מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה בהייטק רבעון 1 2010
  


חוזרים לחפש עבודה ממקום של כוח, נרשמה עליה של 8% בקרב מועסקים מחפשי עבודה

מתחילת שנת 2010 ניתן לראות מגמת ירידה של 30% בכמות הנרשמים החדשים של מחפשי עבודה לעומת אותה תקופה אשתקד, צמצום זה נובע מירידה בפיטורי עובדים. "אומנם אנחנו רואים עליה של 8% בפנייה יזומה של אנשים עובדים המגששים ובודקים איזה משרות יש בשוק" אומרת שרית מלכה מנהלת חטיבת טכנולוגיות
ב- Jobinfo  "תופעה שלא הייתה קיימת שנה שעברה כאשר אנשים שעבדו לא חשבו לחפש מקום חדש ולא נענו בחיוב לפניות יזומות של החברות" היא מוסיפה.
 
תחילת 2010 מראה סימני אופטימיות גם ברמת הגיוסים. חברות הייטק חוזרות לגייס בעקבות כניסה של פרויקטים חדשים ומכירת מוצריהן. חברות התוכנה, אינטרנט ותקשורת חזרו לגייס עם עליה של כ- 40%  בביקושים מתחילת השנה.
 
בעקבות כניסת פרויקטים חדשים וחידוש פרויקטים שהוקפאו במהלך 2009 בחברות סמיקונדוקטור אנו עדים לעליה יפה של 30% בביקושים בתחום החומרה לעומת הרבעון האחרון של 2009.
חלק מהביקושים לאנשי חומרה מגיע מחברות הקלינטק. תחום הקלינטק ממשיך בעליות מתונות אך יציבות של גיוסים, כזכור ע"פ נתוני IVC הוא התחום אשר גייס 10% מסך ההשקעות בהייטק ב 2009. הקלינטק מושך אליו הרבה מחפשי עבודה המעוניינים להשתלב בתעשייה.
ניתן לראות חזרה לגיוס אנשי אלגוריתמים, אנשי ווריפיקציה ואינטגרציה ו- ASIC/VLSI לחברות המפתחות צ'יפים. הביקוש הוא למהנדסים בעלי ניסיון של 3-5 שנים.
 
בתחום התוכנה הגיוסים חוזרים לאיתנם, אם ב- 2009 ראינו תהליכים איטיים יחד עם פתיחה וסגירה חוזרת של משרות, בתחילת 2010 אנחנו רואים מגמה מתחזקת של גיוסים אקטיביים. הפרופילים המבוקשים בתחום הם של  מפתחי JAVA, אנשי QA לבדיקות אוטומטיות ומתכנתים ב- C ו- C#  בעלי 2-5 שנות ניסיון.
 
בחברות האינטרנט עלייה של 12% בביקושים הנובעת מהתפתחות תחום המסחר באינטרנט, הפעילות ברשתות החברתיות וה- online gaming שהם התחומים החמים בתחילת 2010. הביקוש בעיקר למתכנתי PHP ומפתחי web.
 
בחברות תקשורת ה דרישות הם לעובדים עבור פרויקטים ופיתוח מוצרים בתחום: תשתיות תקשורת, פס רחב
ו-פתרונותVOIP  זאת בעקבות סגירת עסקאות במדינות מתפתחות (אפריקה ומזרח אירופה) וכניסה לטכנולוגיות חדשות.
 
סימן נוסף להתאוששות השוק מסתמן בחזרה של גיוס מנהלים בדרג ביניים, מנהלי מוצר בכירים, מנהלי פרויקטים, ארכיטקטים,ראשי צוותים ועוד.
 
בתחום השכר: ברבעון האחרון של 2009 ראינו עצירה מוחלטת בנושא ובמהלך רבעון ראשון ניתן להצביע על יציבות עם נטייה לעליות קלות. עבור מהנדסים בתחום התוכנה בעלי 2-5 שנות ניסיון ניתן להצביע על עליות שכר של עד 8%. בנושא שכר התפקיד הבולט הוא זה של מהנדס WEB עבורו נרשמה עליה משמעותית של מעל 20% לבעלי ניסיון של 5 שנים ומעלה וראשי צוותים.

לפי הערכה של IVC, בתחילת 2010 ההון הפנוי להשקעות ראשונות והשקעות המשך של קרנות ההון סיכון הישראליות עומד על 1.2 מיליארד דולר (בניכוי דמי ניהול והוצאות תפעוליות). מתוך הסכום הזה, IVC מעריכה כי 400 מיליון דולר יוקצו להשקעות ראשונות, בעוד היתר ישמש להשקעות המשך. לפי תחזיות IVC בשנת 2010 קרנות הון הסיכון הישראליות יגייסו 500 מיליון דולר להשקעות חדשות בחברות סטארט-אפ והייטק ישראליות.