראל 2017: שנת האינטליגנציה המלאכותית (AI)

תחום ה-AI הוא השם הלוהט בהייטק לשנת 2017 שכן הוא מתממשק עם עולמות רבים ומגוונים  כגון הרכב האוטונומי, התעשייה הביטחונית, התחום הפיננסי, תחום התיירות והפרסום הדיגיטלי.  כך עולה מנתוני חברת ההשמה Jobinfo לסיכום השנה החולפת; עוד נמצא כי בשנה זו נרשמה עליה של 62% בביקוש למהנדסים ומתכנתים בתחום התוכנה; מי שנהנו במיוחד מעלייה בשכרם השנה היו אנשי ה- Devops: ראשי צוותים בתחום יכולים להגיע למשכורות של 35-40 אלף שקלים ברוטו לחודש, רמת שכר שעוברת ראשי צוותים בתחום התוכנה!

תחום האינטליגנציה המלאכותית, או בקצרה ה- AIהוא השם הלוהט בהייטק לשנת 2017 שכן הוא מתממשק עם עולמות מגוונים כגון הרכבים האוטונומיים, הרפואה הדיגיטלית, התחום הפיננסי, התיירות והפרסום הדיגיטלי, כך עולה מסיכום שנת 2017 של חברת ההשמה ג'ובאינפו.

על פי נתוני מאגר המידע Online IVC,  מתחילת השנה הנוכחית גייס ההייטק הישראלי 3.8 מיליארד דולר - סכום זהה לסכום הגיוס בתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת, מניתוח הנתונים עולה כי חלה ירידה של 17% במספר העסקאות הממוצע של חמש השנים האחרונות בהשקעות בחברות seed ובשלבי פיתוח ראשוניים. סכום העסקאות גבוה ביחס למספר העסקאות וזה מצביע על כך שהמשקיעים מוכנים לקחת יותר סיכונים.

מנתוני מאגר המידע עולה עוד כי בחציון הראשון של 2017 חולקה עוגת ההייטק הישראלית באופן הבא: תחום התוכנה מוביל עם 39% מסך  ההשקעות, אחריו תחום מדעי החיים המהווה 27%  מהעוגה והגבוה מזה 5 שנים, ובהמשך תחום האינטרנט עם 13%, התקשורת עם 7% (לעומת 25% בחציון הראשון של 2016!) ו- 5% לתחום הסמיקונדוקטור שנשאר נמוך בשנים האחרונות. להשלמת העוגה, קלינטק היווה 2% מסך ההשקעות וטכנולוגיות שונות 7%.

עוד עולה מהדו"ח של IVC כי באוגוסט האחרון, פרסם הממשל הסיני רגולציה חדשה המאפשרת השקעות מחוץ לטריטוריה הסינית במספר תחומים, ביניהם בתחום הטכנולוגיה, מה שעשוי להגדיל התעניינותם של המשקיעים הסינים בסטארטאפים ישראליים בעתיד הקרוב.

התחום הלוהט בהייטק 2017 : אינטליגנציה מלאכותית (AI)

בחברת Jobinfo מסבירים כי עולם ההייטק אוהב Buzz words ואם בשנה שעברה כל חברה שרצתה למשוך אליה עובדים ומשקיעים עשתה שימוש במונח IoT הרי שכיום המונח החם בענף הוא אינטליגנציה מלאכותית (AI) וה- deep learning הנוגע לתחומים רבים כגון התחום הפיננסי, התחום הביטחוני, הפרסום הדיגיטלי ועוד. מונחים חמים אחרים בולטים בשנה האחרונה  הם רכבים אוטונומיים, מציאות רבודה, סייבר סקיוריטי, ובריאות דיגיטלית.
 
