מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה בהייטק רבעון 2 2010
 
 
עליה של 6% בכמות המשרות החדשות בשוק ההייטק

ברבעון השני של 2010 אנחנו עדים לעליה של 6% בכמות המשרות החדשות אשר נפתחו בחברות ההייטק בהשוואה לרבעון הראשון של השנה. בהשוואה לרבעון הזהה אשתקד מדובר בעלייה של 40% במשרות בכל התחומים.

אין ספק כי מתחילת שנת 2010 התחום המוביל את ההתאוששות בשוק ההייטק הינו תחום הביומד עם עלייה של 30% בגיוסים בתחום לעומת הרבעון הראשון של 2010. ע"פ נתוני IVC-online תחום הביומד המאגד בתוכו את חברות התרופות והמכשור הרפואי הוביל ברבעון הראשון של 2010 עם גיוסי הון של 37% מסך הכסף המושקע בחברות הייטק בארץ. תחום זה עבר את תחום התוכנה שעד כה היווה את הסמן הימני בכל הנוגע למצב שוק ההייטק ועומד כעת על 14% מסך הגיוסים (ראה תרשים 1).
ברבעון הראשון של 2010 ניתן היה לומר כי חברות ניסו להתאושש משנת 2009 הקשה, ברבעון השני של השנה הנוכחית חברות שהיה בידיהן מוצר חזק ושרדו ממשיכות לצמוח ומרחיבות את הגיוסים.
חברות המכשור הרפואי מרחיבות את פעילות הפיתוח ומגייסות מהנדסי מכונות, תוכנה ואלקטרוניקה.
לחברות התרופות גם גדילה בתפקידי תועמלנות ושיווק לשוק הישראלי והבינ"ל.
מעל 60% מתפקידי ה QA הם של מהנדסי אבטחת איכות בחברות הביומד, מגמה המראה כי חברות אלו נמצאות בשלבים מתקדמים בפיתוח מוצרים חדשים.

בקלינטק השומר על יציבות, ניתן להצביע על גיוסים של אנשי פיתוח ומהנדסי אפליקציה התומכים  במוצרים קיימים ומבצעים ניסויים אצל הלקוח.

בתחום החומרה אנחנו עדים להמשך מגמה חיובית מתחילת השנה עם עליה של מעל 10% בין הרבעון הראשון של 2010 לרבעון השני, ועליה של 30% לעומת אותו הרבעון אשתקד. החברות הגדולות החלו לחזור לגיוסים נרחבים. בעקבות כניסת פרויקטים חדשים ניתן לראות חזרה בגיוסים של אנשי ASIC/VLSI, מפתחי אלגוריתמים ואנשי ווריפיקציה, משרות שלא הייתה להן דרישה שנה שעברה.
זהו הרבעון הראשון בו אנחנו רואים עלייה של משכורות בתחום, בכל רמות שנות הניסיון. עליה של 10%-13% עבור מהנדסי ASIC/VLSI בעלי ניסיון של 2-5 שנים, לתפקידים לבעלי ניסיון של מעל 5 שנים וראש צוות ישנה עליה של 5%. מדובר בעליות שכר המתרחשות בעת מעבר מחברה לחברה (בתוך הארגונים אנו לא רואים עדין עליות משמעותיות).

תחום התוכנה הרבעון ממשיך להראות מגמה חיובית עם עליה של 13% בביקושים בין הרבעון הראשון של 2010 לרבעון השני. כיום ביקושים גבוהים לאנשי (#NET ,ASP .Net ,C.) ברבעון השני של 2010 ביקושים אלו עלו על  הביקושים לאנשי JAVA . ניתן גם לראות עליה בביקושים לתפקידים של מעצבים גרפיים. הביקושים של הרבעון מצביעים על  התחזקות חברות אינטרנט. מגמה נוספת היא דחיפות הגיוסים, החברות היום מחפשות ערוצי גיוס ממוקדים שיאפשרו למלא את התקנים החסרים במהירות המרבית.


תרשים 1:
חלוקת סך הכספים שגויסו על ידי חברות הייטק לפי תחומים (ב %) רבעון ראשון 2010