מדד האופטימיות

מגמות שוק התעסוקה רבעון 2 2009
 


עלייה של 4.5% בביקושים לאנשי פיתוח בהייטק ברבעון השני של 2009 אך עדיין נמוך ב- 25% מרבעון השני של 2008.
 

מנתוני Jobinfo עולה כי ברבעון השני של שנת 2009 ישנה עלייה של 4.5% במשרות הייטק לאנשי פיתוח בתחום התוכנה, האינטרנט והחומרה.

הרבעון השני של 2009 החל עם ביקושים נמוכים ב 57% לתפקידי פיתוח, לעומת חודש אפריל אשתקד, כאשר בחודש מאי הסתמנו עליות משמעותיות.
סיכום הרבעון השני מראה עליה של 4.5% במשרות הייטק לאנשי פיתוח לעומת הרבעון הראשון של השנה. יחד עם זאת, אנחנו עדיין רואים שהביקושים נמוכים ב 25% לעומת הרבעון המקביל  אשתקד.


תחום התוכנה, המוביל בביקושי משרות הייטק מזה שנים, מראה סימנים קלים של התאוששות עם עלייה של 8% בביקושים לעומת הרבעון הראשון של 2009 בו ראינו עצירת הירידות החדות מול הרבעון האחרון של 2008. חשוב לזכור כי ביחס לרבעון שני אשתקד אנחנו עדיין רואים  ביקושים הנמוכים ב 27%.
ע"פ נתוני  IVC  חברות התוכנה מהוות 21% מסך גיוסי ההון של קרנות ההון סיכון ב-2009 , והוא התחום אשר גייס הכי הרבה כספים אחרי תחום התקשורת ברבעון הראשון השנה.

בנוגע למגמות השכר אנו רואים ירידה של 13% בשכרם של אנשי פיתוח תוכנה ללא ניסיון. ירידה זו היא המשמעותית ביותר, וזאת בהשוואה לבעלי רמות ניסיון של 2-3 שנים (ירידה של כ- 10%) ובעלי ניסיון של 3-5 שנים ומעלה עם ירידות מתונות יותר של  5% בממוצע. במשרות פיתוח הבכירות ירידות של עד 3% בשכר.

גם ברבעון שני הפרופילים המבוקשים הם של מהנדסי תוכנה בעלי ניסיון, המפתחים ב- C++  ,C#, .NET

בתחום החומרה טרם רואים מגמת התאוששות משמעותית.
מגמות השכר משקפות את מצב חברות החומרה. בתחום החומרה אנו רואים שבוגרים עם עד שנה ניסיון, חווים ירידות בשכרם אשר מגיעות עד ל-14%. אם בוחנים תפקידים ספציפיים, בולטים תפקידי מהנדסי ASIC/VLSI הממוקדים בפיתוח צ'יפים בכל רמות הניסיון, בהם יש ירידת שכר ממוצעת של עד 11%. חברות סמיקונדוקטור רבות עצרו גיוסים חדשים לנוכח המשבר הנוכחי, וחלקם אף שחררו מהנדסים בתחום זה.

תחום האינטרנט מראה עלייה של 5% בביקושים לעומת הרבעון הראשון של 2009. יחד עם זאת, הביקושים בתחום זה נמוכים ב 32% לעומת אותו רבעון אשתקד.
מגמות השכר בתחום האינטרנט מצביע על  ירידות של 5%-15% בשכר לבוגרים ומפתחים בעלי עד 3 שנות ניסיון.

נתון זה מתאים לפרסום נתוני  IVC  לרבעון ראשון של 2009 כאשר חברות האינטרנט מהוות 9% מסך גיוסי ההון של הקרנות, בעוד חברות הסמיקונדוקטור אשר היוו 30% מסך הגיוסים ברבעון הרביעי של 2008, כיום מהוות רק 8% מסך הגיוסים.

תחום המכירות מראה ירידה של 35% בביקושים ביחס לרבעון הראשון של 2009, אך לעומת הרבעון המקביל אשתקד התחום בעליה של 24%. עיקר העלייה ניכרת בביקוש לתפקידים הבכירים של מנהלי מכירות.
תפקיד נוסף בו יש עלייה בביקוש הוא תועמלנים לחברות פרמצבטיות.

חברות מולטידיציפילנריות, בעיקר ביטחוניות וחברות מעולם הקלינטק (האנרגיה החילופית), פחות נפגעו במשבר. חברות הקלינטק זה עתה גייסו כספים והן חייבות להמשיך ולפתח את המוצרים שלהם (רובן לא נמצאות בשלב מכירת המוצרים). חברות ביטחוניות סגרו עסקאות גדולות בעולם ועליהן לעמוד בהתחייבויות הפיתוח עבור הלקוחות החדשים. המספרים מראים עלייה של 13% ברבעון ראשון של 2009 לעומת רבעון רביעי של 2008, ועלייה של 22% לעומת אותו הרבעון אשתקד.

תחום הביומד מראה  ירידה של 22% בביקושי עובדים. ההסבר לכך הוא כי חברות הביומד הינן חברות קטנות ואת רוב הגיוסים שלהן עשו ברבעון הראשון של 2009. כתוצאה מכך, הרבעון נפתחו פחות משרות בתחום. זאת ועוד, לא מעט חברות SU  נמצאות בשלב בו הן מחפשות לגייס סיבוב שני של הון, לכן ההקפאה בגיוסים. חברות שגייסו הון לפני המשבר וכיום בתהליכים של ניסויים קליניים הן חברות הממשיכות בגיוסי עובדים.

מנתוני  IVC  ניתן לראות כי ברבעון הראשון של 2009 גיוסי ההון לחברות בתחום היו 19%  מסך הגיוסים לעומת 24% ברבעון המקביל אשתקד. הקלינטק נשאר יציב ברמת הגיוסים.ובתחום הביומד אין שינוי ברמות השכר.

סטודנטים הביקוש לסטודנטים סובל מירידה משמעותית בהיקפי הביקושים. יחד עם זאת, נראה כי לאחר שני רבעונים שקטים יחסית נפתחו ברבעון שני מספר תקנים לסטודנטים בחברות הגדולות שאצלן בדרך כלל גיוס הסטודנטים הינו גדול.
בקרב החברות הבינוניות והקטנות שעדיין מגייסות סטודנטים נראה כי אין פגיעה משמעותית בשכר לשעה לסטודנטים כך שסטודנט לפיתוח ירוויח סביב 55 ₪ לשעה וסטודנט לבדיקות ירוויח בין 35-50 ₪ לשעה.

כל נתוני השכר נסמכים על שכר של 1,796 עובדים שנמצאים בעצומו של חיפוש עבודה או מצאו עבודה בהייטק במהלך רבעון שני של 2009 באמצעות מומחי ההשמה להייטק של חברת Jobinfo