השנה מציינים בחברה, נרשמו מספר מגמות ברורות חוצות תחומים: הראשונה נוגעת לביקוש הרב אחר מפתחים מצטיינים ובכירים לעומת מפתחים עם יחסית מעט ניסיון. השנייה מתייחסת למספר ההצעות שמועמד יקבל: איש פיתוח חזק ומנוסה  יתלבט בין 5-6 הצעות כאשר מפתח מן השורה יתלבט בין 2-3 הצעות. אנחנו מסייגים זאת בהתייחס לאזור צפון הארץ (מחיפה וצפונה) שם התזוזה בין מקומות עבודה נמוכה יחסית ובהתאמה הביקוש לעובדים אל מול המרכז ולכן גם מפתח טוב יתלבט בצפון הארץ בין 2-3 הצעות ולא יותר. המגמה השלישית היא רמות שכר של מפתחים בכירים המתקרבות לרמות שכר של ראש צוות ואף עוברות אותו. כך, אם ראש צוות תוכנה יקבל שכר הנע בין 32-35 אלף שקל ברוטו, מפתח בכיר מנוסה בטכנולוגיות ושפות מבוקשות יכול להגיע ל 38-40 אלף שקל ברוטו בחודש. המגמה הרביעית היא מפתחים מנוסים מעוניינים להשתלב בחברות סטארט אפ על מנת להרגיש משמעותיים יותר.  מפתחים מחברות סטארט אפ מקבלים יותר הצעות עבודה כי הם בעלי ניסיון בפיתוח ובניית תשתיות מאפס ולצד זה חלקם הגדול בעלי ראיה מערכתית רחבה.

עליה של 62% בביקוש למהנדסים ומתכנתים בתחום התוכנה;  עליה של 26% בביקוש למפתחים מתחום האינטרנט

בתחום התוכנה נרשמה השנה עליה של 62% בביקוש למהנדסים ומתכנתים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 אל מול התקופה המקבילה אשתקד. תחום האינטרנט רשם עליה של 26% בביקוש למפתחים באותה התקופה. בתחום התוכנה ניכר ביקוש בכל הקשור ל big data, data mining ו- deep learning העוסק בניתוח המידע הרב שנצבר לאורך זמן מבסיסי נתונים שונים שמייצרים תוכנות ואפליקציות. יכולת ניהול המידע והבנתו (בתחומים/שירותים ומוצרים רבים) קריטית להצלחת החברות. ניתוח נכון יוכל להביא חברה לקבל החלטות נכונות בכל הקשור לפיתוח העתידי של המוצר (להבין לעומק את הלקוחות/השוק ולדעת לתרגם את זה להכנסות) ובכך לקבוע את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

בהמשך לצורך קריטי זה קיים ביקוש גבוה למפתחים מנוסים ופחות למהנדסים/אנשי פיתוח צעירים  בעלי שנתיים ניסיון. "משרות רבות שלנו משתנות מדרישה למפתח מתחיל לדרישה למפתח בכיר ומנוסה" מוסרת שרית מלכה-ליברמן, דירקטור השמות בחברת Jobinfo.  

"זהו שינוי מגמה לעומת 2015-2016 בה היו מוכנים המעסיקים לקבל בוגרים וצעירים בעלי שנתיים ניסיון במטרה להכשיר אותם. כיום בהמשך להתפתחות הטבעית של המוצרים בחברות עולה הצורך בניהול, ניתוח ופיתוח מוצרים מורכבים המבוססים על מסדי מידע ענקיים ומגוונים. בנוסף ממד הזמן הופך הרבה יותר קריטי לתוצאות העסקיות, כך שהביקוש למהנדסים  טובים   בעלי ניסיון רב וערך מוסף מיידי הינו משמעותי  עבור החברות."  
היא מוסיפה כי "אנחנו רואים נכונות לקלוט בוגרים ואנשי פיתוח צעירים אבל בעיקר כשחקני חיזוק בצוותים מבוססים  על מנת לעבות אותם".

התפקידים החמים בתחום התוכנה והאינטרנט: מפתחי C++ ,Java ,Python, מפתחי front-end; שכר אנשי ה- Devops מזנק ומועמדים מנוסים יכולים להגיע ל-32-34 אלף שקלים ברוטו

הפרופילים החמים בתחום התוכנה והאינטרנט הם מפתחי C++ ,Java ,Python ומפתחי front-end. כמו כן קיים ביקוש גבוה לכל מי שמנוסה בפיתוח עם הספריות החדשות של JavaScript. קיים גם ביקוש גבוה לאנשי full stack כאשר הכוונה למתכנתים השולטים במספר שפות תכנות שהתנסו בתהליך מלא של הפיתוח.

קיים ביקוש גם לשפת תכנות יחסית חדשה הנקראת GO, שפה מונחית עצמים בעלת תמיכה מובנית לתכנות מקבילי שהחלה כשפת תכנות פנימית בגוגל ובשל היותה קלה ואפקטיבית אומצה גם מחוצה לה. נושא הפיתוח למובייל לא הראה עליות או ירידות בביקוש ונשאר יציב ביחס לשנה שעברה. בנוסף נמשך היתרון למי שמפתח בסביבת cloud ושולט בה.

