מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה סיכום 2009
 


אופטימיות זהירה לשנת 2010

שנת 2009 החלה כשנה לא פשוטה לשוק ההייטק הישראלי:
על פי נתוני IVC ניתן לראות כי מספר החברות החדשות שנפתחו במהלך השנה זהה למספר החברות שנסגרו.  קרנות ההון סיכון גייסו מחצית מהסכום שגויס בשנת 2008 וכל זאת הביא להאטה משמעותית בעולם ההייטק בשלושה הרבעונים הראשונים של שנת 2009.
 
בתחום התוכנה אנו רואים היפוך מגמה ברבעון הרביעי של 2009, עם עליה של 9% בביקושים בתחום. בהשוואה לרבעון הראשון של 2009 זו עליה של 16% בביקוש, ועליה של 30% ביחס לרבעון הרביעי של 2008.
לפי נתוני IVC תחום התוכנה משך ברבעון השלישי של 2009 21% מסך ההשקעות לעומת 18% באותו הרבעון אשתקד. כאשר רק 10% מסך חברות התוכנה נמצאות במצב של גידול מחזורי ההכנסות.
הפרופילים המבוקשים הם של מהנדסי תוכנה בעלי ניסיון, המפתחים ב-C++ , QA , real time ו- Java.
שכר העובדים בתחום תוכנה עלה ברבעון הרביעי של 2009 בכ 4%.
 
עליה בתחום האינטרנט: מתחילת השנה ניתן לראות עליה של 31% בביקושים וברבעון הרביעי של 2009 עליה של 49% לעומת הרבעון השלישי של אותה שנה.
על פי נתוני IVC השנה מירב החברות החדשות אשר הוקמו היו בתחום האינטרנט (כ 100), וכך גם מירב החברות שנסגרו (כ 40). יחד עם זאת יש לזכור שרק כ 10 חברות אינטרנט נמצאות במצב של גידול במחזורי המכירות שלהן במהלך שנת 2009.
רמות השכר בתחום האינטרנט עדיין במגמה של ירידה. משרה של מפתח Web היא היחידה בתחום הנמצאת במגמת עליה גם אם מתונה.
 
תחום המכירות מראה עליה יפה של 30% מתחילת שנת 2009. מנהלי מכירות בינ"ל עומדים בראש הביקושים ואחריהם מנהלי מכירות לישראל.
 
גם בתחום השיווק והפיתוח העסקי יש מגמת עליה בגיוסים. חברות שעיקר הגיוסים שלהן היו לתחום המכירות נערכות לטיפול אסטרטגי בצמיחה עתידית של החברה ומציאת ערוצי התפתחות חדשים.
עליה של 5% ברבעון הרביעי של 2009 בשכרם של מנהלי מכירות לשוק הבינ"ל והמקומי אשר ירד בתחילת השנה בכ 8% יחסית לסוף שנת 2008.
 
בתחום החומרה רואים ביקושים קבועים למהנדסים לאורך שלושת הרבעונים האחרונים. ביקושים אלו עדיין נמוכים ב-  40% לעומת רבעון הרביעי של שנת 2008.
הגיוס הוא של מפתחי כרטיסים (Board Design) ומפתחי צ'יפים (VLSI/ASIC). חברות התקשורת מגייסות אנשי בדיקות, אינטגרציה ו-RF. הביקושים הם למהנדסים בעלי ניסיון של בין 3-5 שנים. אין שינוי בביקוש לבוגרים ולראשי צוותים.
מגמות השכר למהנדסים אלו היו בעליה מתונה במהלך השנה ובזאת מתקנים ירידה שחלה ברבעון שני של השנה. שכר ראשי הצוותים ברבעון הרביעי של 2009 מראה עליה ראשונה של 4% לאחר שהיה בירידה לאורך כל השנה.
 
חברות הקלינטק ממשיכות בגיוסי כספים ובהשקעה בפיתוח המוצרים. מעט חברות בישראל נמצאות בשלב הייצור והמכירות.
תחום הקלינטק זכה לאמון המשקיעים במשבר זה ולכן פחות נפגע. הגיוסים בקלינטק היו תמיד מחושבים ולפי צורך מיידי. חברות אלו המשיכו לגייס לכל אורך השנה. ישנה עליה בחברות העוסקות באנרגיה ירוקה ואנרגיה סולרית – עיקר  גיוס כ"א שלהם הוא בתחום מהנדסי מכונות, ומהנדסי סביבה.
 על-פי נתוני IVC חברות הקלינטק גייסו כ 10% מסך ההשקעות בהייטק הישראלי בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2009, לעומת 5% באותה תקופה אשתקד. חברות העוסקות באנרגיית מים (water technology) היוו 40% מסך הגיוסים בתחום.
 
תחום הביומד מגלה יציבות, החברות מגייסות על פי הצורך ללא תנודתיות מיוחדת. התנהלות מאוד זהירה המאפיינת ענף זה. גם ברמות השכר לא ניתן לראות שינויים מתחילת השנה.
מנתוניIVC   ניתן לראות כי במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2009 חברות בתחום זה הובילו בגיוסי ההון כאשר הן מהוות  27%. זאת לעומת סך גיוסים של 11% בתקופה המקבילה אשתקד. חברות מכשור רפואי מהוות 75% מסך הגיוסים בתחום.

סטודנטים ללא שינוי בביקושים לאחרונה כאשר כלל הביקוש לסטודנטים הוא בהיקפים נמוכים משנים קודמות.
 
לסיכום, שנת 2009 החלה עם ירידה בביקושים בכל התחומים. ברבעון השלישי של השנה ראינו מגמת התייצבות בעיקר בתחומים הידועים כמובילי שוק ההייטק.
 
הרבעון האחרון של השנה מחזק את תחושת האופטימיות לשנת 2010 עם עליה בביקושים בכל התחומים.
ברבעון רביעי של 2009 אנו רואים תחילתם של תיקוני שכר שכנראה ימשכו במהלך 2010, ויפצו על הורדות השכר שאפיינו את המחצית הראשונה של שנת 2009. ישנו פער בין השכר המוצע בכניסה לתפקיד חדש למועמד שאינו מועסק כרגע לעומת מועמדים שעוזבים מקום עבודה לטובת מקום חדש, אשר זוכים לרמות שכר גבוהות יותר.
 
במהלך הרבעון האחרון של שנת 2009 ניתן לראות שאנשים מועסקים חזרו להתעניין במשרות הפתוחות במשק, תופעה שלא היתה קיימת בתחילתה של השנה.
 
כמו כן, צפוי גיוס מחודש לתפקידי ניהול ביניים וניהול בכיר, תהליך אשר קפא בתחילת שנת 2009.