מדד האופטימיות

 מגמות שוק התעסוקה רבעון 1 2009



התייצבות בביקושים לאנשי הייטק ברבעון הראשון של 2009 לעומת הירידות החדות ברבעון האחרון של 2008.

מנתוני Jobinfo עולה כי הרבעון הראשון של שנת 2009 מעודד במקצת לעומת הרבעון האחרון של  2008.

הרבעון הראשון מצטייר כמסלול של רכבת הרים עם עליות בחודש ינואר, ירידות חדות בביקושים בחודש פברואר והתייצבות בחודש מרץ. בין המגמות הבולטות ניתן להצביע על עלייה בביקושים לתחומים הבאים: אינטרנט, מכירות, שיווק, תשתיות, ניתוח מערכות ומהנדסי מכונות. אך עדין צריך לזכור כי ביחס לרבעון ראשון של 2008  הביקושים היו נמוכים ב- 36%.

על פי נתוני IVC לסוף שנת 2008, 483 חברות הייטק ישראליות גייסו מקרנות ישראליות ומקרנות זרות 2.08 מיליארד דולר כ- 18% מעל מה שגויס ב-2007. הכסף הזה עדיין נשמר בקופת החברות החוששות מחוסר היציבות הכלכלית. כספים אלו מאפשרים לחברות להתקיים ובעקבות כך לא ראינו קריסה מאסיבית של חברות ושל פיטורים בהיקפים הקיימים בארה"ב.

תחום התוכנה, שהוא התחום המוביל בביקושי משרות הייטק מזה שנים, מראה סימנים קלים של התייצבות. הרבעון הראשון של 2009 מראה עצירת הירידות החדות מול הרבעון האחרון של 2008. חשוב לזכור כי ביחס לאותו רבעון אשתקד אנחנו רואים ירידה של קרוב ל- 50% בביקושים.
הפרופילים המבוקשים הם של מהנדסי תוכנה בעלי ניסיון, המפתחים ב-C++  ,C# , .NET  תפקיד אשר בלט הרבעון ברשימת התפקידים המובילים הוא של מהנדסי Real-Time. נתון זה עולה בקנה אחד עם הנתונים אשר פורסמו ב-IVC המצביעים על כך שחברות התקשורת מובילות בגיוסי כספים מהקרנות ב-2008.  25% מסך ההשקעות שנעשו בהייטק היו בתחום זה כאשר תחום התוכנה גייסו  20% מסך גיוסי הכספים של שנת 2008.

בתחום החומרה טרם רואים מגמת התאוששות באופק הקרוב. בתחום זה יש בארץ חברות בינלאומיות גדולות אשר נותנות את הטון אשר ופועלות כרגע ברוח המשבר בארה"ב. בתחום זה הפיתוחים והייצור יקרים במיוחד ולכן מידת הסיכון גבוהה. אנו עדים להתנהלות מאוד מחושבת וזהירה.  גם במשבר הקודם תחום זה התאושש אחרון.

בתחום התשתיות ניתן להבחין בעלייה של 30% בביקושים לעומת רבעון רביעי של 2008 ושל 24% לעומת רבעון ראשון אשתקד. באופן כללי זהו תחום בו חברות חוות קושי במציאת עובדים שהם חזקים בידע מעולמות טכנולוגיים שונים וגם ביכולות טובות בכל הקשור למענה ללקוחות. חברות רבות מנסות היום לשפר את איכות השירות הניתן ללקוחותיהם ע"י גיוס עובדים המשלבים בצורה המיטבית את היכולות הללו.
 ניתן לראות מגמה דומה גם בתחום שירות הלקוחות הלא טכנולוגי.  חברות גדולות מתרכזות בשימור לקוחות ומגדילות את הפרסומים בחיפוש אחר אנשי שירות לקוחות. בכך מועבר מסר ברור ללקוחותיהן "אנחנו דואגים לכך שתקבלו את השירות הטוב והיעיל ביותר".

תחום השיווק מראה עלייה בביקושים של 44% ביחס לרבעון רביעי של 2008, אך לעומת רבעון ראשון של 2008 התחום בירידה של 63%. עיקר הביקושים הוא בחברות מעולם פרסום ה- On-Line הזוכות גם בימים כאלה להצלחה וחברות המנסות לקדם את מוצריהן על גבי רשת האינטרנט. החברות מנצלות את התקופה לגייס תפקידים שבימים רגילים מאוד קשה לאייש, כגון מומחי SEO ו- Affiliates. פרסום באינטרנט מסתמן בשנים האחרונות כמקור היעיל ביותר והמדיד ביותר.
תפקיד נוסף בו יש עלייה בביקוש הוא תועמלנים לחברות פרמצבטיות. חברות התרופות חייבות בכל ימות השנה להגיע  לקהל היעד שלהם ובוודאי בתקופות מאתגרות כמו ימים אלה.

ביקושים לתפקידים של מנתחי מערכות ו- BI, גם שם לכאורה באופן מפתיע (בהשוואה למשבר הקודם) יש עלייה בביקושים. עיקר הביקושים נובעים מדרישות של בתי תוכנה. חברות רבות מוציאות תחומים אלה לשירותי מיקור חוץ ולכן יש בעלייה זו משום עיוות. בתי התוכנה מחפשים אנשים חדשים שימלאו את העובדים שהחברות משחררות.
 
חברות מולטידיציפילנריות, בעיקר ביטחוניות וחברות מעולם הקלינטק (האנרגיה החילופית) ממשיכות לגייס מהנדסי מכונות. תעשיות אלו פחות נפגעו מהמשבר. חברות הקלינטק רק גייסו כספים והן חייבות להמשיך ולפתח את המוצרים שלהם (רובן לא נמצאות בשלב מכירת המוצרים). חברות ביטחוניות סגרו עסקאות גדולות בעולם ועליהן לעמוד בהתחייבויות הפיתוח עבור הלקוחות החדשים. המספרים מראים עלייה של 13% ברבעון ראשון של 2009 לעומת רבעון רביעי של 2008, ושל 22% לעומת אותו הרבעון אשתקד.

תחום הביומד מראה יציבות, לא היו פיטורים משמעותיים כי לא היו גיוסים מאסיביים כמו בשאר התחומים. מדובר לרוב בחברות קטנות יחסית וזהירות יותר בהוצאות שלהן.