תפקיד שכלל לא היה קיים לפני שלוש שנים הלך והתפתח באופן מרשים הוא תפקיד של איש Devops. אם לפני שנתיים-שלוש התייחסו לתפקיד כאיש סיסטם משודרג עם ידע ויכולות בסיסיות בפיתוח, כיום הוא נחשב לתפקיד קריטי ומרכזי בארגונים ואף נוצרה פונקציה ניהולית מאחר והתפתחו צוותים במקום מה שהיה פעם תפקיד של איש אחד.  אנשי Devops החלו בתור עובדים המבינים במערכת הפעלה וכיום הם מפתחים לכל דבר. הם נמצאים בתפר של האינטגרציה בין הסיסטם לפיתוח ולכן צריכים לדעת לדבר את שתי השפות, זו של התשתיות וזו של הפיתוח.

ב 2016 השכר של Devops בעל 5 שנות ניסיון עמד על  27-28 אלף שקל ברוטו בחודש וכיום הוא עומד על 30-34 אלף שקלים ברוטו. ראש צוות מנוסה יוכל להגיע ל 35-40 אלף שקלים ברוטו בחודש, רמת שכר שעוברת ראשי צוותים בתחום התוכנה!

תפקיד שנות ניסיון שכר ברוטו באלפי שקלים בחודש
מתכנת C++‎ 5+ 25-28
מתכנת Java 5+ 26-30
איש אלגוריתמים (מחקר ופיתוח) 5+ 28-32
מפתח למובייל 5+ 25-30
Python 5+ 27-30
Real-Time 5+ 26-28
Devops 5+ 30-34
FullStack 5+ 25-30

הביקוש לעובדים מתחום הרכבים האוטונומיים ממשיך במגמת הצמיחה והעובדים המבוקשים הם מהנדסי סיסטם, אלקטרואופטיקה ומתכנן אופטי, אלגוריתמאים, machine learning, ואנשי פיתוח C embedded

תחום הרכבים האוטונומיים הינו תחום עליו הושם זרקור מיוחד בשנה האחרונה. ביקוש לעובדים בחברות המפתחות טכנולוגיות ליבה וטכנולוגיות נלוות עבור תחום הרכב האוטונומי ממשיך לצמוח. מגמה זו החלה בשנה שעברה והתייחסנו אליה בעבר בשילוב עם תחום הרחפנים. השנה ראינו התחזקות משמעותית עם מכירתה של מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר במזומן; חברות כמו GM ואינטל פתחו בישראל מרכז פיתוח לכלי רכב אוטונומיים; חברות רבות מפתחות מוצרים ופתרונות לתחום זה ואחרות מחפשות איך משלבים מערכות ופיתוחים שלהן כך שיתנו מענה לאתגרים בתחום.

עיקר הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום נוגעים לצ'יפים עבור מצלמות, חיישנים וכלל המערכות בתחום, בנוסף לטכנולוגיות עיבוד תמונה וניתוח תמונה בתנועה ועל כן הפרופילים המבוקשים הם של מהנדסי סיסטם,  אלקטרואופטיקה ומתכנן אופטי, אנשי אלגוריתמים, machine learning, אנשי פיתוח C embedded (אנשי תוכנה המתכנתים על התפר בין החומרה לתוכנה ). תפקידים חמים נוספים בתחום זה הם מפתחי צ'יפים, אנשי Backend (בדיקות של צ'יפים) ומהנדסי מערכת עם רקע חזק בחומרה.

ביקוש רב  לאנשי firmware בעלי השכלה של מהנדסי חשמל שעובדים בשכבות המקשרות בין החומרה לתוכנה; מהנדס מנוסה ירוויח 28-30 אלף שקלים ברוטו בחודש, מועמד מאוד חזק יגיע גם ל 32 אלף שקלים

שלא כמו בעבר, אין כיום כמעט חברות חומרה שאינן משולבות תוכנה. כתוצאה מכך קיים  ביקוש לאנשי firmware  שעובדים בשכבות המקשרות בין החומרה לתוכנה. מדובר במועמדים בעלי השכלה של מהנדס חשמל שעבדו בחברות מולטי-דיסציפלינאריות וחברות חומרה, בעלי ניסיון תכנותי ב real time ואוהבים לעבוד על התפר. מהנדס מנוסה ירוויח 28-30 אלף שקלים ברוטו בחודש, מועמד מאוד חזק יגיע גם ל 32 אלף שקלים. כמו כן, נרשמה עליה של 135% בביקוש  לדוקטורים (Phd) בפיזיקה, בפיזיקה עם רקע בהנדסת חשמל ופיתוח אלגוריתמים לתחום המחקר על ידי חברות מערכת, חברות מולטי - דיסציפלינריות, מכשור רפואי וחברות ביטחוניות.

