"שוק של מועמדים" בהייטק - הזדמנות לפינוקים?

ברבעון הראשון של 2016 נרשם זינוק של 34% במספר המועמדים שסירבו להצעות עבודה בשל הצעה כספית גבוהה יותר שקיבלו מחברה אחרת. אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo: "שוק העבודה גועש והחברות נמצאות במעין 'מרוץ למועמד הטוב ביותר'". דירקטור השמות ב-Jobinfo: "בהשוואה לשנים קודמות יש הרבה יותר 'פינוק' אצל המועמדים הטובים". מיהם ה"טאלנטים" שבולטים בטבלאות השכר בתחום?

בשל הביקוש הגובר לעובדים מיומנים בתחום ההייטק – מועמדים רבים מחפשים לשפר את תנאי ההעסקה שלהם באמצעות מגוון הטבות ו"פינוקים" בכל הנוגע לתנאי העבודה. בנוסף, השכר המוצע ל"טאלנטים" בעלי ניסיון בתחומים מסוימים עשוי לזנק מעל הסכומים המקובלים בשוק. כך עולה מניתוח מגמות של חברת ההשמה להייטקJobinfo  לרבעון הראשון של שנת 2016.

ב-Jobinfo  מציינים כי הכסף הגדול שהושקע ברכישות ומיזוגים של חברות הייטק מקומיות במהלך 2015 – בין היתר ב-62 אקזיטים וגיוס של למעלה מ-4 מיליארד דולר לסטארטאפים – ממשיך לייצר ביקוש לעובדים בשוק. "שוק העבודה גועש והחברות נמצאות במעין 'מרוץ למועמד הטוב ביותר'", מסבירה אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo, "חברות מחפשות לגייס מועמדים טכנולוגים מיומנים ובעלי ניסיון, והתחרות עליהם גבוהה". לדבריה, בניתוח מאגרי המידע של Jobinfo נרשם ברבעון הראשון של 2016 זינוק של 34% (לעומת הרבעון ה-4 של 2015) במספר המועמדים שסירבו להצעות עבודה בשל הצעות גבוהות יותר שקיבלו מחברה אחרת. "השוק הוא 'שוק של מועמדים' וכולנו מרגישים בזה. ישנן חברות שמתקשות לעמוד בתחרות, ויש הרגשה כי חלקן אינן קוראות נכון את המפה, ועל כן הרבה מועמדים בוחרים בחברות שהציעו שכר גבוה יותר - גם אם התפקיד מעניין או החברה טובה", מציינת אחימאיר.

חברות הייטק רבות מתרחבות ושואפות להתפרש עם סניפים בדרום הארץ ובצפונה בפארקים ואזורי הייטק ומדע שנפתחו בשנתיים האחרונות. "הרצון להביא מקומות עבודה לפריפריה מבורך, אך לעתים קיים קושי לגייס מועמדים לאותן שלוחות", אומרת שרית מלכה-ליברמן, דירקטור השמות ב-Jobinfo, "בעיקר בתקופה שבה מתקיים 'שוק של מועמדים' אין בקרב העובדים נכונות להתרחק ממקום המגורים, וההיצע של החברות במרכז מהווה תחרות קשה לחברות בפריפריה".

ליברמן מציינת כי רבים מהמועמדים הנחשבים "טאלנטים" מובילים בתחומם מציגים למעסיק הפוטנציאלי דרישות כגון עבודה מהבית יום בשבוע, שבוע עבודה בן 4 ימים שיאפשר להם לשלב לימודים, או פעילות אחרת להתפתחות אישית. לדבריה, "יש כעת מודעות גבוהה יותר ל-Work Life Balance".

ליברמן מסבירה כי מועמדים רבים הופכים בררניים יותר, וחלקם אף מוותרים על משרות לפי אופי העבודה בחברה שבה מדובר. כך למשל, חברה שידועה בעומס רב שמוטל בה על העובדים, או כזו שהעבודה בה כרוכה בנסיעות תכופות לחו"ל נראית אטרקטיבית פחות בעיני מועמדים מסוימים. "בהשוואה לשנים קודמות יש הרבה יותר 'פינוק' אצל המועמדים הטובים, ומורגש הרצון שלהם להישאר בקרבת מקום המגורים ולא להתאמץ. למשל, מועמדים טובים מאזור תל-אביב לא רוצים לצאת מהעיר, רוצים להגיע עם אופניים לעבודה וכו'", מציינת ליברמן ומספרת כי הנושאים הללו עולים מצד המועמדים בתהליך הגיוס.

ב-Jobinfo, המתמחה בגיוס מהנדסים ומומחי טכנולוגיה לתעשיית ההייטק יותר מ-15 שנים, מציינים כי בשוק מורגשת דאגה לגבי מחסור בכוח-אדם מיומן גם בעתיד, ומורגש הצורך הבוער בהתגייסות משרד החינוך להצמחת הדור הטכנולוגי הבא. לצד זאת, מציינים ב-Jobinfo את הצורך בתוכניות ממשלתיות לעידוד ומתן הקלות, ויצירת סביבה תומכת לנשים שעובדות בתחום, על מנת שלא יפלטו מהשוק אחרי הפיכתן לאמהות.

מגמות ונתוני שכר לפי תחומים:

Cyber Security – מדובר באחד התחומים הכי חמים בשוק ההייטק המקומי והעולמי בשנתיים האחרונות.  ההשקעות בחברות בתחום גדלות, ובהתאם לכך גם הביקוש לעובדים. החברות מחפשות בנרות חוקרי אבטחת מידע מנוסים, כאלה ש"נושמים" את האינטרנט ובעלי הבנה מעמיקה של הרשת. בתחום זה רמות השכר הן כ-25-30 אלף ₪ לחודש (הנתונים המוצגים כאן הם של שכר ברוטו), אך "טאלנטים" בעלי ניסיון רב עשויים להשתכר אפילו 35-40 אלף ₪ לחודש.

בתחום תוכנה ואינטרנט התפקידים המבוקשים הם Full Stack Developer - מדובר במפתחים השולטים במספר שפות תכנות כגון  PHP, HTML, CSS, JavaScriptובעלי ניסיון בעבודה עם מאגרי מידע. חשוב לציין כי כל חברה מגדירה את 'חבילת השפות' שהיא מבקשת מהמועמד לדעת, ולכן יש מפתחים מנוסים שיוכלו להגיע לרמות שכר של 22-24 אלף ₪ לחודש (ברוטו). אם השפות שבהן המועמד שולט הן יותר מבוקשות ו/או חדישות ייתכן ושכרו יגיע גם ל-24-28 אלף ₪ לחודש.

DevOps - חשיבותו של התפקיד עולה בשנים האחרונות, וכיום הוא הפך לפונקציה הכרחית בארגון. אנשי סיסטם של פעם שינו את תחומי האחריות והידע, וכיום המשרה דורשת ידע ויכולות פיתוח. שכר של מפתח DevOps מנוסה נע בין 32-34 אלף ₪ לחודש.

מפתח מובייל IOS/Android – בשוק מורגש מחסור במפתחי מובייל בעיקר ל-IOS. הדרישה קיימת לא רק בשוק ההייטק, מפני שארגונים רבים שרוצים נוכחות פעילה במובייל נדרשים לפתרונות בתחום ומחפשים לגייס מקצוענים. התחרות הגבוהה על מועמדים איכותיים מביאה את רמות השכר של מפתחי המובייל ל-28-30 אלף ₪ לחודש.

מומחה UX - בשנים האחרונות חברות רבות הבינו שהן לא יכולות לפסוח על חווית המשתמש בגלישה באתר ובמובייל, והן מעדיפות שהתפקיד ייעשה Inhouse כחלק מצוות הפיתוח. מומחה שימושיות בעל ניסיון בתכנון ועיצוב ממשק משתמש עם תואר בהנדסת אנוש יכול להגיע לשכר של 30-35 אלף ₪ לחודש. בתפקידים זוטרים יותר (מעצב גרפי או איש UI) רמות השכר נעות בין 15-20 אלף ₪ לחודש.

Data Scientist - מדובר בתפקיד של פיתוח אלגוריתמים שהביקוש לו הוא תמידי, וצפוי שיימשך גם בעתיד. נראה כי קשה לחברות למצוא אנשי מקצוע בתחום, ולכן רמות השכר הן בהתאם. אלגוריתמאי מנוסה יגיע לשכר של 25-27 אלף ₪ לחודש.

נתוני משכורות ברבעון הראשון (משכורת חודשית ברוטו באלפי ₪):

תפקיד

3-5 שנות ניסיון

Full Stack Developer

22-24, 24-28

DevOps

32-34

מפתח מובייל IOS

28-30

מומחה UX

30-35

מפתחי WEB

18-22

Data Scientist

25-27

חוקר אבטחת מידע

25-30

"טאלנט" - 35-40

 

בתחום החומרה לא ניכר שינוי משמעותי בביקוש לעובדים ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון האחרון של 2015. מזה זמן מה אנחנו עדים למחסור במהנדסי ווריפיקציה, ASIC, FPGA, BACKENDS ובמהנדסי RT- הן LINUX KERNEL והן FIRMWARE בעלי ניסיון. תחום החומרה ידע ירידות משמעותיות בביקוש לעובדים בהמשך למיזוגים רבים ולירידה בהשקעות שמנעו צמיחתם של סטארטאפים חדשים תחום. החברות לא מתפשרות ודורשות שהמועמדים יהיו בעלי תארים מהאוניברסיטה. מנגד, סטודנטים המודעים למצב השוק זונחים את לימודי הנדסת האלקטרוניקה לטובת מדעי המחשב. כמו כן, האופי בתחום זה שונה ויציב יותר, ועובדים לא נוטים להחליף מקום עבודה כל שנתיים-שלוש כמו בתחום התוכנה.

נתוני משכורות ברבעון הראשון (משכורת חודשית ברוטו באלפי ₪):

תפקיד

3-5 שנות ניסיון

מהנדסי ווריפיקציה

22-25

FPGA

20-22

ASIC

24-27

BACKENDS

23-26

מהנדס RT

23-25