באזור חיפה והצפון, מבין החברות הרבות מודגשת התחרות בין ארבע חברות חזקות ואטרקטיביות:
Annapurna Labs – Amazon (שנרכשה על ידי אמזון לפני שנתיים ומהווה אחד מבסיסי הפיתוח שלה), Intel, Apple, Qualcomm, המתחרות על אותם עובדים.

"כיום יש מגמה של ראיון טלפוני ראשון מעמיק וקפדני כסינון מקדים עבור תפקידי הפיתוח בתוכנה וחומרה ולעיתים חברות שולחות בתור שלב ראשון מבחן בית" מוסרת נגה מוסקוביץ, מנהלת סניף צפון בחברת Jobinfo "עבור משרות של מהנדס מערכת ואלגוריתמאי שנחשבים לתפקידים יותר בכירים מזמנים את המועמד לראיון" היא מדגישה.

לדבריה, "מועמד טוב ומבוקש יקבל מספר הצעות במקביל. חלק מהליווי שלנו הוא לדאוג להתקדמות התהליכים במקביל בכל החברות כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת במעמד החתימה ולא לפספס הצעה טובה."

המלחמה על מועמדים הנחשבים ל"טאלנטים" נמשכת מזה שנתיים ולא פוסקת לרגע ועל כן התחרות בין החברות גבוהה מתמיד. "ישנה מגמה של מענקי חתימה בנוסף לשכר ומניות כחלק מחבילת  תגמול (compensation) אבל עבור משרות מאוד ספציפיות" מספרת מוסקוביץ, "המענקים בהחלט מתגמלים ונעים בין 70,000 ₪ -100,000 ₪. תחרות זו מתקיימת רק בקרב חברות גדולות ומבוססות. סטארטאפים בד"כ מציעים תפקיד עם משמעות וטכנולוגיה מעניינת ופורצת דרך על מנת למשוך אליהם מועמדים טובים".

תפקיד שנות ניסיון שכר ברוטו באלפי שקלים בחודש
פיתוח C Embedded 5+ 28-30
פיתוח צ'יפים (ASIC/VLSI) 5+ 28-32
Backend 5+ 28-32
מהנדס אלקטרואופטיקה 5+ 30-35
Phd אלגוריתמים (עיבוד תמונה, עיבוד אותות, machine learning) 5+ 30-35
Board design 5+ 25-28
Firmware 5+ 28-30

היקף ההשקעות העולמי בתחום הסייבר צפוי לצמוח מהיקף מוערך של כ- 75 מיליארד דולר ב 2015 ל- 101 מיליארד דולר ב 2018

אי אפשר לדבר על תחום הרכבים האוטונומיים מבלי להתייחס לסייבר סקיוריטי. רק לפני כשבועיים פורסמה המכירה של Argus העוסקת בפתרונות אבטחת מידע לכלי רכב, המוערכת בכ-450 מיליון דולר. מנתוני חברת המחקר גרטנר עולה כי היקף ההשקעות בתחום הסייבר צפוי לצמוח בתוך 3 שנים ב 30% מהיקף מוערך של כ- 75 מיליארד דולר ב 2015 ל- 101 מיליארד דולר ב 2018 ו- 170 מיליארד דולר שלוש שנים לאחר מכן.

תחום הסייבר לא חדש בישראל אבל ההתממשקות שלו רק הולכת ומתעצמת עם נגיעתו בכל תחומי החיים שלנו. כיום ישנה מגמה בחברות צ'יפים גדולות לפתוח מחלקות סייבר in-house  או חברות בנות ולא להסתמך על רכישת שירותים חיצוניים, שכן ההגנה על הצ'יפים נדרשת ממש בשלב התכנון והפיתוח של הצ'יפ, על מנת לחסום השתלטות עוינת על הפעולה שהוא אמור לבצע. בצד של התוכנה חברות מחפשות לגייס האקרים מנוסים לרוב יוצאי יחידות צבאיות שמגיעים עם ניסיון רלבנטי קודם, מדובר בפרופילים קשים לאיוש.

תפקיד שנות ניסיון שכר ברוטו באלפי שקלים בחודש
Penetration
(בדיקות לעולם ה security)
3+ 18-22
תפקיד ניהולי (5+) 28-30
Senior Security Researcher
(reverse engineering)
5+ 30-32
8+ 35-40
Data Security Expert 6 25-28

תחום הבריאות הדיגיטלית צומח מאוד עם  385 חברות הפעילות בתחום זה בישראל

התחום הרפואי שמתפתח כל העת מאפשר העברה  של מסדי נתונים כמו צילומים, MRI, ניטור דופק ועוד דרך מכשירים סלולריים. בשנת 2016 הושקעו 183 מיליון דולר בתחום הבריאות הדיגיטלית (Digital Health) המהווים גידול של 30% ביחס ל 2015. נכון לשנת 2017 פעילות בתחום זה בישראל 385 חברות.

תחום הבריאות הדיגיטלית רחב וכולל בתוכו פלטפורמות אישיות לניהול הבריאות הפרטית (תוכנות ואפליקציות בעיקר) - המאפשרות לאנשים פרטיים לעקוב ולנהל את המצב הבריאותי שלהם מול הרופאים, מול מערכות המייעלות את העבודה של בתי חולים, מרכזים רפואיים ומעבדות. יצויין הלבוש הסנסורי (שימוש באביזרים ופרטי ביגוד כמו חולצות וקסדות) לניטור מצב רפואי. איסוף המידע הרב משלל כלים אלו הביא לחברות המתמחות בפיתוח כלים אנאליטיים לניתוח מידע רפואי.

חברות אלו מחפשות כיום מועמדים בעלי ניסיון בפיתוח אלגוריתמים בתחומים הmachine learning ,deep learning  ועיבוד תמונה. בנוסף, גדל הביקוש למועמדים בעלי ניסיון בפיתוח .Big Data

מומחי ג'ובאינפו מאמינים שבהמשך הפיתוח של המוצרים הללו , השוק יזדקק למפתחים מנוסים בתחום, אנשים בעלי ניסיון בעבודה עם בתי החולים ומערכות הבריאות המורכבות ושל אנשי שיווק אשר יעבדו מול מערכות של ביטוח הבריאות כדי להכניס את המוצרים הללו לשוק.

תפקיד שנות ניסיון שכר ברוטו באלפי שקלים בחודש
SW Architect 10+ 32-36
SW Engineer 7 26-28
QA and Integration Engineer 5 20-23
V&V Team Leader 10+ 22-25
Senior SW and algorithm developer 10+ 28-31

לסיכום, שנת 2017 הייתה שנה של תחרות גבוהה בין החברות אחר מועמדים מנוסים לטובת המשך פיתוח טכנולוגיות בתחומים שציינו.

הממשלה קידמה השנה את תכניותיה ארוכות הטווח לגידול מספר התלמידים והתלמידות הלומדים מדעים, כמו גם חיפוש אנשי הייטק הרוצים לחצות את הקווים ולהיות מורים למדעים לדור הבא. ג'ובאינפו מקפידה לקחת חלק במיזמים הללו תוך רתימת המשאבים העומדים לרשותה.

ומה אנו צופים לגבי 2018? "על פי הנתונים שבידינו, 2018 מסתמנת כשנה שתמשיך את התנופה של 2017 ותספק לנו עוד טכנולוגיות פורצות דרך" אומרת אילנה אחימאיר מנכ"לית חברת ג'ובאינפו. "האם זה יהיה ה blockchain? לאור הצורך ההולך והגובר של אבטחת מידע אנחנו שומעים יותר ויותר על תהליך של אבטחת טרנזנקציות על ידי ביזור מידע בין רשת מחשבים רבים. כיום המונח קשור בעיקר למטבע הדיגיטאלי אבל יתכן בהחלט שב 2018 יעשו שימוש בטכנולוגיה הזו למטרות נוספות. לגבי המחסור החמור במועמדים", מוסיפה אחימאיר, "במהלך 2017 הפנו לא מעט חברות משאבים למציאת מרכזי פיתוח בחו"ל. בשונה מן העבר, השנה קיבלנו פידבקים חיוביים מלקוחות שבעי רצון מהמהלך, כאשר כיכבו בו קייב, פולין ובולגריה, אם כי עדיין את טכנולוגית הליבה מקפידים לפתח בארץ. אנו צופים שהטרנד הזה ימשך, הן לאור המחסור בידיים עובדות, לאור שביעות הרצון מהתוצר בחו"ל ולאור העלויות העצומות של מרכזי פיתוח בישראל, שכרגע רק הולכות וגוברות – עם הצבת רף חדש לשכרם של המפתחים על ידי חברות מחו"ל כמו אמזון המקימות מרכזי פיתוח בישראל."